پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
داود رشیدی روز جمعه در سن ۸۳ سالگی و بر اثر سکته قلبی درگذشت. این بازیگر پیشکسوت همسر احترام برومند مجری برنامه‌های کودک و پدر لیلی (بازیگر) و فرهاد رشیدی (استاد دانشگاه) است.

شعارسال: نام «داوود رشیدی» برای همه مردم ایران آشناست. اما ایفای نقش‌های منفی و خاکستری و ماندگار شدن در آنها،‌ ویژگی‌های بارز شخصیتی و شوخ طبع بودن، سمت‌هایی چون کارگردان،‌تهیه کننده و بازیگر در سه حوزه تلویزیون،‌تئاتر و سینما را از آن خود کردن بیش از پیش نام و خاطره داود رشیدی را در ذهن همه ما تداعی می‌کند.

اما راز جاودانگی و موفقیت این هنرمند پیشکسوت در چه بود؟ مگر نه اینکه هنرمندان بسیاری در این مرز و بوم کار می‌کنند که شهرتشان مقطعی است اما چرا برخی از هنرمندان که تعدادشان بسیار کم است، نظیر زنده یاد «داوود رشیدی» در تاریخ هنر ایران ماندگار می‌شوند؟

*زندگی شخصی و گذراندن تحصیلات در ژنو

رشیدی متولد 25 تیر سال 1312 در تهران بود. جد و خانواده پدری‌اش از خاندان قاجار و پدربزرگش نیز از روحانیون مشروطه خواه در آن برهه از تاریخ بودند. او از کودکی به بازیگری علاقه داشت و بعد از گذراندن تحصیلات عالیه در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر در ژنو به ایران آمد و توسط یکی از اقوام نزدیکش در تئاتری مشغول به بازی شد. اوایل حضور پررنگی در حوزه تئاتر داشت و بعد از آن به تلویزیون آمد و بعد در سینما فعالیت‌ داشت.

*بازیگری را محدود به ژانر خاصی نمی‌دید

بازیگری برای رشیدی به ژانر خاصی محدود نمی‌شد چراکه او در این سالهای فعالیتش در آثار تاریخی، مذهبی، ملودرام و اجتماعی به یک اندازه خوش درخشیده بود. همچنین در سالهای اخیر زندگی‌اش رئیس انجمن بازیگران سینما شده بود و این دومین سمت در کنار مدیریت گروه نمایش‌ و سرگرمی تلویزیون در سالهای قبل از انقلاب اسلامی ایران برای رشیدی به شمار می‌آمد.

*لیلی و فرهاد ماحصل زندگی مشترک

احترام برومند (خواهر مرضیه و راضیه برومند) همسر داوود رشیدی است که در سالهای اولیه انقلاب مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. رشیدی و برومند در سال 1347 توسط یکی از دوستان روزنامه نویس رشیدی با یکدیگر آشنا شده و ازدواج کردند. لیلی و فرهاد رشیدی تنها فرزندان این خانواده چهار نفره هستند. لیلی رشیدی که راه پدر خود را ادامه داد و بازیگری را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرد و فرهاد نیز در خارج از کشور استاد دانشگاه است.

*احترام برومند و ادامه راه خواهران

قطعا در طی این سال‌ها حضور یک همراه راه و مسیر را برای داوود رشیدی فراهم کرده است و او کسی نیست جز احترام برومند همسر زنده یاد رشیدی. احترام برومند متولد سال 1326 مجری برنامه کودک تلویزیون ایران پیش از پیروزی انقلاب بود که از سال 1346 فعالیت هنری خود را با برنامه کودک در تلویزیون آغاز کرد و تا سال 1358 در همین شاخه فعالیت کرد.

برومند که خواهر مرضیه و راضیه برومند (کارگردان و فعال عروسکی) است، زندگی هنری را به طور خانوادگی به ارث برده و پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران چند نوار قصه برای بچه‌ها منتشر کرد.

او در در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» نیز بازی کرد و بعد از مدت‌ها در اردیبهشت ماه سال 1389 مجری جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان شد.

برومند در مستند «دایره داوود» که با محوریت زندگی داوود رشیدی ساخته شده، درباره زندگی خانوادگی‌شان می‌گوید: زندگی ما هم مانند همه زندگی‌های دیگر است. گاهی با هم اختلاف نظر داشته‌ایم و گاهی هم با هم خیلی موافق بوده‌ایم. اما آنچه که این مسیر را تا به اینجا کشانده محبت و احترامی است که طی این سال‌ها میان اعضاء خانواده وجود داشته است.

*محبت،‌احترام و آرامش دلیل موفقیت زندگی ما است

رشیدی در گفت‌وگویی با اشاره به رابطه خود با همسرش گفته است: محبت و آرامش و احترامی که ما برای هم قائلیم رابطه ما را نگه داشته است. هر وقت که من کاری را شروع می‌کنم، می‌بینم که خیلی جاها احترام به اندازه من، به کار اهمیت می‌دهد و برای آن دلواپس و نگران است. من سعی می‌کنم که مشکلات کارم را به خانه نیاورم ولی همسرم به هر حال ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایم را حس می‌کند و درکم می‌کند. زندگی هنری و توام با عشق رشیدی بر دوست داشتن، عشق و درک متقابل استوار بود.

* لیلی رشیدی و عدم همکاری مشترک با پدر

لیلی رشیدی متولد سال 1352 دانش آموخته رشته مترجمی زبان فرانسه است. او تنها دختر داوود رشیدی است که خیلی‌ها او را به واسطه حضور در مجموعه تلویزیونی «قصه‌های تا به تا» می‌شناسند.

لیلی رشیدی علاوه بر فعالیت در حوزه تلویزیون، سینما و تئاتر را نیز در کارنامه کاریش داشت. از کارهای شاخص او می‌توان به حضورش در سریال‌هایی چون «بدون شرح»، «آب پریا»، فیلم سینمایی «دلشدگان»، «مربای شیرین» و «نوک برج» و همچنین تئاترهایی مثل «دکلره»، «پرتقال‌های کال» و «اسم» به کارگردانی خودش اشاره کرد. همچنین او در سالهای فعالیت خود همکاری مشترکی با پدر و مادر خود نداشته و به طور مستقل کار کرده است. لیلا حاتمی یکی از صمیمی‌ترین دوستان لیلی در زندگی شخصی و کاری‌اش است که در کودکی به همراه یکدیگر در یکی از برنامه‌های کودک تلویزیون حضور داشتند و چند عکس از آنها در فضای مجازی منتشر شده است.

*فرهاد رشیدی پسر ارشد داود رشیدی

پروفسور فرهاد رشیدی حائری، رئیس گروه تحقیقات «سازگاری الکترومغناطیس» دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس موفق به دریافت مدال علمی «بلوندل» انجمن مهدسی برق، الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات فرانسه شد. وی از اواخر 1999 به عنوان رئیس گروه تحقیقات الکترومغناطیسی دانشگاه «پلی تکنیک لوزان» (موسسه فدرال تکنولوژی سوییس) فعالیت دارد.

*رشیدی و وساطت برای ازدواج لیلا حاتمی و علی مصفا

خانواده رشیدی رابطه دوستانه‌ای با خانواده مرحوم علی حاتمی داشتند تا جاییکه لیلی و لیلا از کودکی با هم بزرگ شده بودند. بعد از فوت علی حاتمی، علی مصفا به دلیل عدم حضور بزرگتری برای خواستگاری کردن از لیلا حاتمی، از داوود رشیدی خواست تا به عنوان بزرگتر پادرمیانی کرده و لیلا را برای او خواستگاری کند.

*درگذشت این بازیگر پیشکسوت

اما این هنرمند با سابقه و پیشکسوت بعد از دو سال ابتلا به بیماری آلزایمر و حضورش در خانه، با وجود پیشنهاد کاری که داشت، روزها و شب‌ها را در کنار خانواده‌ گرم و صمیمی‌اش سپری کرد و بامداد جمعه 5 شهریور 95 در سن 83 سالگی در خانه‌اش بر اثر سکته قلبی درگذشت. خبر فوت این هنرمند به سرعت در رسانه‌ها منعکس شد و تعداد بسیاری از هنرمندان با سابقه و دوستانش برای ابراز همدردی با خانواده وی راهی منزلش شدند.

پیکر این هنرمند یکشنبه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد و همچنین مراسم یادبود وی روز سه‌شنبه نهم شهریور ساعت 18 در مسجد جامع شهرک قدس (غرب) برپا خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6شهریور1395، کدخبر: 13950606000393: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین