پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
بررسی‌های صورت گرفته باستان‌شناسان و با توجه به اسناد مکتوب موجود، کوه صاحب‌الزمان(عج) که در گذشته به آن «شیوشگان» می‌گفتند، به عنوان یکی از مناطق تاریخی کرمان، غار‌ها و دست‌کند‌های زیادی دارد که حاکی از این است که این منطقه سکونتگاه اولیه انسان‌ها در ماقبل تاریخ بوده است. این در حالیست که چند وقتی می‌شود که بخشی از کوه در اختیار بخش خصوصی (موسسه ملل) قرار گرفته و آن‌ها هم در حال کوه خواری و تسطیح کوه برای ایجاد مجموعه تفریحی، فرهنگی و اقامتی در این مکان هستند.

شعار سال:به دنبال بررسی‌های صورت گرفته باستان‌شناسان و با توجه به اسناد مکتوب موجود، کوه صاحب‌الزمان(عج) که در گذشته به آن «شیوشگان» می‌گفتند، به عنوان یکی از مناطق تاریخی کرمان، غار‌ها و دست‌کند‌های زیادی دارد که حاکی از این است که این منطقه سکونتگاه اولیه انسان‌ها در ماقبل تاریخ بوده است. این در حالیست که چند وقتی می‌شود که بخشی از کوه در اختیار بخش خصوصی (موسسه ملل) قرار گرفته و آن‌ها هم در حال کوه خواری و تسطیح کوه برای ایجاد مجموعه تفریحی، فرهنگی و اقامتی در این مکان هستند.

 
این مجموعه ۲۶۰ هکتاری، آثار باستانی بی‌نظیری چون سایه‌نگاره نیمرخ انسان، قلعه سر به فلک کشیده دختر ۳۰۰۰ ساله، قلعه اردشیر، گنبدگبری ۳۰۰۰ ساله، بند مدین (سدی باستانی)، آسیاب‌های سنگی، بند مملکت (سدی باستانی)، تخت دریای قلی‌بیک، باغ دوره صفویه بیرم‌آباد و... را در خود جای داده است؛ اما جای تاسف است که این مجموعه ارزشمند به بهای احداث جاده و هتل در آستانه نابودی قرار گرفته است. در واقع بخش بزرگی از کوه باستانی صاحب الزمان(عج) سرآغاز بی توجهی به آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی را از سر گذرانده و ممکن است که ثبت جهانی آن کمرنگ شود. در گزارش های قبلی به این نکته پرداختیم که سیف اللهی، شهردار سابق کرمان نقش موثری در شکل گیری و انجام این پروژه و واگذاری آن به موسسه عسگریه ( ملل ) داشته است.

این داستان قصه پر غصه توسعه و اعتماد به خصوصی سازی در شهر کرمان است. توسعه‌ای که کمتر توجهی به میراث گذشته دارد. «بام کرمان» عنوان پروژه‌ای بر فراز بلندای کوه صاحب‌الزمان(عج) بوده که در نظر دارد تا در این بنای فاخر و کهنسال یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری بنا کند. با این حال از اولین روز آغاز فعالیت کارگران تا به امروز این پروژه با مخالفت فعالان میراث فرهنگی کرمان و کشور رو به رو است؛ اما مع الاسف این مخالفت‌ها نتوانسته جلوی اقدامات سودجویانه موسسه ملل و شهرداری کرمان را بگیرد.

حتی از زمان کلید خوردن پروژه بام کرمان تا به امروز که مجریان این پروژه در حال تخریب کوه صاحب‌الزمان(عج) هستند، فعالان میراث فرهنگی کرمان دست به چندین تجمع و حتی اعتراض به مراجع قانونی زده‌اند. در آخرین اخباری که از پیشرفت این پروژه منتشر شده، حکایت از بارگیری تله کابین‌ها دارد.
 
تیتر سه شنبه/
 
عسکری، دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی کرمان در خصوص چگونگی روند خصوصی سازی و فعالیت موسسه ملل در کوه صاحب الزمان(عج) می‌گوید: ساخت و ساز‌ها طبق روال گذشته ادامه دارد و نهاد یا شخصی نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی کند.

عسکری می‌گوید: به دلیل شهادت سردار سلیمانی، فعالیت دانشجویی مقداری از این ماجرا فاصله گرفت، ولی این باعث نمی‌شود که مسئولان مربوطه خیال کنند می‌شود جلوی اعتراضات به این اقدامات را گرفت. طبیعتا سطح بام کرمان جزو اموال عمومی محسوب می‌شود و تمامی اقدامات موسسه ملل صرفا با زد و بند‌های پشت پرده صورت گرفته است.
 
به گفته این فعال دانشجویی، موسسه مالی ملل که سالهاست آتش نابودی اثر فاخر کوه شیوشگان را در سر می پروراند، نیت به ورود در بخش های دیگر از استان کرمان و غصب دیگر اموال و دارایی های عمومی را در نظر دارد.
 
متاسفانه عدم پیگیری جدی رسانه ها مخصوصا رسانه های انقلابی از جریان قدرت و ثروت در استان کرمان، مقدمه ای بر جولان گری در دیگر مناطق است. به گفته عسکری؛ موسسه ملل در پروژه بلوار شهید قاسم سلیمانی که بزرگترین بلوار شهرستان کرمان خواهد بود، اعلام همکاری کرده که می تواند زنگ خطری دیگر باشد. خاصیت تجاری این بلوار وسوسه ورود این موسسه برای ایجاد همکاری مجدد با مسئولین استانی را مطرح کرده و بعید نیست سرنوشتی مشابه بام کرمان در انتظار این پروژه نشسته باشد.
 
تیتر سه شنبه/
 
سید محمدامیر گنجعلی خانی از دیگر فعالان دانشجویی استان کرمان و از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر است. او در این خصوص می گوید: اگر بخواهم کوتاه بگویم توپ در زمین نهادهای نظارتی و امنیتی است که در این چند سال به فساد ناشی از این پروژه رسیدگی نکرده اند. هرچند که رسانه های استانی هم بی تقصیر نبوده و نیستند که به ماجرا ضریب ندادند و به سادگی از کنارش گذشتند که اگر چنین نبود، کوه خواری کوه صاحب الزمان(عج) به یکی از دغدغه های جمعی مردم استان کرمان تبدیل می شد.
وی عنوان می کند: اگر رسانه ها اسناد این پروژه را مطالعه می کردند متوجه می شدند که فساد در این پروژه چیزی کمتر از هفت سنگان، باستی هیلز، هپکو و هفت تپه ندارد. شاید ما چندین بار آمده ایم که باید می گذاشتیم هتل را در بالای کوه تاسیس کنند بعد پی ماجرا را بگیریم!
 
تیتر سه شنبه/
 
این در حالی است که عالم زاده، شهردار فعلی کرمان  گفت: مطالبه گر استان کرمان از فشارهای وارده غیر مرسوم مسئولین سابق استانی برای انجام پروژه هتل بام کرمان خبر داده است. او قول بارگذاری تمامی اسناد و مدارک این پروژه بر روی سایت شفافیت شهرداری کرمان را داده و در ابتدای کار، خود را حامی فعالیت های عدالت جویانه دانشجویان نشان داده است. باید ببینیم آیا جریان های ثروت و قدرت اجازه چنین کاری را به شهردار کرمان می دهند یا باز هم شاهد محافظه کاری خواهیم بود؟
 
تیتر سه شنبه/
 
در گزارش های متعددی به پیگیری ابعاد فساد و طغیان جریان های مختلف در این پروژه با ذکر سند پرداخته است. همچنان آتش فعالان محیط زیست داغ است و حامیان میراث فرهنگی از اجرای چنین ماجرایی در تب و تاب هستند. ایجاد سدی محکم در برابر سودجویانی که با بالا رفتن از اموال عمومی به ثروت های کلان دست پیدا می کنند، جز با برخورد نیروهای حکومتی بخصوص قوه قضائیه صورت نخواهد گرفت. باتوجه به رویکردی که قوه قضائیه بعد از ورود حجت الاسلام رئیسی به خود گرفته است، انتظار می رود که این نهاد با موسسات معلوم الحالی که در حال زد و بندهای آشکار آن هم با ارگان های دولتی هستند، برخوردی قاطعانه داشته باشد. 
شعار سال: با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ 25اردیبهشت 1399، کد خبر:846871،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین