پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
چندی پیش شورای دولتی چین در پاسخ به مکانیسم پیشگیری و کنترل همگانی اپیدمی ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونای جدید، «دقت در پیشگیری و کنترل علمی اپیدمی ذات‌الریه ناشی از کرونای جدید بر طبق قانون» را چاپ و توضیح کرده و در قالب ضمیمه نیز طرح مهارت‌های پیشگیری و کنترل ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونای جدید در مراکز آموزشی منتشر کرد.

شعار سال: چندی پیش شورای دولتی چین در پاسخ به مکانیسم پیشگیری و کنترل همگانی اپیدمی ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونای جدید، «دقت در پیشگیری و کنترل علمی اپیدمی ذات‌الریه ناشی از کرونای جدید بر طبق قانون» را چاپ و توضیح کرده و در قالب ضمیمه نیز طرح مهارت‌های پیشگیری و کنترل ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونای جدید در مراکز آموزشی منتشر کرد.
این طرح با تکیه بر آمادگی پیش از شروع ترم مراکز آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی پس از شروع ترم به همراه نحوه‌ی برخورد برای برآوردن نیاز‌های فوری در صورت پیش آمدن نشانه‌های مشکوک به آلوده شدن و غیره، انتظارات فنی را ارائه داده است.
تصویر طرح مهارت‌های پیشگیری و کنترل ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونای جدید در مدارس

الف- پیش از شروع به کار تحصیلی مدارس

۱- مدرسه باید به صورت روزانه بر شرایط سلامتی کادر آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشد، کارکنان و دانش آموزان، نظام «گزارش روزانه» و «گزارش صفر» را اجرا کرده و به اداره مسئول گزارش دهد.

۲- مدرسه نظام پیشگیری و کنترل را برای تمامی کارکنان و کادر آموزشی اجراء کرده و به آموزش آگاهی‌های و مهارت‌های مراقبت شخصی و میکروب‌زدایی (ضدعفونی) و ... بپردازد.

۳- قبل از شروع، مدارس به نظافت تمام و کمال پرداخته، عملیات میکروب‌زدایی پیشگیرانه سطوح انجام دهد و با باز کردن پنجره‌ها به تهویه هوا را انجام دهند.

۴- تمامی کادر آموزشی، کارکنان و دانش آموزانی که از منطقه سکونت و تحصیل خارج شده‌اند، باید پس از بازگشت باید ۱۴ روز در قرنطینه خانگی شوند، پس از طی این دوره می‌توانند به مدرسه بازگردند.

۵- انبار برای ذخیره مایع دستشویی، مایع ضدعفونی‌کننده دست، ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی و دیگر اجناس پیشگیری و کنترل آماده شود.

۶- لازم است اتاق قرنطینه موقت در مکانی نسبتاً مستقل برپا شود، در صورتی‌که فردی تب یا دیگر علائم بیماری را از خود نشان داد، فوراً جداسازی و قرنطینه موقت صورت گیرد.

۷- مدارس، پیش طرح رسیدگی فوری به نیاز‌های پیشگیری و کنترل اپیدمی را تنظیم کنند، نظام کاری مشخص و واضح باشد، مسئولیت‌های فردی مشخص شود، دوره‌های آموزش و تمرین برگزار شود، مدیر مدرسه اولین مسئول پیشگیری و کنترل اپیدمی در این واحد است.

ب- پس از شروع ترم تحصیلی مدارس

۱- آگاهی و تسلط روزانه بر شرایط سلامتی کادر آموزشی، کارکنان و دانش‌آموزان، تقویت نظام بررسی وضعیت سلامت کارکنان، کادر آموزشی و دانش‌آموزان در دو نوبت صبح و ظهر، اجراء نظام «گزارش روزانه» و «گزارش صفر» و تهیه و ارائه گزارش به مدیر اداره مسئول.

۲- از مایعات ضدعفونی‌کننده به‌طور مناسبی نگهداری شود، به‌طور واضح علامتگذاری شده تا از آسیب‌های ناشی از حوادث غیر‌مترقبه مانند خورده‌شدن یا آتش‌سوزی و ... جلوگیری شود. هنگام عملیات ضدعفونی، کاربر باید اقدامات مراقبت (فردی) مؤثر را اتخاذ کند.

۳- اهمیت ویژه به تهویه هوا در هرنوع از مکان‌های زندگی، تحصیلی، کاری (مانند کلاس، خوابگاه، کتابخانه، آزمایشگاه، سالن‌ها و زمین‌های ورزشی، سلف، دفتر اساتید و آموزش، سرویس بهداشتی و غیره)، هر روز باید حداقل سه بار تهویه صورت بگیرد و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه باشد، در کلاس‌ها تا حد امکان برای تهویه هوا پنجره‌ها باز شود، همچنین می‌توان از سیستم تهویه هوا استفاده کرد. در صورت استفاده از دستگاه تهویه هوا، می‌بایست از امن بودن سیستم تهویه، کافی بودن ورود هوای تازه، خروج هوای تهویه شده به سمت خارج از ساختمان اطمینان حاصل کرد.

۴- افزایش توجه به پاکیزگی و ضد‌عفونی‌کردن سطح اجسام، باید نظافت و پاکیزگی محیط کلاس، خوابگاه، کتابخانه، سلف و دیگر مکان‌ها را حفظ کرد و به‌طور منظم دفعات ضدعفونی و ثبت کرد. برای دستگیره‌ی در‌ها، شیر آب، نرده‌های راه پله، حفاظ تخت‌های خوابگاه، تجهیزات بدنسازی داخل باشگاه و اجسامی که تعداد دفعات تماس با سطح آن‌ها بالاست، می‌توان از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی کلر دارای کلر مؤثر ۲۵۰ الی ۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر (۲۵۰~۵۰۰mg/L) یا دستمال مرطوب برای ضدعفونی استفاده کرد.

۵- توجه ویژه به پاکیزگی و ضد‌عفونی وسایل غذاخوری؛ هر فرد باید وسیله‌های خودش را ضدعفونی کند، توصیه می‌شود دانش‌آموزان وسایل غذاخوری خود را بیاورند. بعد از شستن وسایل غذاخوری، وسایل غذاخوری به مدت ۱۵ دقیقه با جوشیدن یا گردش بخار استریل شود، یا می‌توان از قفسه گندزدایی استفاده کرد. هم می‌توان آن را در مواد ضدعفونی‌کننده‌ی حاوی کلر دارای کلر مؤثر ۲۵۰mg/L به مدت سی دقیقه خیساند، بعد گندزدایی می‌بایست ته مانده‌های مواد ضدعفونی‌کننده را شست.

۶- باید از مواد ضدعفونی‌کننده‌ی حاوی کلر دارای کلر مؤثر ۵۰۰mg/L برای ضدعفونی‌کردن یا خیساندن وسایل بهداشتی استفاده کرد، بعد از سی دقیقه خیساندن، با آب شسته شود.

۷- مطمئن شوید ابزار سرویس بهداشتی در مدرسه بدون مشکل کار می‌کند، در مدارس هر چهل الی چهل پنج نفر یک روشویی با طول ۶/. متر، مایع دستشویی و صابون وغیره برای ضدعفونی اختصاص داده شود، در صورت وجود شرایط از وسایل مخصوص اعم از شیر چشمی و ظرف مایع دست‌شویی چشمی برای ضدعفونی استفاده شود.

۸- به تفکیک زباله‌ها اهمیت داده شود، زباله‌ها به موقع جمع‌آوری و پاکسازی شوند و ابزار حمل و دسته‌بندی زباله به خوبی تمیز شود، می‌توان با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ی حاوی کلر داری کلر مؤثر ۵۰۰mg/L در زمان‌های منظم عملیات ضدعفونی را انجام داد.

۹- توصیه می‌شود معلمان به هنگام تدریس ماسک بزنند.

۱۰- کارکنان آموزشی و دانش‌آموزان به طور جدی اقدامات بهداشتی را انجام دهند، قبل از خوردن غذا، قبل و بعد از استفاده از توالت، بعد از لمس زباله، بازگشت از محیط بیرون، استفاده از ابزار‌های بدنسازی، کامپیوتر‌های مدرسه و ابزار‌های عمومی، بعد از لمس حیوانات، قبل از مالش چشم و ارگان‌های حساس بدن (ارگان‌هایی که به راحتی آلوده می‌شوند)، بعد از تماس با اشیای آلوده، می‌بایست دست‌ها را شست و در هنگام شستن دست باید از صابون یا مایع دستشویی استفاده کرد، در هنگام شستن می‌بایست قواعد درست شستن دست‌ها رعایت شود، همچنین می‌توان از ژل ضدعفونی دست استفاده کرد.

۱۱- مدیریت غیبت‌های ناشی از بیماری تقویت شود. غیبت‌ها، خروج و بازگشت زود هنگام و درخواست‌های مرخصی ثبت شده، در مورد غیبت‌های ناشی از بیماری کادر آموزشی، کارکنان و دانش آموزان پرس‌و‌جو و پیگیری شده و گزارش داده شود.

۱۲- از برگزاری فعالیت‌ها در مقیاس بزرگ خودداری شود.

۱۳- برای کارکنان آموزشی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها همایش در خصوص پیشگیری و مراقبت‌های لازم برگزار شود. روش‌های درست شستن دست را به دانش آموزان نشان‌داده و آن‌ها را برای پرورش و نهادینه‌کردن عادت‌های خوب آموزش دهید. در هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی یا آستین لباس برای پوشاندن بینی و دهان استفاده شود.

پ- نحوه رسیدگی فوری به نشانه‌های مشکوک

۱- اگر کارکنان بخش آموزشی و اداری دارای نشانه‌هایی همچون تب، سرفه خشک، ضعف و خستگی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد و اسهال باشند باید مراتب را سریعاً به مسئولین مربوطه گزارش داده و به بیمارستان‌های تعیین شده مراجعه کنند. لازم به ذکر است که تا حد امکان از استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی باید خودداری شود و در مسیر باید از ماسک‌های بهداشتی استاندارد (مانند ماسک جراحی) استفاده شود.

۲- اگر دانش‌آموزان دچار نشانه‌هایی مانند تب، سرفه خشک، ضعف و خستگی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد و اسهال شوند باید سریعاً به مسئولین مدرسه گزارش داده تا اقدامات لازم انجام شود.

۳- در صورت وجود احتمالی بیماری ذات‌الریه ناشی از ویروس کرونا در بین اساتید، کارکنان یا دانش آموزان، باید سریعاً به اداره‌ی مسئول پیشگیری از بیماری و کنترل گزارش دهند و با بخش‌های مربوطه همکاری کنند تا با مدیریت شرایط، برای افراد نزدیک‌شان مشکلی پیش نیاید.

۴- در رابطه با زندگی عمومی و جمعی باید از نشانه‌هایی همچون تب، سرفه خشک و سایر نشانه‌های مشکوک مطلع شوند تا به آگاهی لازم برسند.

۵- متخصصین مسئول وظیفه دارند خانواده‌های بیماران (مسئولین آموزشی اداری و دانش‌آموزان مدرسه) را در جریان وضعیت آن‌ها قرار دهند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری ، تاریخ انتشار 17 فروردین    99، کد خبر:   115100، www.css.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین