پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۶۵۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
جنگ قیمتی در بازار نفت که از اشتباه محاسباتی روس‌ها و پافشاری عربستان شکل گرفته، حداقل تأثیر را بر اقتصاد ایران دارد.

شعار سال:جنگ قیمتی در بازار نفت که از اشتباه محاسباتی روس‌ها و پافشاری عربستان شکل گرفته، حداقل تأثیر را بر اقتصاد ایران دارد.

مرتضی بهروزی فر، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران اظهار داشت: جنگ قیمتی در بازار نفت که از اشتباه محاسباتی روس‌ها و پافشاری عربستان شکل گرفته، حداقل تأثیر را بر اقتصاد ایران دارد، چراکه ایران در تحریم است و صادرات نفت و گاز قابل توجهی ندارد اما کشورهای روسیه و عربستان در درجه اول و امارات، عراق و کویت در درجه دوم بازندگان اصلی این نبرد جدید نفتی هستند.

وی بیان کرد: به‌عبارت دیگر، ایران نه تنها ضرر چندانی از وضعیت موجود و سقوط قیمت نفت نخواهد برد، بلکه شرایط موجود به نحوی منافع ما را نیز در برمی‌گیرد. به‌طوری که سرمایه‌گذاری کمتری در صنعت نفت کشورهای دیگر انجام می‌شود و آنها نیز در یک شرایط برابری با ایران قرار می‌گیرند. شرایطی که به سبب تحریم‌ها، سرمایه‌های خارجی از کشور ما فراری شده و امکان توسعه گسترده صنعت وجود ندارد.

مرتضی بهروزی‌فر افزود: البته در مورد فرآورده‌های نفتی صادراتی و تا اندازه‌ای محصولات پتروشیمی با افت درآمد مواجه خواهیم شد اما اگر نسبتی بین ضرر ایران در مقایسه با روسیه و عربستان بخواهیم در نظر بگیریم، این نسبت در سمت روسیه و عربستان که بشکه‌های نفت بیشتری صادر می‌کنند، سنگینی می‌کند. یا در مقایسه با امریکا که دیگر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شیل صرفه ندارد، ایران یک برنده محسوب می‌شود. روسیه در کنار نفت از بخش گاز نیز متضرر می‌شود چراکه قیمت‌های جهانی گاز وابسته به قیمت نفت است و با افت قیمت نفت، درآمد گازی روسیه نیز کم خواهد شد.

وی گفت: به‌نظر می‌رسد که روسیه در محاسبات خود اشتباه کرد و با ترک هشتمین نشست مشترک با اوپک بیش از همه به خود ضرر رساند. آنها در وهله اول تصور می‌کردند که سعودی و متحدانش بدون همراهی غیراوپکی‌ها نیز دست به کار می‌شوند و نقش تولید‌کننده شناور را می‌پذیرند اما یک اشتباه استراتژیک بود و اکنون متوجه آن شده‌اند. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که اگر ویروس کرونا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ ریشه کن نشود، بزودی روس‌ها مجبور به مذاکره با مقامات عربستان و به‌طور کلی اوپک می‌شوند اما برای ایران که در تحریم به سر می‌برد، شرایط کنونی بهترین است هرچند که بودجه با نفت ۵۰ دلاری بسته شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نود اقتصادی،تاریخ انتشار:20اسفند1398،کد خبر:2128959،www.90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین