پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
حسن روحانی، معروف به «شیخ دیپلمات»، مهم‌ترین اولویت دولت تدبیر و امید را دیپلماسی فعال در جهان عنوان کرد. به همین علت او در هفت سال گذشته ۵۵ سفر خارجی داشته است، وی در ۵۵ سفر خود به نقاط مختلف جهان ۶ بار به آمریکا سفر کرده ولی سهم زیادی در سفرهای خود برای کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و محور مقاومت قائل نشده است.

شعار سال:حسن روحانی، معروف به «شیخ دیپلمات»، در ۵۵ سفر خود به نقاط مختلف جهان ۶ بار به آمریکا سفر کرده ولی سهم زیادی در سفرهای خود برای کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و محور مقاومت قائل نشده است.

حسن روحانی مهم‌ترین اولویت دولت تدبیر و امید را دیپلماسی فعال در جهان عنوان کرد. به همین علت او در هفت سال گذشته ۵۵ سفر خارجی داشته است، اما با بررسی سفرهای رئیس جمهور درمی‌یابیم که مقصد اصلی سفرهای «شیخ دیپلمات» کجا بوده است؟

شخص حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده نزدیک به او سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی و آمریکا داشته‌اند، ولی در جدول سفرهای دیپلماتیک روحانی بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی خالی است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کشورهای اروپایی تلاش زیادی برای ایجاد تبادل‌های اقتصادی با ایران ندارند یا اینکه با توجه به تحریم‌های آمریکا ترس این را دارند که مورد غضب واشنگتن قرار گیرند، به همین علت باید حجم سفرهای شخص اول دستگاه اجرایی به جای اروپا و آمریکا به سمت کشورهای خارومیانه، آفریقا و آمریکای لاتین باشد.

ایران در منطقه دوستانی مانند, عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، قطر، ترکیه دارد که می‌تواند حتی‌المقدور در زمینه فعالیت‌های اقتصادی با آنها کار کند. همچنین کشورهای ونزوئلا، آرژانتین، اکوادور، نیکاراگوئه، کوبا و برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین ارتباط خوبی با جمهوری اسلامی دارند و در تنش معامله‌های اقتصادی در زمینه مسکن، انرژی، مواد غذایی و صنعت‌های دانش بنیان و پزشکی با ایران هستند.

کشورهای آفریقایی هم که اصلاً جای مناسبی در جدول سفرهای حسن روحانی ندارند. کشورهایی که درگیر جنگ یا نبود امکانات هستند و بهترین و طلایی‌ترین کشورها در جهان برای سرمایه‌گذاری هستند. همانطور که دولت‌های اروپایی و آمریکایی به‌ویژه در چند سال اخیر روسیه و چین در آفریقا سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده‌اند.

با توجه به این ویژگی‌ها به سفرهای خارجی حسن روحانی از سال ۱۳۹۲ تاکنون نگاهی می‌اندازیم. جای بسیار تعجب دارد که کشورهای مانند لبنان، سوریه، قطر و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در لیست سفرهای شیخ دیپلمات دیده نمی‌شود.

نیویورک جذاب‌ترین مقصد جهان برای «روحانی»! + جدولنیویورک جذاب‌ترین مقصد جهان برای «روحانی»! + جدولنیویورک جذاب‌ترین مقصد جهان برای «روحانی»! + جدولنیویورک جذاب‌ترین مقصد جهان برای «روحانی»! + جدولنیویورک جذاب‌ترین مقصد جهان برای «روحانی»! + جدول

تجزیه و تحلیل سفرهای روحانی نشان می‌دهد که بیشتر سفرهای او به کشورهای آسیایی برای ایجاد روابط اقتصادی نبوده و بیشتر برای شرکت در اجلاس‌ها صورت گرفته است. همچنین نکات ذیل به صورت کوتاه در سفرهای روحانی دیده می‌شود.

۱-میزان سفر روحانی به آفریقا صفر است.

۲-کل سفرهای روحانی به کشورهای آمریکا لاتین ۲ بار است ولی او ۶ بار به آمریکا سفر کرد.

۳- روحانی در چند سال اخیر به کشورهای محور مقاومت سوریه و لبنان سفری نکرده و یک بار تنها به عراق رفته است.

۴-جمع سفرهای روحانی به اروپا و آمریکا از تعداد سفرهای روحانی به دو قاره آفریقا، آمریکایی لاتین و منطقه خاورمیانه بیشتر است.

این سفرها نشان می‌دهد عزم دولت روحانی در هفت سال گذشته برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با خاورمیانه، کشورهای محور مقاومت، آفریقا و آمریکای لاتین تقریباً صفر است ولی سفرهای او به اروپا و آمریکا بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:2اردیبهشت1399،کد خبر:484274،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
سیاست های خارجی این دولت فقط برای کشور هزینه داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین