پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۴۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
شیوع سریع ویروس کرونا در جهان دولت‌ها را حسابی به زحمت انداخته و آنها را به اتخاذ تصمیم‌های دشوار وادار کرده است. در این آزمون سخت، دولت‌هایی برنده‌اند که سرمایه کافی (از سرمایه اجتماعی تا سرمایه مالی) برای مدیریت این شرایط را داشته باشند اما به نظر می‌رسد دست سیاستمداران ما در این زمینه از همیشه خالی‌تر است.

شعار سال:شیوع سریع ویروس کرونا در جهان دولت‌ها را حسابی به زحمت انداخته و آنها را به اتخاذ تصمیم‌های دشوار وادار کرده است. در این آزمون سخت، دولت‌هایی برنده‌اند که سرمایه کافی (از سرمایه اجتماعی تا سرمایه مالی) برای مدیریت این شرایط را داشته باشند اما به نظر می‌رسد دست سیاستمداران ما در این زمینه از همیشه خالی‌تر است.

در غائله کرونا، حکومتهایی موفق عمل می‌کنند که در طول سال‌های متمادی رفتار عاقلانه پیشه کرده‌ و برای روزهای مبادا منابع قابل توجهی اندوخته‌اند نه مثل حکومت ایران که در سال‌های گذشته در اثر سیاستگذاری‌های نادرست همه ظرفیت‌های خود را از دست داده و به قول معروف کفگیرش در همه حوزه‌ها به ته دیگ خورده است.

مردم ایران هم مثل همه مردم جهان از دولت انتظار دارند از سلامت و حیات آنها دفاع کند. دولت ایران هم قطعا چنین هدفی دارد، اما در مقایسه با دیگر دولت‌ها منابعی در اختیار ندارد که از آن برای حفظ سلامت جامعه هزینه کند.

اگر در طول سال‌های متمادی، نظام بانکی به قلک سیاستمداران تبدیل نمی‌شد و مدام از منابع بانک‌ها برداشت نمی‌شد، اگر منابع صندوق‌های بازنشستگی خرج بودجه دولت نمی‌شد، اگر میلیون‌ها بشکه نفت و میلیاردها دلار درآمدهای نفتی خرج کسب محبوبیت سیاستمداران پوپولیست نمی‌شد، امروز اقتصاد ایران می‌توانست با دست بازتر با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم کند.تنها منبع موجود بانک مرکزی است که برداشت از آن هم در آینده کوتاه تورم سنگینی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

به این ترتیب بحران کرونا یکی دیگر از نقاط ضعف حکمرانی ما را آشکار کرده است این که در ساختار سیاسی ایران،آینده نگری و دوراندیشی هیچ جایگاهی ندارد و دولتمردان در دوره وفور منابع به فکر کارهای زودگذر برای نتیجه دهی در دوره مدیریتی خودشان هستند.

وقتی حجم برداشت از صندوق توسعه برای مقابله با کرونا را با درآمدهای دهه ۸۰ مقایسه می‌کنیم، افسوس می‌خوریم آن همه درآمد نفتی چگونه بر باد رفت. طرفه آن‌که دلواپسان برداشت یک میلیون یورو از صندوق توسعه ملی، فراموش کرده‌اند که ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش نفت چگونه مصرف شد و چرا رفاه موقت را به سرمایه گذاریهای بلندمدت ترجیح دادند، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و کم‌بازدهی که امروز حتی نشانی از سود یا اصل آنها وجود ندارد. از سوی دیگر فضای غیر شفاف و فساد گسترده، آسیب جدی به اعتماد عمومی که اصلی ترین سرمایه اجتماعی هر حکومتی است وارد نموده.

اقتصاددانان سال‌های متمادی هشدار دادند که مشکلات نظام بانکی، چالش‌های بودجه و صندوق‌های بازنشستگی در حال تبدیل شدن به بحران‌های بزرگ هستند و اینگونه قطع ارتباط با سیستم اقتصاد جهانی در آینده نزدیک کشور را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند اما سیاستمدارها به این هشدارها توجه نکردند تا وضعیت امروز به وجود آمد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سامانه کاوالا،تاریخ انتشار:30فروردین1399،کد خبر:----،kavala.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین