پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
روزانه ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد.
شعارسال: روزانه ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد.
 
ریاست هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: ۸۵ درصد اقلام ۲۶گانه که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا تامین شده داخلی است و ۱۵ درصد باقیمانده مثل سی‌تی‌اسکن که وارداتی بود هم در حال اقدام برای تولید هستیم و در ۶ ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی در داخل تولید می‌شود.
 
 دکتر مهدی یوسفی در نشست خبری با اصحاب رسانه -که به صورت آنلاین برگزار شد-، گفت: ما از روز شیوع بیماری کرونا در کشور به صورت شبانه روزی در خدمت مراکز درمانی و وزارت بهداشت بودیم. در این مدت سعی کردیم اقلام محافظتی کادر درمان را تامین کنیم؛ به صورتی که ۲۴ میلیون قطعه تجهیزات پزشکی توزیع شده است و بالغ بر ۹۳۲ تخت آی سی یو نیز با دستور معاون درمان وزارت بهداشت در مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شده است. البته قسمتی از این اقلام قبل از شروع کرونا در کشور توزیع شده است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از مواردی که امروز در حوزه بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کشور تولید می‌شود. امیدواریم امسال از آن سال‌هایی باشد که قول مقام معظم رهبری برای جهش تولید هم عملیاتی شود. در زمینه لوازم حفاظت فیزیکی تا یک ماه آینده جزو کشور‌هایی خواهیم بود که می‌توانیم به صادرات این اقلام بپردازیم.
 
رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برای استفاده عموم از ماسک و تامین ماسک در داخل کشور بیان کرد: میزان واردات ماسک که در دو هفته گذشته انجام شده به میزانی است که فاصله مصرف ماسک توسط مراکز درمانی و مصرف عموم پر شود. تا آخر فروردین اگر تولید ما به انبوه برسد، واردات ماسک برای این دو هفته کافی است. وزارت صمت نیز اعلام خواهد کرد که چه زمانی این توزیع انجام خواهد شد.
 
وی ادامه داد: هیات امنای صرفه جویی ارزی متولی تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌هاست. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد و بعد از شیوع کرونا این میزان تا چندین برابر افزایش یافت. با برنامه ریزی انجام شده تولید ماسک به ۳ تا ۴ میلیون در روز می‌رسد. اعلام مراجع رسمی برای انتقال بیماری توسط سازمان‌های رسمی کشور انجام می‌شود. این‌که انتقال بیماری به چه شکل است یک سمت موضوع است که به مرجعیت وزارت بهداشت بر می‌گردد. پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش تولید داخل، می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از ماسک باشیم.
 
یوسفی افزود: البته وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت به میزان فراوانی از این ماسک‌ها را وارد کرده‌اند و قسمتی هم در حال وارد شدن است. حتی اگر ملاک بر این باشد که استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری است، با میزان تولیدی که در داخل کشور ایجاد می‌شود و دستگاه‌ها در حال نصب است، نیاز‌های مردم برطرف خواهد شد. حتی یکی از شرکت‌ها دستگاه تولید ماسک را خودش تولید کرده و ۳۰۰ هزار به ظرفیت تولید ماسک افزایش می‌یابد و تعهد داده‌اند در هفته‌های آتی این میزان به یک میلیون می‌رسد.
 
رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: یکی از اقداماتی که در این روز‌ها انجام شده، تضمین خرید از تولیدکنندگان داخلی بوده و ۸۵ درصد اقلام توسط تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید شده است. این خرید‌ها ادامه دارد و بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات از جمله ونتیلاتور از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است. بسیاری از کشور‌ها در اقلام سرمایه‌ای تنفسی مشکل دارند. بسیاری از کارگاه‌ها نیز ترغیب شدند که خط تولید خود را برای تولید ماسک و اقلام حفاظتی تغییر بدهند.
 
وی ادامه داد: در این بازه زمانی هیچ ایام تعطیلی نداشتیم و این موضوع باعث ایجاد امنیت خاطر دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است. در حال حاضر نیز کاملا برای وقایع پیش رو آماده هستیم و امیدواریم با تامین نیاز‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کاری کنیم که آن‌ها کمترین مشکل را در رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند.
 
یوسفی افزود: در ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور پیش بینی لازم برای اقلام مختلف انجام شده بود، اما در برخی اقلام حفاظتی مشکلاتی وجود داشت. با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، نیاز‌های مراکز درمانی به صورت سر به سر تامین می‌شود و بقیه موارد در مراکز فروش بین مردم توزیع خواهد شد. البته در این بازه زمانی هم بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما دریافت کرده و به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده‌اند. در مورد مواد ضد عفونی کننده به دانشگاه‌ها ذخیره سه هفته‌ای داده شده و برای ماسک هم این دپو انجام خواهد شد و امیدواریم شرایط ما روز به روز بهتر شود.
 

یوسفی گفت: در روز‌های اول تعدادی ماسک وارد شد که این روند حداقل برای ماسک‌های سه لایه متوقف و دستگاه‌های تولید ماسک هم وارد شد. در حال حاضر تولید ماسک در کشور کم کم در حال رسیدن به نیاز بیمارستان‌ها است. روزانه ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد. البته توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو است. برنامه ریزی در حال انجام است تا در روز‌های آینده توزیع این اقلام انجام شود. البته درباره محلول‌های شوینده این کار انجام شده است.
 
یوسفی درباره موارد کشف شده ماسک توسط تعزیرات اظهار کرد: تمام موارد کشف شده توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد و در تهران هم ابتدا در اختیار هیات امنا و سپس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفته است. در حال حاضر کسی جرات مخفی کردن این اقلام را ندارد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره تامین ونتیلاتور گفت: در گذشته روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد و اکنون روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود و با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و هزار و ۲۰۰ تخت آی سی یو از لحاظ تجهیزی تا پایان اردیبهشت تجهیز شود.
 
یوسفی در پاسخ به سوالی درباره میزان هزینه کرد هیات امنای صرفه جویی ارزی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است. با وجود این‌که تخصیص‌ها به موقع نرسیده، تمام توان خود را برای این کار اجرایی کردیم. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم.
 
رییس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما به عنوان نهاد خریدارکننده، تنظیم کننده و مصوب کننده قیمت نیستیم. قیمت در سازمان حمایت از مصرف کننده و قسمتی هم در اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود تعزیرات و نظارت کننده‌های اصناف هم این قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. قبول داریم که قیمت ماسک ان ۹۵ دچار تغییر قیمت شده است. مشکل ماسک‌های ساده رفع شده است.
 
وی بیان کرد: امروز در زمینه تامین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم و در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از این سهمیه برای هر مرکزی که در زمینه کرونا خدمت رسانی می‌کند هم استفاده شده است. تمامی اقلام تامین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری  تحلیلی  تابناک ،تاریخ انتشار:   17 فروردین    1399،کدخبر : 970262 ،  www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین