پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
علیرغم تلاش های بسیار قابل توجهی که ملت ایران علیه بیماری کرونا از خود نشان داد و ایثار و از خودگذشتگی کادر پزشکی، ولی این مساله قباحت و زشتی اقدام آمریکایی ها را نمی پوشاند. متاسفانه ما در بدترین و دشوارترین شرایط با این بیماری مقابله می‌کنیم.

شعار سال:علیرغم تلاش های بسیار قابل توجهی که ملت ایران علیه بیماری کرونا از خود نشان داد و ایثار و از خودگذشتگی کادر پزشکی، ولی این مساله قباحت و زشتی اقدام آمریکایی ها را نمی پوشاند. متاسفانه ما در بدترین و دشوارترین شرایط با این بیماری مقابله می‌کنیم.

 روز گذشته محمدجواد ظریف در یک پیام ویدئویی به مناسبت فرارسیدن نوروز گفت: آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها، در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تهدیدها و رنج‌ها تبدیل کند؛ در مقابل؛ نوروزِ پیروز الهام‌بخش ایران است؛ ایران باز می‌آید و برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند.

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین المللی معتقد است که در چنین شرایطی، اعمال تحریم علیه کشور درگیر با بیماری از سوی کشور دیگر، پیام مستقیمش کمک به اشاعه ویروس و کشتار جمعی انسان هایی است که طبعا در شرایط جسمانی بدتری قرار دارند و نوعی قتل عام است که از طرف کشورهای دیگر صورت می گیرد.

تجربه جهانی نشان داده بیماری کرونا مرز نمی شناسد

احمد شیرزاد گفت: در اینکه شرایط ایجاد شده فعلی برای همه کشورها دشواری به وجود آورده تردیدی وجود ندارد. یعنی به نظر می رسد هر کس که حتی به دور از هر رسانه خبری بوده بحث جهان شمول بودن بیماری کرونا به گوشش رسیده است. در چنین شرایطی اگر کشورهای مختلف دنیا بخواهند تخاصم های خود را به شیوه سابق دنبال کنند، طبیعتا کار مبارزه با بیماری بسیار دشوار خواهد شد.

وی افزود: همانطور که تجربه جهانی نشان داده بیماری کرونا مرز نمی شناسد. بدین معنا که هیچ کشوری نمی تواند رضایت دهد کشور دیگری دچار بیماری شود و گمان کند این فقط بلایی است که بر سر دیگران نازل شده و در کشور آنها شیوع پیدا نمی کند. متاسفانه همان قدر که مولکول های هوا می توانند از یک گوشه به گوشه دیگر دنیا روند این ویروس هم نشان داده که با همین سرعت منتشر می شود.

شیرزاد ادامه داد: بنابراین این گونه نیست که اگر کشوری هوای خود را آلوده کرد، کشورهای دیگر بتوانند بگویند که این هوای آنجاست و به ما مربوط نیست. اگر ملتی دچار بیماری شود قطعا به به همه جای دنیا سرایت خواهد کرد و این تجربه ای است که بسیار سریع به دست آمد. بنابراین به باورم امروز همه باید در هر گوشه دنیا برای دستیابی به یک هدف متحد باشند و آن مبارزه با این بیماری است. نکته ای که وجود دارد این است که کرونا صرفا ابعاد بهداشتی ندارد و ابعاد اقتصادی آن بسیار بزرگتر از ابعاد بهداشتی‌اش است.

وی بیان کرد: اگر کشورها نتوانند لوازم و ملزومات مبارزه با بیماری را در اختیار داشته باشند یا نتوانند به موقع تخت های بیمارستانی و کادرهای بهداشتی و درمانی خود را تامین کنند، طبیعتا در مبارزه با بیماری کرونا درخواهند ماند. در چنین شرایطی اعمال تحریم علیه کشور درگیر با بیماری از سوی کشور دیگر، پیام مستقیمش کمک به اشاعه ویروس و کشتار جمعی انسان هایی است که طبعا در شرایط جسمانی بدتری قرار دارند و نوعی قتل عام است که از طرف کشورهای دیگر صورت می گیرد.

اگر آمریکایی ها راست می گویند باید دست از تحریم ها بردارند

شیرزاد گفت: به نظر می رسد علیرغم تلاش های بسیار قابل توجهی که ملت ایران علیه بیماری کرونا از خود نشان داد و ایثار و از خودگذشتگی کادر پزشکی، ولی این مساله قباحت و زشتی اقدام آمریکایی ها را نمی پوشاند. متأسفانه ما در بدترین و دشوارترین شرایط با این بیماری مقابله می‌کنیم. این مقابله نه تنها در راستای منافع مردم خودمان است بلکه در راستای منافع همه جهانیان قرار دارد. بنابراین ادامه اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران بدون تردید خدشه دار کردن مبارزه بی امان مردم کشور و کادر پزشکی با این بیماری است.

وی بیان کرد: به نظرم آقای ظریف با انتشار پیام نوروزی خود کاری بسیار خوب انجام داده که این موضوع را گوشزد کرده است. در واقع آن فریبکاری که آمریکایی ها قصد داشتند با فرار به جلو انجام دهند و می گفتند که حاضرند به ملت ایران کمک کنند، پاسخش این است که بهترین کمک شما می‌تواند این باشد که لااقل برای مدت محدودی تحریم ها را تعلیق کنید و اجازه دهید که ملت ایران وسایل مورد نیاز را با پول خودش تهیه کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین المللی گفت: ما به پول آمریکایی ها و کمک محدودی که می خواهند بابتش ما را تحقیر کنند، نیازی نداریم. آنها اگر راه هایی که به روی مان بستند را باز کرده و از قلدری و قداره بندی برای بستن راه های کسب درآمد توسط کشورهای دیگر به طور موقت هم که شده، چشم بپوشند به نظرم ما می توانیم هرآنچه احتیاج باشد فراهم کنیم. البته کمک های انسان دوستانه ای که ملت آمریکا یا ایرانی های مقیم آنجا یا هر کشور دیگری که انجام دهد دارای ارزش بوده و هیچ گونه منتی هم پشت آن نیست.

بعد از اینکه این بلای جهانی فروکش کند، ممکن است نگاه سیاست‌مداران عوض نشود، اما نگاه خردپیشگان در سطح جهان تفاوت خواهد کرد و نوع دیگری به جهان خواهند نگریست.

وی گفت: اگر آمریکایی ها راست می گویند باید دست از تحریم ها بردارند. این کار را حتی می توانند به طور موقت انجام دهند. هرچند اصل تحریم ها ظالمانه بوده و هیچ منطقی ندارد. آمریکایی ها اگر می خواستند تظاهر به انسان دوستی کنند می توانستند برای مدت کوتاهی تحریم ها را برداشته یا راه های مبادلات تجاری ایران را سهل تر کنند. و بسیاری از اقدامات دیگر که هیچ نیازی هم نبود کمک خاصی انجام دهند همین که دست از شرارت و اقدامات ظالمانه خود بردارند، می توانست به معنای کمک باشد.

تحریم ها علیه ایران مساله ای جهانی است

این تحلیل گر بیان کرد: در این شرایط با آنکه تمام حواس ها متوجه مبارزه با کرونا است، ولی کشورهای اروپایی در کنار اقداماتی که در چارچوب سلامت کشورهای خود انجام می دهند یا اقداماتی که در چارچوب فدراسیون روسیه انجام می شود، باید توجه داشته باشند که این امکان پذیر نیست که تعدادی از کشورها مبارزه با بیماری را بسیار جدی بگیرند؛ درحالی که در کشوری دیگر مردم برای استفاده از امکانات و پول خودشان با مشکل مواجه باشند و نتوانند به خوبی با بیماری مبارزه کنند. حتی اگر هم آنها موفق شوند شعله های بیماری را در کشورهای خود مهار کنند، این شعله ها نمی تواند در کشورهای دیگری برافروخته بماند.

وی افزود: مبارزه با بیماری مبارزه ای جهانی است. بنابراین باید در این مبارزه به ملت ها کمک کرد. در این مسیر اگر ما هم بتوانیم به کشورهای دیگر کمک کنیم باید این کار را انجام دهیم. برای مثال، ما نمی توانیم نسبت به سلامت مردم افغانستان بی تفاوت باشیم زیرا اگر هر نوع بیماری در آن کشور شیوع پیدا کند، دیر یا زود به داخل ایران سرایت پیدا خواهد کرد. لذا این مساله ای عمومی و جهانی است. شاید الان نتوان توقع داشت که کشورهای جهان به مساله تحریم ایران بپردازند ولی دیر یا زود باید متوجه شوند که تحریم ها علیه ایران مساله ای جهانی بوده و دشواری هایی که به واسطه تحریم ها علیه ما برای مقابله با کرونا ایجاد شده، موضوعی است که ابعاد خطرناکش می‌تواند دامن سایر کشورها را هم بگیرد.

شیرزاد گفت: خوشبختانه ما درس جهانی بسیار بزرگی از این بیماری گرفتیم. کرونا ضمن مصیبت هایی که برای جهان به وجود آورد ولی این مساله را فهماند که نوع انسان در مقابل طبیعت گاهی چقدر عاجز و درمانده است و در این درماندگی همه مانند هم هستند و هیچ نژادی برتر و ایمن نیست. و هیچ جامعه ای به صرف اینکه پیشرفت های علمی و اقتصادی داشته، نمی‌تواند دست غرور به کمر بزند. بنابراین این مساله ای بسیار مهم است. اینکه ما بیش از پیش می فهمیم انسان هایی که روی کره زمین زندگی می کنند، سرنشینان یک کشتی هستند و اگر این کشتی سوراخ یا غرق شود، ابعاد مصیبت بارش همه دنیا را فرا می گیرد.

بعد از کرونا نگاه خردپیشگان در سطح جهان تفاوت خواهد کرد

وی بیان کرد: در روزهای نخست انتشار این بیماری آمریکایی ها بسیار مغرورانه فکر کردند اگر جلو پروازهای ایران و چین گرفته شود، کار تمام است. بعد دیدند که باید مانع پروازهای اروپا شوند و با اینکه پروازهای انگلیس و ایرلند را مستثنی کرده بودند دیدند باید آنها را هم ببندند. آنها نهایتا فهمیدند چنین اقداماتی چاره ساز نیست. این نوع تصوری که آمریکایی های مغرور داشتند مانند این بود که همه در یک کشتی در حال غرق شدن نشسته باشند و یک عده فکر کنند اگر به دور خود خطی بکشند و مرزی تعیین کنند، در امان خواهند ماند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: مردم دنیا تجربه بسیار مهمی کسب کردند و فهمیدند که خطرات محیط زیستی و خطراتی که یک بخش آن مربوط به طبیعت زمین می‌شود، همه را به یک نسبت تهدید خواهد کرد. در گذشته نیز تغییر اقلیم جهانی خطرات فراگیری برای کل جمعیت کره زمین فراهم کرده بود، منتها آمریکایی‌ها آن موضوع را به طرز نابخردانه ای نادیده گرفتند. ولی امروز چنین مخاطراتی نشان می‌دهد که نوع بشر در موارد زیادی علیرغم تخاصماتی که باهم دارند گاهی سرنوشت و منافع مشترکی دارند. برای رسیدن به این منافع مشترک ما باید عقلانیت بیشتری را در مدیریت عالم به کار گیریم و این پیام مهمی بود که این بیماری برای همه بشریت داشت.

وی بیان کرد: به نظرم بعد از اینکه این بلای جهانی فروکش کند، ممکن است نگاه سیاست‌مداران عوض نشود، اما نگاه خردپیشگان در سطح جهان تفاوت خواهد کرد و نوع دیگری به جهان خواهند نگریست.

در این بحران فهمیدیم که باید با جامعه جهانی ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم

احمد شیرزاد در ادامه گفت: در ایران نیز درس هایی که گرفتیم می تواند برایمان مفید باشد. ما در این بحران فهمیدیم که باید با جامعه جهانی ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم و مشکلاتی که در گوشه دیگری از دنیا بروز پیدا می‌کند، دیر یا زود دامن ما را هم خواهد گرفت. دیدیم که نمی‌توانیم دیواری دور کشور خود بکشیم و مسائل خودمان را متفاوت از مسائل جهان تلقی کنیم. وقتی ویروس مخرب کرونا وارد می شود و جان انسان ها را می گیرد، باید بدانیم که ویروس فساد هم این گونه عمل می کند. ویروس پولشویی هم همین کار را می کند.

وی در ادامه گفت: همانطور که ما در بحث مقابله با یک بیماری فراگیر ناچاریم از تجربه چینی‌ها و ایتالیایی ها و... استفاده کنیم و تجربیات خود را به رایگان در اختیار سایر کشورها بگذاریم، در مسائل دیگر مدیریت جهان نیز همین طور است. ما نمی‌توانیم در ابعاد اقتصادی نسبت به رخنه باندهای فساد و تبهکاری و باند های حمایت از تروریسم چشم خود را ببندیم و گمان بریم که تافته جدابافته ای در جهان هستیم. در این بحث‌ها بالاخره جامعه جهانی یکسری تدابیر و اقدامات حفاظتی اندیشیده، درست مانند ماسکی که می زنیم تا از بیماری مصون باشیم، نظام بانکی جهانی هم به یک تجربه هایی رسیده است. ممکن است در این مسیر بعضی ها شیطنت کنند و اعمال سلیقه ها و فشارهایی از طرف آمریکایی ها یا یکی دوکشور دیگر علیه ما صورت گیرد، ولی این اصل فلسفه مبارزه با فساد اقتصادی، تروریسم سازمان یافته و پولشویی پول های نامشروع را زیرسوال نمی برد.

شیرزاد در پایان گفت: حتی اگر می خواهیم به دلایلی موقتا از پیوستن به پیمان های جهانی مانند FATF سرباز زنیم باید حتما جایگزینی تعیین کرده و آمادگی لازم را داشته باشیم تا بتوانیم در موقعیت بهتری که خطری ما را تهدید نمی کند به این پیمان ها بپیوندیم و در مواردی که منافع ما خدشه دار نشده و عزت ملی‌مان حفظ می شود بتوانیم دست در دست جامعه جهانی برای مقابله با ناپاکی‌ها اقدام کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جماران،تاریخ انتشار:29اسفند1398،کد خبر: 1386593،www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین