پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
فرایند انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در چند دهه اخیر و به خصوص در این سال‌ها به یکی از پیچیده‌ترین موضوعات ورزش ملی کشورمان تبدیل شده و هر رئیسی که گام به این فدراسیون می‌گذارد با چالش و معضل انتخابی رو‌به‌رو است و با توجه به قدمت کشتی ایران هنوز نتوانسته‌ایم راهکاری علمی، عملی و ماندگار در این زمینه داشته باشیم.

شعار سال : فرایند انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در چند دهه اخیر و به خصوص در این سال‌ها به یکی از پیچیده‌ترین موضوعات ورزش ملی کشورمان تبدیل شده و هر رئیسی که گام به این فدراسیون می‌گذارد با چالش و معضل انتخابی رو‌به‌رو است و با توجه به قدمت کشتی ایران هنوز نتوانسته‌ایم راهکاری علمی، عملی و ماندگار در این زمینه داشته باشیم.

علیرضا دبیر که تابستان سال گذشته با آرای مجمع فدراسیون به عنوان رئیس‌سکاندار کشتی شد، تدوین برنامه‌ای برای حل مشکل فرایند انتخابی تیم‌های ملی را وعده داد.
با توجه به تعویق بازی‌های المپیک، فدراسیون کشتی این فرصت را پیدا کرد تا برنامه فرایند انتخابی تیم‌های ملی کشتی را قانونی دنبال کند. بر همین اساس علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی در نشست خبری هفته گذشته خود به صراحت اعلام کرد که نفرات تیم ملی برای حضور در بازی‌های المپیک براساس فرایند جدید انتخابی تیم ملی انتخاب خواهند شد، موضوعی که این روزها در صدر اخبار کشتی قرار گرفته است.
کم شدن اختیارات سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در این فرایند و به نوعی نداشتن هیچگونه اختیاری سبب ناراحتی «غلامرضا محمدی» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شده و البته «محمد بنا» که کمتر در جلسات بررسی این فرایند حضور یافته و این روزها نیز کمتر دیده می‌شود، هنوز در این خصوص اظهار نظری نداشته و با توجه به شناختی که از روحیات بنا و کارنامه وی در سال‌های گذشته در داشتن اختیارات تام و کامل در انتخاب ملی‌پوشان وجود داشته، به نظر نمی‌رسد که او نیز به همین راحتی با این فرایند که سرمربی تیم ملی هیچگونه اختیاری در آن ندارد، کنار بیاید و تن به آن بدهد.


دبیر: ذره‌ای کوتاه نمی‌آیم
دبیر در این جلسه صراحتا اعلام کرد وظیفه سرمربیان انتخاب ملی‌پوش نیست بلکه آماده ‌سازی آنان است و وی ذره‌ای در این‌باره کوتاه نخواهد آمد، موضوعی که با توجه به پیشینه محمد بنا، احتمال ادامه همکاری وی با فدراسیون کشتی را از بین می‌برد. سکوت عجیب بنا طی روزهای گذشته و بی‌تفاوتی وی نسبت به اتفاقات اخیر بیش از پیش باعث مطرح شدن بحث استعفای او شده است. در حالیکه سکوت محمد بنا کماکان ادامه دارد، انتشار متنی از سوی وی در شبکه اجتماعی به فرضیه قطع همکاری او با فدراسیون کشتی با توجه به اختلاف نظر گسترده قوت بخشیده است. بنا در پست خود متنی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود «آمدن دلیل می‌خواهد، ماندن بهانه و رفتن هیچکدام».در چنین شرایطی با توجه به شنیده‌ها، احتمال ادامه همکاری سرمربیان تیم‌های ملی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.


حبیبی: نقش سرمربی را نباید نادیده گرفت
در این میان‌هادی حبیبی قهرمان اسبق کشتی آسیا و سرپرست پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشورمان اعتقاد دارد فرایند یا چرخه انتخابی را به هیچ عنوان نمی‌توان بطور ۱۰۰ درصد اجرا کرد و نقش سرمربی را نباید نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه فدراسیون کشتی ایران پیش از این هم فرایندی برای انتخاب نفرات تیم‌های ملی تدوین و اجرایی کرده است، اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که چرخه انتخابی تیم ملی، اقدامی برای نخستین بار نیست، چرا که ما در سال‌های قبل هم فرایند انتخابی تیم ملی را داشتیم و مدتها طبق همان روال عمل می‌کردیم.


فرایند انتخابی باید تبصره‌هایی هم داشته باشد
وی تصریح کرد: به عنوان کسی که سالها به عنوان ملی‌پوش در میادین مختلف بودم و بعدها به عنوان مربی و سرپرست در کادر فنی تیم ملی فعالیت می‌کردم معتقدم فرایند یا چرخه انتخابی را به هیچ عنوان نمی‌توان بطور ۱۰۰ درصد اجرا کرد. تجربه نشان داده این فرایند باید تبصره‌های مختلفی هم داشته باشد تا بتوانیم بهترین و منطقی‌ترین تصمیمات را برای تیم‌های ملی اتخاذ کنیم. قهرمان اسبق کشتی آسیا درخصوص نقش سرمربی تیم ملی در چرخه انتخابی ادامه داد: نقش سرمربی تیم ملی در انتخاب ترکیب و همچنین اجرای چرخه انتخابی تیم ملی غیر قابل انکار است. به هیچ عنوان نمی‌توان فرایندی را برای انتخابی تیم ملی تعریف کرد و نقش سرمربی را نادیده گرفت. مطمئناً اگر نظر و قدرت و تحکم سرمربی را از او بگیریم، دیگر چیزی از توان او برای فعالیت در این عرصه باقی نمی‌ماند.


نظر سرمربی باید در انتخابی اعمال شود
حبیبی افزود: باید کاری کرد که نظر سرمربی و کادر فنی هم در بحث چرخه انتخابی تیم ملی اعمال شود، چراکه این مربیان هستند که بعد از هر شکست و نتیجه ضعیف پاسخگوی مردم و متولیان ورزش خواهند بود.
سرپرست پیشین تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به فرایند انتخابی کشور روسیه گفت: اهمیت چرخه انتخابی تا حدی است که روس‌ها به عنوان قدرت اول کشتی دنیا همواره به آن احترام گذاشته و حتی بزرگترین و معروفترین ستاره‌های کشتی خودشان را تابع قوانین آن کرده‌اند. اینکه ما چقدر پایبند قوانین چرخه انتخابی خودمان باشیم بسیار مهم است، در نتیجه باید طوری این فرآیند تدوین و نهایی کرد که بتوان با رعایت مصالح و تبصره‌های لازم، آنرا به خوبی اجرا کنیم.
وی در ادامه افزود: چرخه انتخابی باید مثل یک طرح پژوهشی باشد و بتوان آنرا رفته رفته در طول زمان اجرا و تکمیل کرد. در کل می‌توان گفت چرخه انتخابی بسیار مثبت و سازنده است به شرطی که به خوبی تدوین و اجرایی شود.


حاج‌کناری: نباید به خاطر اختلاف نظر فردی را حذف کنیم
عباس حاج‌کناری مربی تیم ملی کشتی آزاد نیز، درخصوص چرخه انتخابی تیم ملی اظهار داشت: من در جلسات حضور نداشته ام و نمی‌دانم مفاد آن چیست. نمی‌دانم کارشناسان چه موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را انجام داده‌اند. در مجموع معتقدم این نظرات باید به بهترین انتخاب منجر شود. امیدوارم این چرخه به صورت قانون و یک تفاهم اصلی صورت بگیرد. این یک تغییر خوب برای کشتی است و شرایط کشتی ایران را رو به رشد می‌کند.
وی درخصوص اختلاف نظرها در این زمینه عنوان کرد: اختلاف نظر چیز خوبی است هرکسی می‌تواند نظرش را مطرح کند. اختلاف نظرها ربطی به حذف یک نفر ندارد. وقتی فقط اختلاف نظری وجود دارد، دلیل نمی‌شود آن نفر را حذف کنیم تا آن مشکل رفع شود. من نه با دبیرو نه با محمدی صحبتی نداشته ام و از این موضوع‌ها بی‌اطلاع هستم. نمی‌دانم این بحث‌ها که درباره جلسه چرخه انتخابی مطرح شده، چه بوده. در خود تیم ملی غلامرضا محمدی وقتی بحث فنی را می‌گوید شاید با هم اختلاف نظر داشته باشیم ولی با بحث آن را حل می‌کنیم.وی افزود: خیلی از موضوعات حرفه‌ای شده است. این هنر مدیر است که مصالحه ایجاد کند. به سادگی گذشتن از افراد به کشتی ضربه می‌زند. دوستان می‌توانند با بحث و تبادل نظر به تفاهم برسند. در مجموع چیزهایی که من می‌شنوم به آن خوشبین هستم و منتظر اتفاقات خوب هستیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان،تاریخ انتشار:19اردیبهشت1399،کد خبر:187776،kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین