پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
رئیس‌جمهور در سال جدید با برخی از مقامات خارجی دیدار و با بعضی دیگر نیز تماس تلفنی برقرار کرد.
شعارسال: رایزنی‌های خارجی با همسایگان و کشورهای دیگر از جمله برنامه‌های مهم رؤسای جمهوری باید باشد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ بر توسعه با روابط خارجی با کشورهای مختلف تأکید کرده بود.

رئیس‌جمهور از ابتدای سال جدید پنج دیدار و تماس تلفنی و پیام به سران کشورهای دیگر صادر کرده است. وی از تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق تا تماس با رئیس‌جمهور فرانسه را در برنامه امسال خود داشته است.

نخستین برنامه روحانی برای رایزنی و گفتگو با دولتمردان خارجی به سه‌شنبه ۶ فروردین ماه سال جاری باز می‌گردد.

وی در این روز تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق داشت. روحانی در این تماس، روابط ایران و عراق را راهبردی، تاریخی و بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تسریع در لایروبی رودخانه اروند برای مردم دو کشور یک ضرورت است و باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

عبدالمهدی نیز در تماس روحانی به وی اعلام کرد: لایروبی شط‌العرب و رایگان شدن روادید میان دو کشور از جمله توافقاتی است که اجرایی و عملیاتی شدن آن اهمیت دارد.

روحانی در دومین اقدام دیپلماسی خود در سال ۹۸ پیامی به رجب طیب اردوغان ارسال می‌کند. وی به مناسبت برگزاری انتخابات شهرداری‌های محله‌ای در ترکیه به رئیس‌جمهور این کشور پیامی می‌فرستد.

رئیس‌جمهور در پیامی به اردوغان می‌نویسد: برگزاری پرشور و موفقیت آمیز انتخابات سراسری محلی و شهرداری‌ها در ترکیه که نشانه روشن مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و حاکمیت مردم‌سالاری است به جنابعالی، دولت و ملت ترکیه ‌تبریک می‌گویم.

سومین رایزنی روحانی در سال جدید، دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق بود. وی به تهران سفر کرد و با رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب دیدارهای داشت.

حسن روحانی هم در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق با اشاره به روابط دو کشور، گفته بود: هدفگذاری دو کشور رسیدن به تراز تجاری ۲۰ میلیارد دلاری است. همچنین ساخت یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم در دستور کار دو کشور قرار گرفته است.

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار اعلام کرد: ما عزم خود را جزم کرده‌ایم در مقابل هرگونه تهدیدی که ممکن است از خاک عراق علیه ایران اعمال شود، بایستیم. قانون اساسی عراق ممنوع کرده که از خاک عراق علیه کشوری تهدید ایجاد شود.

چهارمین حرکت دیپلماسی حسن روحانی به تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه باز می‌گردد. وی به‌دلیل تحریم‌های دائمی ترامپ که خلاف تعهدات برجامی آمریکا است با ماکرون تلفنی صحبت کرد.

روحانی در این تماس اعلام کرد: ما خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم تا ایران نیز طبق مفاد آن به منافع مشروع اقتصادی خود در این توافق دست یابد.

وی تأکید کرد: اگر فداکاری نیروهای سپاه نبود امروز دستکم دو کشور منطقه تحت کنترل داعش بود و این نیروها با فداکاری و تلاش خود ضربه مهلکی به داعش و گروهک‌های تروریستی در منطقه وارد کردند.

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در این تماس تلفنی به روحانی گفت: فرانسه و شرکای اروپایی به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می کنند.

آخرین دیدار روحانی در نخستین ماه امسال هم به دیدار عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان مربوط می‌شود. رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با عمران‌خان گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آماده‌ایم تا صادرات برق از ایران به پاکستان به ۱۰ برابر افزایش یابد، تصریح کرد: دو طرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تأمین کند و همچنین اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به این کشور را انجام دهد.

عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تصریح کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 375449 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین