پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به انواع انگیزه‌ برای گرایش به فعالیت‌های قرآنی و مذهبی گفت: آنچه از آموزه‌های دینی و کلام اهل‌بیت(ع) بر آمده این است که نباید انسان از مهارت‌های دینی و قرآنی برای امرار معاش استفاده کند.

شعار سال: سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی در افتتاحیه پنجمین دوره طرح اسوه به بیان دلایل مختلف و انگیزه‌های متعدد برای جذب فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: ورود به عرصه قرآن، انگیزه‌ها و دلایل زیادی دارد که این انگیزه‌ها هم دنیایی است و هم آخرتی.

*انگیزه‌هایی که سبب گرایش به فعالیت‌های قرآنی می‌شود

وی ادامه داد: مثلاً انسان نوجوانانی را می‌بیند که در محافل قرآن حضور دارند، در جامعه شناخته می‌شوند و مورد احترام قرار می‌گیرند، این نوع شخصیت مورد توجه و جذاب است، همچنین حضور در کنار دوستان و رفتن به اردوهای قرآنی برای شما نوجوانان جذابیت‌هایی دارد که می‌تواند یکی از انگیزه‌ها برای حضور در فعالیت‌های قرآنی باشد.

سرابی انگیزه‌های مالی را یکی دیگر از عوامل جذب فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: در سالهای اخیر کسانی وارد این عرصه شده‌اند و رتبه‌های مختلف کسب کرده و به شهرها و کشورهای گوناگون سفر می‌کنند، گاهی هدایا و پاکت‌هایی هم دریافت می‌کنند پس این مورد هم یکی از عوامل انگیزشی برای جذب فعالیت‌های قرآنی است. اما آیا اینها دلایل اصلی برای جذب فعالیت‌های مذهبی و قرآنی است؟

*گاهی باید بین انگیزه‌های مادی و معنوی یکی را انتخاب کنید

وی ادامه داد: هنگامی که انسان سر سفره قرآن می‌نشیند و دستورات آن را در زندگی به کار می‌گیرد به واقع زندگی‌اش نورانی شده و این نورانیت انگیزه‌ای است که در قلب همه کسانی که گام به این عرصه می‌گذارند وجود دارد. همیشه بین انگیزه‌های نوع اول و انگیزه نوع دوم چالش وجود دارد، انسان تلاش می‌کند نوع دوم یعنی معنویت را در خود تقویت کند اما نوع اول هم بسیار جذاب است. گاهی این دو با هم قابل جمع هستند و می‌شود به هر دو رسید اما بسیاری وقت‌ها هم قابل جمع نیستند و باید یکی را انتخاب کرد. مثلاً ممکن است که شما به محفلی دعوت شوید که از تلویزیون پخش می‌شود و پول خوبی هم به عنوان هدیه به شما می‌دهند، در مقابل ممکن است در همان زمان به یک محفل ساده اما اثرگذار دعوت شوید و اینجا شما باید انتخاب کنید که آیا به محفل اثرگذار بروید و یا اینکه محفل دارای پخش تلویزیونی و هدیه را انتخاب کنید.

*امرار معاش از مهارت‌های قرآنی جایز نیست

قائم مقام شورای عالی قرآن؛ کسب درآمد و امرار معاش از دانش و مهارت‌های دینی را مناسب ندانست و گفت: انسان برای ادامه حیات و معاش نیازمند داشتن شغل و درآمد است اما آنچه از معارف اسلامی و کلام اهل‌بیت(ع) بر می‌آید این است که انسان نباید برای امرار معاش از دانش و مهارت‌هایی که از دین کسب کرده استفاده کند. بدانید راه‌های زیادی برای امرار معاش و حتی کسب جایگاه اجتماعی وجود دارد مثلاً شما نوجوانان اگر به خوبی درس بخوانید و در تحصیلات پیشرفت کنید هم پول و هم جایگاه اجتماعی کسب می‌کنید و بدانید کسی که از راه دین امرار معاش کند بسیار ضرر کرده زیرا سود کلان را داده و سود مادی کمی دریافت کرده. با این کار منافع معنوی هم از کار او زائل می‌شود.

*کلام رهبر انقلاب مبنی بر راهبردی بودن کار قرآنی براساس انگیزه‌های معنوی است

وی افزود: دوستانی که طرح اسوه را طراحی کرده‌اند نگاهشان این است که قاریان با انگیزه‌های نوع دوم در جامعه ایفای نقش کنند. اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: کار قرآنی یک کار راهبردی است به خاطر انگیزه‌هایی نوع دوم است و ما برای تمدن‌سازی اسلامی به فرماندهانی نیاز داریم که با انگیزه‌های الهی این تمدن را در جهان گسترش دهند.

*نقش کمرنگ قاریان مصری در انقلاب این کشور به دلیل گرایش آنها به انگیزه‌های مادی است

وی به نقش کمرنگ قاریان مصر در انقلاب این کشور اشاره کرد و گفت: ما اساتیدی داریم که جنبه قرائت در آنها قوی است اما جنبه تبلیغی و اثرگذاری آنها قوی نیست. مبلغان در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله مصر به این معضل گرفتار هستند زیرا می‌بینید انقلابی با این وسعت در مصر به وقوع می‌پیوندد اما اثری از فعالان قرآنی در آن نیست زیرا کاری به این کارها ندارند و به دنبال این هستند که به کشورهای مختلف بروند و دلار بگیرند.

*برای خود الگو انتخاب کنید

سرابی ادامه داد: ما باید به دنبال اهتزاز پرچم اسلام ناب محمدی باشیم و شما باید در هر کجا که هستید یک معلم اخلاق برای خود پیدا کنید و با الگو قرار دادن وی سعی کنید تربیت و اخلاق اسلامی را در محضر استاد بیاموزید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395، کد مطلب: 13950606000691:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین