پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۷۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیرامون ایجاد شفافیت بیشتر در تجارت خارجی کشور و واردات ارز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

شعار سال: روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیرامون ایجاد شفافیت بیشتر در تجارت خارجی کشور و انتقال ارز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

ارزآوری در تجارت خارجی 

بانک مرکزی در این اطلاعیه، آورده است:

بانک مرکزی طی دو سال اخیر در راستای ساماندهی جریان ارز حاصل از تجارت خارجی کشور و ایجاد شفافیت و توجه جدی به تولید داخل اقدام به ایجاد بستر و زیرساخت‌های شفاف در کنار سامانه جامع تجارت کشور نموده و براساس آن، رویه‌های مشخص برای عرضه ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط تحریم تعریف و عملیاتی نموده است.

 

روش‌های بازگشت و  انتقال ارز به چرخه اقتصاد

لذا، صادرات‌کنندگان، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های متعددی به چرخه اقتصاد کشور برگردانند.

۱- ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما بواسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه نمایند.

۲- صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تامین نیازهای واردات خود اقدام نمایند.

۳- صادر‌کنندگان می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به واردکنندگان دیگر واگذار و ارز خود را در اختیار آنها قرار دهند.

۴-صادرکنندگان می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را بصورت اسکناس به کشور وارد و به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها بفروشند.

 

تعیین نرخ ارز

بانک مرکزی در اطلاعیه خود خاطرنشان می‌سازد در تمام روش‌های یاد شده نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و بصورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و با ثبت در سامانه تعهد صادر کننده به برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایفا  می‌گردد.

همچنین امکان ثبت و فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بابت ورود سرمایه‌های خارجی، دارای مجوز از سازمان سرمایه گذاری‌های خارجی وزارت امور اقتصادی ودارایی، نیز فراهم شده است.

 

 شفاف‌سازی منشا ارز

در کنار روش‌های یاد شده که منشا ارز آنها مشخص است بعضی مدعی هستند که دارای ارز با منشا خارج از کشور بوده و تمایل دارند که این ارز را در اختیار واردکنندگان برای واردت کالاهای ثبت سفارش شده طبق اولویت‌های تجاری و اقتصادی کشور قرار دهند.

بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که از ورود منابع ارزی بدین طریق نیز استقبال می‌کند، اما مشروط به آنکه جریان ورود و مصرف ارز و منشا آن کاملا شفاف باشد.

بر همین اساس مجدد اعلام می‌نماید بانک مرکزی آماده است درصورتی که دارندگان ارز با منشا خارجی بتوانند منشا ارز خود را اعلام نمایند و ارز مربوط به ثبت سفارش‌های اولویت دار تخصیص گردد نسبت به، صدور گواهی تخصیص ارز، تحت عنوان ارز اشخاص اقدام نماید.

 

اقتصاد شفاف، خواسته بانک مرکزی

اطلاعیه بانک مرکزی در پایان، آورده است: 

شرط اساسی در تقویت تولید داخل و توجه عملی به اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت شفافیت است.

برهمین اساس این بانک از تمامی فعالین اقتصادی و نیز مسولین ذیربط انتظار دارد در شرایط با اهمیت جاری به سمت اقتصاد و تجارت شفاف حرکت نمایند.

شعار سال، برگرفته از خبرگزرای صنایع با اندکی تغییر، کد خبر: 174512، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین