پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون بیشترین اثر ثبت جهانی کشور در استان کرمان وجود دارد.

شعارسال: محمدحسن طالبیان شامگاه جمعه در آیین رونمایی از کتیبه ثبت جهانی قنوات کرمان و کویر لوت افزود: نیاکان ما در استان کرمان بسیار سخت کوش بودند و سهم بزرگی از میراث جهانی دارند.

وی گفت: کرمانیان در خطه ایران جای بسیار بسیار مهم و در تمدن جهانی سهم عظیمی را دارند و همه ما ایرانیان همیشه به این خطه افتخار می کنیم.

وی از استاندار کرمان به عنوان فردی فرهنگی و پرتلاش یاد کرد و افزود: در زمان آماده سازی پرونده این دو اثر تاریخی شاهد تلاش بی وقفه ایشان و همراهی مردم این مناطق در این زمینه بودیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: قنات ایرانی در چهلمین اجلاس یونسکو در تیرماه سال جاری به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این قنات ها 11 قنات را شامل می شود گفت: سه هزار سال موجودیت، مدنیت و ماندگاری آبادانی ها را مدیون این قنات ها هستیم و این قنات ها بیشترین خدمت را به امنیت غذایی ایران کرده و همچنین نام ایرانیان را در صنعت آب جاودانه کرده است.

طالبیان گفت: پدیده قنات ایرانی فراتر از مرزهای این کشور شناخته شده و میراثی برای همه جهانیان است.

وی افزود: نباید از یاد برد از 120 هزار قنات ایرانی، 37 هزار قنات بی مزد و منت ساقی دشت های این سرزمین هستند.

وی درباره ثبت جهانی کویر لوت نیز گفت: این پدیده ها از پدیده های ناب و استثنایی هستند که نمونه برجسته و منحصر به فرد به شمار می روند.

طالبیان عنوان کرد: این کویر در آغوش سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان آرمیده و حاشیه این بیابان خاطره هزاران سال قدمت را در خود جای داده است.

وی گفت: درفش پنج هزار ساله شهداد و سه هزار اثر تاریخی این منطقه حکایتی از ژرفای این میراث طبیعی است.

وی به وجود گرم ترین نقطه جهان با بلندترین کلوت ها و نپکاها در این کویر اشاره و بیان کرد: این کویر ارزش جهانی منحصر به فرد دارد و برای همه بشریت دارای اهمیت است.

آیین ثبت جهانی کویر لوت و قنوات استان کرمان با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جوار نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در پارک مادر کرمان برگزار شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 5 شهریور 1395، کدمطلب: 82204604 (5523521) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین