پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
دانشمندان با لایه‌ای از پلیمر رنگی را اختراع کرده‌اند که نور مادون قرمز را منعکس می‌کند و باعث سرد شدن اشیاء می‌شود.

شعار سال: محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا یک رمگ دو لایه ساخته‌اند که نور مادون قرمز را منعکس می‌کند و در حالی که رنگ خود را به خوبی حفظ می‌کند، موجب می‌شود ساختمان‌ها و حتی وسایل نقلیه در زیر آفتاب گرم خنک شوند. این ام می‌تواند به کاهش انرژی مورد نیاز در خنک کننده‌ها مانند تهویه هوا کمک کند.

این روکش جالب از دو لایه تشکیل شده است؛ یک لایه بالایی که رنگ تجاری معمولی است و رنگ زیرین که از یک پلیمر مشابه تفلون ساخته شده و نور مادون قرمز را منعکس می‌کند.

محققان می‌گویند: نور خورشید دارای نور مرئی و مادون قرمز است، اما مادون قرمز بیشترین انرژی خورشیدی را به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که نور خورشید روی جسم پوشیده از این رنگ می‌تابد، لایه بالایی بسته به رنگ، طول موج خاصی از نور را جذب می‌کند. در حالی که لایه زیرین نور مادون قرمز را منعکس می‌کند و مانع گرم شدن جسم می‌شود.

به گفته محققان، رنگ‌های سفید یا آینه‌ای فلزی اثر خنک‌کنندگی مشابهی دارند، اما مزیت این رنگ جدید آن است که می‌تواند به هر رنگ دلخواهی باشد.

معمولا رنگ مشکی گرما را جذب می‌کند، اما نقاشی یک جسم با نسخه سیاه این پوشش جدید، آن را حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از زمانی نگه می‌دارد که جسم با رنگ سیاه تجاری رنگ می‌شود و در معرض همان میزان نور خورشید قرار می‌گیرد.

محققان این رنگ را در آزمایشی دیگر تست کردند و مشخص شد که رنگ جدید با وجود قرار گرفتن در فری با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۰ روز همچنان رنگ خود را حفظ می‌کند. از همین رو، محققان ادعا می‌کنند که این رنگ می‌تواند در صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن کمک کند.

به گفته آن‌ها، این رنگ به ویژه در مکان‌های گرمسیری برای خنک نگه داشتن ساختمان‌ها و کاهش مصرف برق در دستگاه‌های تهویه مطبوع و همچنین برای جلوگیری از داغ شدن ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و قطار‌ها کاربرد بیشتری دارد.

محققان قصد دارند در مرحله بعدی کارایی بیشتری به این پوشش اضافه کنند. به طور مثال، آن را به گونه‌ای بسازند که بتواند از نور مادون قرمز خورشید، انرژی ذخیره و برق تولید کند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 9  اردیبهشت    99، کد خبر:    844060، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین