پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
چند روزی است که ماجرای مرگ «لطیفه رحمانی» کودک 12 ساله افغان که 6 روز پیش به علت بیماری «ویلسون» و سیروز کبدی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و به سوژه‌ای مورد بحث تبدیل شده است.
شعارسال: در حالی که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تأکید می‌کند به دلیل پیشرفت بیماری امکان عمل پیوند وجود نداشت اما با این حال برخی از کاربران و رسانه‌های غیر رسمی از ممنوعیت قانون پیوند عضو به اتباع بیگانه گلایه می‌کنند. همه انتقادها به سوی قانون ممنوعیت پیوند اعضای خارجی نشانه رفته است. این قانون در سال 93 تصویب شد و به موجب آن پیوند عضو از دهنده ایرانی به اتباع بیگانه ممنوع شده است.

حالا در شرایطی که عده‌ای از اصلاح قانون ممنوعیت پیوند عضو به اتباع بیگانه سخن می‌گویند روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» تصویب قانون ممنوعیت پیوند عضو برای اتباع بیگانه را مثبت ارزیابی کرد: «کشورهای بدنام در دنیا کشورهایی هستند که پیوند عضو برای غیراتباع آن کشور انجام می‌شود بدان معنا که اعضای بدن شهروندان آن کشور برای سلامتی دیگران فروخته می‌شود.در بین کشورهای جهان، کمتر کشوری را می‌شناسم که قانونی برای ممنوعیت پیوند عضو برای اتباع بیگانه نداشته باشد؛ در همه کشورهای اروپایی و امریکایی و بسیاری از کشورهای منطقه مانند کشورهای عربی به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود تا بخشی از اعضای بدن شهروندان آن به اتباع دیگر کشورها پیوند شود».

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: در گذشته از کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، روسیه، کویت و همه کشورهای خلیج فارس و حتی بتدریج از پاکستان و هندوستان عده‌ای به ایران می‌آمدند تا پیوند عضو شوند و همین امر یک بازار ناسالمی را در کشور ایجاد کرده بود و بشدت نام کشورمان در خارج از ایران بد جلوه داده شده بود و تبعات بسیار زیادی نیز برای کشور به همراه داشت.

وی به برخی استثناها در پیوند عضو برای اتباع بیگانه از جمله «لطیفه رحمانی» دختر 12 ساله افغان اشاره کرد و گفت: صدور مجوز برای این استثناها در اختیار وزارت بهداشت است و من نیز در این زمینه همه اختیاراتم را به چند نفر تفویض کردم؛ در شیراز دکتر ملک‌حسینی و دکتر طالبیان از جمله افرادی هستند که می‌توانند نسبت به این استثناها ورود یابند که البته این دو پزشک جزو اطبای این کودک بودند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بیماری لطیفه رحمانی نیز بسیار پیشرفت کرده بود تا جایی که اصلاً امکان پیوند کبد وجود نداشت؛ حتی با توجه به اینکه می‌توان بخشی از کبد پدر یا مادر را به بیمار پیوند بزنند اما به جهت پیشرفت بیماری امکان عمل جراحی نبود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: گاهی برخی موارد استثنا بوده که من به عنوان وزیر بهداشت مجوز پیوند داده‌ام اما اینکه بخواهیم این موضوع را عمومیت ببخشیم اقدام صحیحی نیست و این کار را نخواهیم کرد زیرا به صلاح کشور عزیزمان نیست. در مواردی هم که اتباع خارجی علاقه‌مند هستند عمل پیوند انجام دهند می‌توانند در دیگر کشورها مورد عمل قرار گیرند. چرا باید در ایران پیوند کنند تا کشور ما بدنام شود؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حالی برخی اتباع توقع انجام عمل پیوند در کشورمان را دارند که این گونه عمل‌ها در کشور خودشان انجام نمی‌شود چراکه آن را تخلف می‌دانند. حال چگونه انتظار دارند ما این تخلف را در کشورمان انجام دهیم؟ لذا به نظر می‌رسد اینگونه انتظارات اصلاً درست نیست. قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما در افغانستان پیوند کبد و کلیه را راه‌اندازی کردیم و به همه اینها اعلام شد که هر تعداد جراح بفرستید ما آموزش خواهیم داد تا در این کشورها نیز پیوند قلب، روده، لوزالمعده، کلیه، کبد و ریه انجام شود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وظیفه ما تربیت نیرو است و خارج از آن وظیفه دیگری برای خود نمی‌دانیم لذا افرادی که گاهی احساسی و ندانسته اظهارنظرهای نسنجیده می‌کنند بهتر است از حقوق هموطنانشان در وهله اول و حیثیت و اعتبار علمی کشورشان دفاع کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4 ، تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور 1395، شماره: 6294 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین