پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
معاون وزیر امور خارجه گفت: امتیازاتی را که در برجام دادند به‌زور از آنها گرفتیم و ملت ایران حق خود را از حلقوم آنان بیرون کشیدند پس طبیعی است که پس از برجام‌ بدحسابی و عهدشکنی کنند.

شعار سال: سید عباس عراقچی در نشست بررسی آثار و پیامدهای برجام اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند موافقین و مخالفین برجام اغراق و غلو نباید بکنند پس باید واقعی به آن نگاه کنیم.

وی افزود: برجام دو بعد دارد؛ بحث مباحث هسته‌ای و تحریم‌ها دو مقوله جداگانه است که باید بررسی و مطالعه کرد، در واقع هدف ما در مذاکرات هسته‌ای اول خود برنامه هسته‌ای و سپس تحریم‌ها بود.

وی با بیان "ما به‌دنبال تثبیت حق مسلم خود برای برخورداری از انرژی هسته‌ای بودیم" گفت: بارها فریاد کشیدیم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست‌، حساسیت و استراتژی مردم در طول 10 سال بحران هسته‌ای همین بود و تحریم‌ها و تهدیدها را تحمل و مقاومت کردیم تا این حق مسلم تثبیت شود.‌

عراقچی تصریح کرد: ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم از حقی برخوردار هستیم و حاضر نیستیم از آن بگذریم، در واقع می‌گفتیم انرژی هسته‌ای را می‌خواهیم غنی‌سازی کنیم و آب سنگین داشته باشیم، پس اینکه نیاز داریم یا نداریم به‌جای خود، این حق مسلم ماست و روی حق تمرکز داشتیم.

وی با ابراز "نمی‌خواستیم که کسی به ما دیکته کند که چه کنیم چه نکنیم" گفت: آمریکا درباره غنی‌سازی ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای نگران بود و ما گفتیم "اگر نگرانی دارید نگرانی‌ها را برطرف می‌کنیم اما نمی‌توانید ما را از حقمان منع کنید".

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تمامی کشورها متفق‌القول هستند که برجام حق انرژی هسته‌ای را برای ایران تثبیت کرده است در حالی که پیش از آن سیاست آمریکا این بود غنی‌سازی ایران را به صفر برسد و اوباما گفته بود "آب سنگین ایران را قبول نداریم".

عراقچی با بیان اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت به‌ویژه آنچه تحت فصل هفتم منعقد می‌شود بلندترین و مهمترین سند در روابط بین‌الملل است، افزود: این قطعنامه‌ها برای تمامی کشورها الزام‌آور است و بر اساس آنها بلافاصله باید حق غنی‌سازی ایران قطع، فردو تعطیل و آب سنگین قطع می‌شد و به تمامی کشورها تکلیف شده بود که نباید به حق برنامه هسته‌ای ایران کمک کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس این قطعنامه‌ها هر کسی که به‌سمت ایران می‌رود تفتیش می‌شد که اگر قطعه‌ای برای تکنولوژی هسته‌ای در آن وجود دارد از ورود آن به ایران جلوگیری شود همچنین دانشجویان ایران در کشورهای خارجی برای تحصیل در هر رشته‌ای که به انرژی هسته‌ای مربوط می‌شد پذیرفته نشوند.

معاون وزیر امور خارجه با اعلام "در برجام حتی برای یک ثانیه غنی‌سازی را تعطیل نکردیم"، گفت: امروز آنها آب سنگین ما را قبول کردند و حتی اضافه‌تولید ما را خریداری می‌کنند و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت را باطل کردند.

عراقچی افزود: کشورها در راستای برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای تشویق به همکاری با ایران می‌شوند و در واقع مهر تأیید شورای امنیت پای برنامه هسته‌ای ما خورده است.

وی با ابراز "امروز دنیا به این حق ما احترام گزارده است"، خاطرنشان کرد:‌ امروز دیگر در راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" را نمی‌گوییم چرا که تمام جهان به این اقناع رسیده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان "هدف دوم ما در مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم‌ها بود"، گفت: رفع تحریم‌ها محل حدس است چرا که آنان تعهد کرده بودند که در برجام همه قوانین تحریمی خود را لغو کنند چرا که قبل از برجام علاوه بر قطعنامه‌های شورای امنیت آمریکا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران گذاشته بود و اتحادیه اروپا نیز یک‌سری مصوبات در این رابطه داشت.

عراقچی تصریح کرد: بر اثر برجام این قوانین را لغو کردند و نمی‌توان ایرادی بر آن گرفت. در حقیقت تمامی زیرساختها و بنیان‌های تحریم‌ها لغو شد چرا که امروز 6 قطعنامه شورای امنیت تصمیمات رئیس‌جمهور و اتحادیه اروپا لغو شده و تصمیمات کنگره آمریکا متوقف شده است.

وی با یادآوری اینکه تأثیر رفع تحریم‌ها هنوز به‌خوبی نشان داده نشده است، گفت: همه تحریم‌ها روی کاغذ لغو شده است اما اینکه هنوز تأثیرات به‌خوبی دیده نمی‌شود نیاز به آسیب‌شناسی دارد و باید مشکلات آن را رفع کنیم.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از برجام در حوزه تحریم‌ها نوعی گشایش به وجود آمده است چرا که آرامش و ثباتی بر شرایط اقتصاد کشور حاکم شده است. در واقع پیش از برجام هر روز شاهد تحریم جدید، افزایش 2برابری قیمت ارز، بسته شدن بنادر و بانکها و عدم خرید نفت ایران توسط کشورهای مختلف بودیم که این مسائل امروز کنار رفته و آرامشی برقرار شده است.

عراقچی با اعلام "در حال حاضر در حوزه فروش نفت مشکلی نداریم"، تصریح کرد: قبل از تحریم‌ها فروش نفت ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه بود که در جریان تحریم‌ها این رقم کاهش یافته و در آغاز مذاکرات به یک میلیون بشکه رسیده بود اما پس از شروع مذاکرات این رقم دیگر کاهش نیافت و بعد از برجام فروش نفت آزاد شد.

وی با ابراز اینکه امروز وزارت نفت به‌دنبال جذب مشتریان جدید و بازیابی مشتریان قدیم نفت ایران است، افزود: در حال حاضر فروش نفت ایران به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است، در واقع ظرف مدت 6 ماه 70 تا 80 درصد بازار نفتی ما احیا شده است که کار ارزشمندی است.

معاون وزیر امور خارجه با اظهار "پول‌های نفتی ما دارد برمی‌گردد"، تصریح کرد:‌ در حال حاضر 13 حساب بانکی وزارت نفت در دنیا مشغول به فعالیت است و پول‌های بلوکه شده ما آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی است.

عراقچی خاطرنشان کرد: منتقدین می‌گویند بعد از برجام نفت ما فروش می‌رود اما پولش برنمی‌گردد و پول‌های بلوکه شده آزاد نشده است. من از آنان می‌پرسم؛ پس امروز کشور چگونه دارد می‌چرخد؟

عراقچی خاطرنشان کرد: البته امروز روابط بانکی ما به‌صورت کامل برقرار نیست و برخی از بانک‌های بزرگ و شرکت‌ها با ما همکاری نمی‌کنند چرا که هنوز اعتماد لازم را پیدا نکرده‌اند.

وی با بیان "در حال حاضر طرف مقابل ما کشورها نیستند" گفت: در واقع در مقابل ما هزاران شرکت، بانک و بنگاه اقتصادی مختلف وجود دارد که هرکدام تک تک باید به این تصمیم برسند که با ایران همکاری کنند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: فضای اعتماد برای اینکه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ برگردند و با ایران همکاری کنند هنوز ایجاد نشده و در اینجاست که بدعهدی، بدحسابی و به‌تعبیر رهبر انقلاب خباثت آمریکا خود را نشان داده است.

عراقچی افزود: در واقع تعهدات برجامی را انجام داده‌اند اما در ایجاد فضا برای ایران در راستای فعالیت در عرصه بین المللی کارشکنی و بدعهدی می‌کنند.

وی با ابراز اینکه آمریکا با رضایت به ایران امتیاز نداده است، گفت: آنان به ایران لطف نکردند، دشمنی‌ها سر جایش باقی است و آمریکا بعد از برجام همان اندازه دشمن ما است که قبل از برجام بود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: امتیازاتی را که در برجام دادند به‌زور از آنها گرفتیم و ملت ایران حق خود را از حلقوم آنان بیرون کشیدند پس طبیعی است که پس از برجام‌ بدحسابی و عهدشکنی کنند.

عراقچی با بیان اینکه جناح تندروی آمریکا در کنگره و غیرکنگره، لابی یهود رژیم صهیونیستی و عربستان تلاش کردند که مانع از تصویب برجام شوند، تصریح کرد: این دشمنان در کنگره آمریکا نیز موفق نبودند و نتوانستند کاری کنند که ایران به برجام نرسد، بنابراین اکنون سعی می‌کنند ایران از مزایای برجام کمتر بهره‌مند شود و میوه‌های برجام را برای ما محدود کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: امروز دست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را می‌بینیم لذا همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند نوک حمله ما به‌سمت آمریکا است و نباید غفلت کرده و تصور کنیم آمریکا بعد از برجام با ما مهربان شده است.

وی با اظهار اینکه برجام براساس بی‌اعتمادی انجام شده، گفت: دو سال با هم مذاکره کردیم چون به هم اعتماد نداشتیم، سر کلمه به کلمه و حرکت به حرکت دعوا کردیم تا به نتیجه رسیدیم لذا سیاست خصمانه ادامه دارد.

عراقچی افزود: همان‌طور که توانستیم حق مسلم خود را به آنان تحمیل کنیم، امروز باید در استفاده از مزایای برجام همین کار را انجام دهیم و فضای اطمینانی توسط بانک‌ها برای جلب همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی با ایران ایجاد شود.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: البته امروز بانک‌های بسیاری نیز به ایران وصل شدند، پتروشیمی ما صادر می‌شود و نفت ما فروش می‌رود که دشمنان به‌دنبال خنثی کردن نتایج برجام هستند و نباید بگذاریم موفق شوند.

وی درباره "چگونه توانستیم مبانی تحریم را جمع کنیم و چه شد که دشمن کوتاه آمد و پای میز مذاکره نشست؟" گفت: تنها علت این امر توانمندی و قدرت درونی خود ما بود که باعث شد آمریکا و اروپا تن به مذاکره دهند، در واقع ابزار مذاکره حرف است و حرف مذاکره کننده اگر متکی به قدرت درونی و داخلی کشورش نباشد خریداری ندارد.

عراقچی افزود: ما باید قدرت‌های داخلی خود را تقویت و حفظ کنیم چرا که اگر از دست برود تمامی دستاورد برجام و هرآنچه داریم از دست می‌رود.

معاون وزیر امور خارجه با یادآوری "نخستین و مهم‌ترین توانمندی ما توانمندی دفاعی است" گفت: اگر دشمنان ما فکر می‌کردند می‌توانند تأسیسات هسته‌ای ما را بمباران کنند و پس از آن اتفاقی رخ نمی‌دهد حتماً این کار را می‌کردند، در واقع اگر قدرت مقابله به مثل نداشتیم، اگر توان دفاعی بالای ما نبود و اگر موشک‌های ما نبود حتماً حمله می‌کردند.

وی افزود: اما دشمنان می‌دانستند اگر بزنند می‌خورند لذا از حمله نظامی ناامید شدند و پای میز مذاکره نشستند پس اگر ما امنیت داریم مدیون نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و بسیج هستیم.

عراقچی تصریح کرد: ما مدیون کسانی هستیم که توانمندی خطوط دفاعی ما را به‌حدی رساندند که امروز کسی جرئت حمله به ما را ندارد، مدیون مدافعان حرمی هستیم که از دوردست از امنیت ما محافظت می‌کنند و مدیون شهدای نیروهای مسلح و مدافع حرم هستیم.

معاون وزیر امور خارجه با ابراز "توانمندی دوم ما توان مقاومت در برابر تحریم‌ها بود" گفت: اگر مردم ما 10 سال ایستادگی نمی‌کردند و اگر به‌خاطر کمبود برخی کالاها خسته می‌شدند دشمن به سیاست تحریمی خود ادامه می‌داد در واقع مردم ما آن‌قدر مقاومت کردند که دشمن فهمید هرچقدر هم که تحریم‌ها را سخت‌تر کند کسی در ایران دست‌ها را بالا نمی‌برد و مردم ما به زانو در نمی‌آیند.

عراقچی خاطرنشان کرد: توانمندی سوم ما قدرت علمی ما است؛ در واقع دانشمندان ما توانایی علمی خود در برنامه هسته‌ای ما را به جایی رساندند که دشمنان به این باور رسیدند که توانمندی علمی هسته‌ای ایران غیر قابل مهار است.

وی با تأکید بر "شهدای هسته‌ای ما با خون خود پای این توانمندی را حکم و امضا کردند" تصریح کرد: شهید شهریاری توانمندی غنی‌سازی ما را از 3/5 درصد به 20 درصد رسانید و سبب شد دشمن به مرحله حذف فیزیکی دانشمندان ما برسد، در واقع توانمندی علمی دکتر صالحی، تیم ایشان و در رأس آنان شهدای هسته‌ای سبب شد دشمن بترسد و پای میز مذاکره بیاید.

عراقچی گفت: امروز ارواح شهدای هسته‌ای به‌خاطر تحقق دستاوردهای خود شاد و در آرامش است چرا که تثبیت حق مردم ایران در بهره‌مندی از برنامه هسته‌ای به‌خاطر دستاوردهای شهدای هسته‌ای است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به ثبات سیاسی کشور و توانمندی رهبری افزود: تمامی این دستاوردها ظل رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری بوده و رهبری ایشان توانمندی‌‌ها را بارور، شکوفا و در مقطع مناسب امکان استفاده از آن‌ها را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تمامی اینها، توانمندی‌هایی که متعلق به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران است یک توانمندی دیگر وجود دارد که توسط این دولت شکوفا شد و آن توانمندی دیپلماتیک است.‌

عراقچی با بیان اینکه دیپلماسی توانمندی کشور را در عرصه بین‌المللی به منافع، ثروت و امنیت ملی تبدیل می‌کند، افزود: توانمندی دیپلماتیک با رویکردی ثمربخش می‌تواند 10 سال مقاومت مردم را به سندی تبدیل کند که کشورهای جهان بر آن مهر بزنند لذا دستاوردها در حد قابل قبول است و تا جایی که درخواست‌های ما را تأمین کند خودش را نشان داده است.

وی اضافه کرد: این توانمندی دیپلماتیک متعلق به نظام و ملت است و تیم هسته‌ای تربیت شده دیپلماسی 35ساله و تجربه انباشته شده جمهوری اسلامی هستند که رئیس جمهور آقای روحانی با اتخاذ رویکرد مناسب از این ظرفیت استفاده کرد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در هر توافقی بابد «بده‌بستان» متعادل و معادله «برد ــ برد» باشد اظهار داشت: ما در مذاکرات هسته‌ای در مقابلی چیزهایی که گرفتیم یعنی تثبیت حق مسلم برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها، برای بالانس سازی معادله فقط اعتماد ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: آنان نگران بودند ایران به‌سمت سلاح هسته‌ای برود و می‌گفتند ایران برنامه هسته‌ای نداشته باشد اما گفتیم برنامه هسته‌ای حق مسلم ما است و در مقابلش برای جامعه جهانی اعتماد ایجاد می‌کنیم که به‌دنبال بمب اتمی نیستیم.

عراقچی با یادآوری "طبق فرموده رهبر انقلاب سلاح اتمی حرام است و داشتن و استفاده از آن را حرام می‌دانیم" گفت: لذا برای ایجاد اطمینان برخی محدودیت‌های موقت و زماندار و یک‌سری نظارت‌های بیشتر را پذیرفتیم که این محدودیت‌ها هیچ نیاز کشور را تعطیل نمی‌کند و تمامی آن‌ها زماندار است و ابدی نیست.

معاون وزیر امور خارجه درباره افزایش نظارت‌ها بر تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: از آنجا که سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم چیزی برای پنهان کردن نداریم اما این نگرانی را نداریم که به اسم نظارت هسته‌ای در برنامه نظامی ما دخالت کنند لذا تمامی بررسی‌های لازم انجام شده تا از تمام سوء استفاده‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر در بحث هسته‌ای یک مقدار محدودیت قبول کردیم در سایر ابعاد هسته‌ای دریای وسیعی روبه‌روی ما باز شده است و امکان همکاری با دیگر کشورها و مراودات و تعاملات علمی هسته‌ای با بسیاری از کشورها فراهم شده است.

عراقچی با بیان "مسیر خوبی را داریم طی می‌کنیم" گفت: معتقدم گردنه سخت تاریخی را که رهبر انقلاب فرمودند به‌سلامت و حتی با دست پُر طی کردیم اما فراموش نمی‌کنیم که آمریکا همچنان دشمن ما است و‌ به سیاست‌های خبیثانه و بدعهدی خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: معتقدم جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه‌ای است لذا نباید توانمندی خود را دست‌کم بگیریم و امیدوارم با استفاده از دستاوردهای برجام و تقویت توانمندی‌های خود به یک قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل شویم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395، کد مطلب: 1167737:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین