پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
آثار اخیر بنکسی گرافیتی کار انگلیسی از سرویس بهداشتی خانه‌اش در قرنطینه و افزودن ماسک بهداشتی به اثر بازآفرینی تابلو معروف «دختری با گوشواره مروارید» بار دیگر پرسش قدیمی بنکسی کیست را بر سرزبان‌ها انداخته و فرضیه‌هایی برای یافتن هویت این هنرمند مطرح شده است.
شعار سال: بنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوار‌ها یا پل‌ها نقش بسته‌اند. وی در آثارش اغلب به درد و اندوه مهاجران و آوارگان می‌پردازد. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوار‌ها و قطار‌ها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.
آثار این هنرمند بر دیوار‌های بسیاری از شهر‌ها نقش بسته و با هنر خیابانی‌اش بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی روز را به چالش می‌کشد و هدف اصلی او اعتراض است.
هنر خیابانی به آثار هنری گفته می‌شود که در مقابل هنر کلاسیک و هنر موزه‌ای و گالری قرار دارد. گرافیتی تنها بخشی از هنر خیابانی است و این هنر شامل زیرمجموعه وسیعی می‌شود.
نقاشی‌های دیواری این هنرمند بیشتر به موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته شده است. یکی از نکات جالب در آثار بنکسی توجه به حیواناتی مثل موش و میمون است که سمبل مبارزه با سرمایه‌داری هستند. تا کنون بار‌ها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صد‌ها هزار پوند فروخته شده است.
بنکسی هنرمند گرافیتی کار اهل بریستول، تاکنون نامش را در هیچ رسانه‌ای منتشر نکرده است درحالی که می‌تواند با نشان دادن چهره‌اش به شهرت و اعتبار زیادی دست پیدا کند و آثارش را باقیمت هنگفت بفروشد، ولی مدت‌هاست که چهره و هویت خود را از جهانیان پنهان کرده است.
هرچند که هنوز با قطعیت هویت حقیقی بنکسی فاش نشده، اما به روز شدن نقاشی دیواری وی که بازآفرینی تابلو معروف دختری با گوشواره مروارید اثر برجسته نقاش هلندی یوهانس فرمیر است با افزودن ماسک بهداشتی به این نقاشی، بار دیگر فرضیه‌هایی را در مورد هویت واقعی بنکسی مطرح کرده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کینم.
راب دل ناجا (Rob del Naja) یکی از هنرمندان بزرگ موسیقی خیابانی اهل بریستول است که در سال ۲۰۱۶ یک روزنامه نگار اسکاتلندی مدعی شد که وی همان بنکسی است.
گلدی که خودش را یکی از دوستان بنکسی معرفی می‌کند در یک مصاحبه تلوزیونی می‌گوید: بر روی یک تیشرت حروف الفبا را چاپ کنید و زیر آن بنویسیم بنکسی، بعدش همه چیز روبه راهه و به راحتی فروخته می‌شود. البته بی احترامی به رابرت نباشد، من معتقدم که هنرمند فوق العاده‌ای است که به دنیای هنر حرکت داد.
استفاده از اسم کوچک رابرت در مصاحبه، گمانه زنی‌ها در مورد اینکه بنکسی همان رابرت دل ناجا هنرمند ۵۲ ساله گروه تریپ هاپ مسیو اتک است را جانی دوباره داد.
دل ناجا و بنکسی هر دو فعالیتشان را از شهر بریستول آغاز کردند. راب دل ناجا هم هنرمند تجسمی است. آثار این ۲ از لحاظ بصری به هم شبیه است و هر دو ادعا می‌کنند که با هم دوست هستند در حالی که هر دو شایعه یک نفر بودنشان را رد می‌کنند.
رابطه دقیقی بین تاریخ اجرا‌های گروه مسیو اتک در شهر‌های مختلف و ظاهر شدن آثار بنکسی بر دیوار همان مکان‌ها وجود دارد. حداقل ۶ مورد وجود دارد که در زمان کوتاهی قبل یا بعد از اجرای این گروه موسیقی در همان شهر اثری از بنکسی نمایان شده است. این اتفاق در شهر‌های نیویورک، تورنتو، لوس آنجلس، بوستون، نیو اورلیان و ملبورن اتفاق افتاده است.
یک فرضیه مورد توجه دیگر میان طرفداران این هنرمند خیابانی وجود دارد که بنکسی در حقیقت تیمی از هنرمندان به رهبری یک زن ناشناس است.
این تئوری برای اولین بار در مستند خروج از مغازه کادو فروشی مطرح شد که هنرمند کریس هیلی (Chris Healey) اظهار داشت که بنکسی همان زن بلوندی است که در مستند بنکسی از فروشگاه خارج می‌شود.
نظریه دیگری که در مورد این مستند وجود دارد این است که بنکسی در واقع هنرمند فرانسوی تیری گوتا است (Thierry Guetta) که تحت عنوان آقای Brainwash کار می‌کند.
در سال ۲۰۱۳، یک مقاله خبری جعلی به صورت آنلاین منتشر شد که گفته بود پلیس بنکسی را در استودیوی وی در لندن بازداشت کرده است و آن‌ها هویت واقعی وی را فاش کردند. در این خبر جعلی آمده بود که بنکسی پل هورنر (Paul Horner) از بریستول است. با این حال بعداً مشخص شد که هورنر در حقیقت نویسنده است.
در مورد جیمی هیولت (Jamie Hewlett) هنرمند تجسمی و رهبر گروه (Gorillaz) نظریه‌ای مشابه با تئوری راب دل ناجا، اما حتی عجیب‌تر وجود دارد. فرضیه‌هایی در مورد ارتباط شخصیت‌های خلق شده توسط این دو وجود دارد. برخی از شخصیت‌های نقاشی‌های بنکسی را در آثار هیولت مثال می‌زنند که آن‌ها به طور قطع توسط یک هنرمند خلق شده است.
فرضیه‌های مختلفی در رابطه با هویت بنکسی وجود دارد. سال ۲۰۱۷ گروهی از محققان انگلیسی مدعی شدند با کمک یک سری مطالعات، به کمک علوم ریاضی، جرم‌شناسی و بررسی جغرافیایی هویت بنکسی هنرمند معروف گرافیتی‌کار را شناخته‌اند و الگوی توزیع آثار بنکسی حاکی از آن است که شخصیت حقیقی او رابین گانینگهام (robin gunningham) هنرمند انگلیسی است.
با وجود شایعات، بنکسی همیشه پیوند‌های مکرر با گانینگهام را تکذیب کرده است هرچند کارشناسان هنر خیابانی تخمین زدند که ۷۵ درصد احتمال وجود دارد که گانینگام در واقع مرد پشت بنکسی باشد.
در حقیقت احتمالا افراد زیادی در بریستول وجود دارند که در واقع می‌دانند بنکسی کیست؛ او با چه کسانی بزرگ شده و با آن‌ها فوتبال بازی کرده و در کنارشان نقاشی کرده است و یا کی اولین نقاشی خیابانی را کشید. شاید عادلانه است که بگوییم یک اراده جمعی وجود دارد که این یک راز در بریستول باقی بماند، چون بنکسی نمی‌خواهد مردم بدانند او کیست.
با توجه به اینکه ناشناخته بودن بنکسی برایش یک شهرت جهانی به ارمغان آورده، بسیار بیشتر از آنچه هویت این هنرمند مهم باشد گمانه زنی‌های بی پایان، نظریه‌ها و فرضه‌ها برای یافتن این هنرمند هیجان انگیز است.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، کد خبر: 83764544، تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، www.irna.ir

 
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین