پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
دوشنبه‌شب، صداوسیمایی که قرار است ملی باشد، آنتن را از کف داد. فرمول یک علی ضیاء مهمانی را دعوت کرده بود که از مدت‌ها قبل همه‌جا خودش را به‌عنوان فرزند تلویزیون معرفی کرده است. اما امیرحسین رستمی آن شب حرف‌هایی را روی آنتن زنده تلویزیون به زبان آورد که مردم و به‌احتمال‌زیاد مدیران این رسانه را متعجب کرده بود.

شعار سال:دوشنبه‌شب، صداوسیمایی که قرار است ملی باشد، آنتن را از کف داد. فرمول یک علی ضیاء مهمانی را دعوت کرده بود که از مدت‌ها قبل همه‌جا خودش را به‌عنوان فرزند تلویزیون معرفی کرده است. اما امیرحسین رستمی آن شب حرف‌هایی را روی آنتن زنده تلویزیون به زبان آورد که مردم و به‌احتمال‌زیاد مدیران این رسانه را متعجب کرده بود.


حرف‌هایی که با کمال تعجب موجب قطع برنامه و احتمالا اخراج مهمان از استودیو شد. در برنامه دو قسمت قبل از حضور رستمی، فرمول یک خانم دکتری را به‌عنوان مهمان دعوت کرده بود که به‌عنوان رئیس بخش ریوی بیمارستان امام خمینی معرفی شد. او حرف‌هایی از کرونا و لزوم ابتلای همه مردم ایران به آن، برای عبور از این ویروس به زبان آورد که حتی واکنش برخی از پزشکان هم رشته او را نیز به همراه داشت.


او گفت باید کاری کنیم که همه مردم همزمان به این بیماری مبتلا نشوند و یک‌سوم یک‌سوم دچار کرونا شوند تا در بیمارستان‌ها امکان رسیدگی به وضعشان وجود داشته باشد. ‌ضیاء از او درباره اینکه آیا قرنطینه می‌توانست از بروز وضع موجود جلوگیری کند یا نه هم سؤال پرسید، آن خانم دکتر گفت من متخصص عرصه سیاست نیستم و نمی‌توانم به این سؤال پاسخ بدهم.
اما توضیحات بعدی او درباره شیوع کرونا در ایران، استفاده از ماسک و دستکش و هراس مردم از این بیماری طوری بیان شد که حتی لج علی ضیاء را هم درآورد و او را مجبور کرد بگوید من نمی‌خواهم به دلیل کرونا بمیرم. اولین جملات امیرحسین رستمی اما از همان لحظه ورودش به دکور فرمول یک، خبر از شبی فراموش‌نشدنی برای مسئولان صداوسیما و البته مردم ایران می‌داد.


مگر پنالتی رونالدو را گرفته؟
رستمی در ابتدای حضور در برنامه سعی کرد اعتراض خودش به دعوت دکتر کرمانی در برنامه را که می‌گفتند کرونا را شکست داده بیان کند. او در همان آغاز گفت: «دکتر مگر پنالتی رونالدو را گرفته که به برنامه دعوتش کرده‌اید؟» علی ضیاء به رستمی گفت از دیدارش خوشحال است و در ادامه هم توضیح داد امیدوارم اگر در دنیا مرضی هست که ممکن است سمت شما بیاید، من به آن دچار شوم.
رستمی بعد از حرف‌های ضیاء گفت: همه مردم دنیا امروز با کرونا روبه‌رو هستند اما این بیماری برای مردم ما سخت‌تر است. ابتدای سال را با سیل شروع کردیم، بعدازآن زلزله داشتیم و بعدازآن همه خوابیدم و صبح که بیدار شدیم دارایی‌مان یک یازدهم شد، در ادامه سقوط هواپیمای اوکراینی پیش آمد.
در میان این مشکلات ما حتی فرصت نفس کشیدن هم نداشتیم. امروز در اروپا هم کرونا آمده و در استرالیا هم شیوع پیدا کرده است. اما مسئله این بیماری در آنجا با ایران متفاوت است، چون اگر مسائل اقتصادی را هم کنار بگذاریم، آنجا آن‌قدر هیچ اتفاقی نمی‌افتد که الآن شیوع این بیماری هم کمی برایشان هیجان دارد.


مردم پول ندارند که به خرید بروند
ضیاء در این لحظات انگار می‌خواست حال و هوا را عوض کند غافل از اینکه رستمی سناریوی حضورش در این برنامه را از قبل طراحی کرده بود؛ گفت که ویدیویی را دیده که در آن مردم آلمان بعد از شیوع بیماری کرونا به فروشگاه‌ها حمله و همه اجناس را جارو کرده‌اند. ‌ضیاء توضیح داد مردم ما از فرهنگی برخوردارند که باوجود تحریم چنین کارهایی نمی‌کنند و امروز همه فروشگاه‌ها پر از جنس هستند. رستمی به مجری برنامه فرمول یک جواب کوتاه داد در قالب یک سؤال: آیا این وضع به این خاطر نیست که ما پول نداریم که بخواهیم برای خرید به فروشگاه‌ها برویم. البته ضیاء در پاسخ به او گفت که مواد شوینده برای مردم در اولویت است و همه آن را تهیه می‌کنند. ضیاء در ادامه به حوادث آبان ماه هم اشاره کرد و گفت که همه خانواده‌های درگذشته در آن حوادث به دستور رهبری دلجویی شده‌اند. رستمی سخنان او را این‌طور تکمیل کرد: حوادث دی ماه را هم داشته‌ایم. اگر دماوند را هم بزنند دیگر گیم‌آور می‌شویم.


دلیلی برای حضور در فرمول یک
رستمی در این بخش از برنامه گفت که بیش از یک سال و نیم است که به دلیل مشغله نتوانسته به برنامه‌ای زنده در تلویزیون بیاید؛ اما آن شب دلیل داشته که به فرمول یک بیاید.
او توضیح داد: یک دوست دکتری در اینستاگرامش مطلبی درباره کرونا گذاشت. با او تماس گرفتم و پرسیدم آیا ماجرای ورود کرونا به ایران جدی است؟ ایشان هم توضیح داد که بله جدی است و تو هم اگر می‌توانی این پست را در صفحه‌ات منتشر کن. رستمی توضیح داد: من از چند روز قبل از اعلام رسمی خبر ورود کرونا به ایران از سوی مسئولان، آن پست را در صفحه‌ام منتشر کردم.
چطور من به‌عنوان یک بازیگر دون و آن آقای دکتر خبر ورود کرونا به ایران را منتشر کردیم، اما وزیر محترم بهداشت تا مدت‌ها قبل قویاً این ماجرا را تکذیب می‌کرد. آیا بهتر نیست ما یاد بگیریم قبل از تکذیب کردن اول تحقیق کنیم؟ چه اصراری بود پروازهای ماهان کنسل نشود، بااین‌وجود که هجمه زیادی در فضای مجازی برای لغو کردن این پروازها شکل گرفت؛ درنهایت اما این پروازها ادامه پیدا کرد و این بیماری را به ایران آورد.


پیام به کسی که دستش روی دکمه فیلترینگ است
این بازیگر در ادامه گفت که علت حضورش به خاطر پرسیدن پرسش‌هایی است که گمان می‌کند چکیده سؤالات هشتاد میلیون ایرانی باشد. او در ادامه گفت: چرا قبل از اینکه یک کشور قرنطینه شود، یک شهر را قرنطینه نکردند؟ همان‌طور که می‌دانید چند روز بعد از اعلام شیوع بیماری کرونا در ایران همه کشورهای همسایه هم مرزهای هوایی، زمینی، و دریایی‌مان را بستند و ما را قرنطینه کردند.
رستمی در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره نامه‌ای که به وزیر ارتباطات نوشته بود توضیح داد و این را هم گفت که امروز ما در شرایط جنگی هستیم و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده است. او گفت: ما اپلیکیشنی داخلی که حجم و زیرساخت پاسخگویی به هشتاد میلیون ایرانی را داشته باشد نداریم. شما گفتید دستم روی دکمه فیلتر نمی‌رود، اما حتماً از من به کسی که دستش روی این دکمه رفته نزدیک‌ترید. با این توضیح، آیا می‌شود از کسی که دستش روی دکمه فیلتر است، خواهش کنید تا دستش را موقتاً از روی آن دکمه فیلتر بردارد؟
امروز مدارس، دانشگاه‌ها، پرستاران و پزشکان از طریق تلگرام باهم در ارتباط هستند. آقای جهرمی پاسخ شوخی ژاپنی مرا با یک شوخی ژاپنی داد و گفت به کسی که دستش روی دکمه فیلتر است، پیام شما را می‌رسانم، اما سرعت اینترنت نه تنها بالاتر نرفت، بلکه پایین‌تر هم آمد و هزینه‌ها هم تغییری نکرد. او در این بخش از سخنانش رئیس قوه قضاییه را مخاطب قرار داد و گفت: من اصلاً با وزیر کاری ندارم، اما می‌خواهم از آقای رئیسی بابت رفع فیلتر تلگرام تقاضایی کنم. اگر تلگرام الآن فیلتر نباشد چه اتفاقی بدتر ازآنچه امروز افتاده می‌خواهد بیفتد.
امروز رزیدنت‌ها در برخی بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند و باید گزارش کارشان را به بالادستی‌هایشان بدهند بنابراین به تلگرام احتیاج دارند. امروز جامعه پزشکی ما به برقراری ارتباط سریع باهم احتیاج دارند.
رستمی در این قسمت سخنانی چالشی‌تر را هم به زبان آورد و گفت: آقای رئیسی فیلتر تلگرام را تا وقتی ما کرونا را شکست دادیم، موقتاً بردارند و بعد که کرونا شکست خورد، آن را برگردانند، اما امروز سلاطین شکر، لاستیک و بقیه دستگیر شده‌اند، اما باید سلطان فیلترشکن را هم دستگیر کنیم.


کارمندانی که طی‌الارض می‌کنند
این بازیگر حسن روحانی را هم از انتقادهایش بی‌نصیب نگذاشت و گفت: آقای روحانی از مردم خواهش کرده‌اند که در منزل بمانند. ویروس کرونا عین دروغ و عین غیبت است. اگر شما به من یک دروغ بگویید یا یک غیبتی بکنید و من آن را با دیگری بازگو نکنم، آن دروغ یا آن غیبت از بین می‌رود. هشتگ در خانه می‌مانیم خیلی قشنگ است، اما آیا کارمندان را تعطیل کردیم که بتوانند در خانه بمانند. آنها که نمی‌توانند طی‌الارض کنند. بعضی از مشاغل از جان خودشان گذاشته‌اند، اما می‌شد بقیه ادارات را تعطیل کرد و بعد از مردم خواست در خانه بمانند.
هرچند حضور رستمی در برنامه از آن بخش به پایان رسید و شاید از این به بعد همین به دلیل حرف‌هایی که زد، مدت‌ها ممنوع‌التصویر شود، اما به نظر می‌رسد او حال بخش زیادی از مردم را جا آورد و بعد از مدت‌ها نشان داد که سلبریتی‌ها لزوما نباید لاکچری بپوشند، لاکچری راه بروند و لاکچری غذا بخورند. گاهی یک هنرمند در یک بزنگاه می‌تواند صدای مردمش باشد و عنوان سلبریتی مردمی را روی پیشانی‌اش حک کند.
تحمل پخش سخنان امیرحسین رستمی تا همین‌جایش هم از سوی صداوسیما خیلی عجیب بود، اما سخنان این بازیگر وقتی به این بخش رسید، ناگهان پیام‌های بازرگانی آغاز شد و بعد از اتمام آن‌هم دیگر نه نشانی از تاک بود و نه از تاک‌نشان.


علی ضیاء بعد از بازگشت به روی آنتن گفت: «همان‌طور که دو روز قبل در ابتدای برنامه خدمت‌تان عرض کردم، برنامه فرمول یک برای امیدبخشی و شکست کرونا در دوره جدید ایجاد شد.


نمی‌خواهیم امید الکی بدهیم، چون امید واقعی‌اش را با حضور دکتر کرمانی که توانست بیماری کرونا را پشت سر بگذارد، دیدید. حرف اصلی برنامه ما به ویژه الان این است. چون حرف‌های امیرحسین رستمی عزیز و دوست داشتنی مغایر با این فضا بود، از او خواستیم در موقعیت دیگری در خدمتش باشیم. با او گفت‌و‌گویی داشتیم که بخش دیگرش را در روزهای آینده و در فضایی دیگر پخش خواهیم کرد. اصل هدف ما این است که به مردم شادی و امید بدهیم. وسط این بحران و جنگ احتیاج به حرف‌های امیدبخش واقعی داریم که بتواند زندگی را برایمان پررنگ‌تر و قشنگ‌تر کند.» باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده با امیرحسین رستمی در صدا و سیما بابت حرف‌هایی که زد، چه برخوردی خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی،تاریخ انتشار:28اسفند1398،کد خبر:2115،www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین