پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه علاوه بر جسم، روح و جان ما هم نیازمند طعام است، گفت: غالب ما از نظر عقلی و معنوی و روحی دچار سوء تغذیه هستیم.

شعار سال: حجت الاسلام سید حسن اسلامی در نشست علمی مجازی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در پژوهشکده اندیشه دینی معاصر برگزار می شود، به مساله توجه به طعام اشاره کرد و اظهار داشت: براساس آموزه های قرآن کریم انسان باید به طعامی که می خورد توجه کند.
او با بیان اینکه انسان به طور طبیعی همواره در حال خوردن و نوشیدن است، گفت: در جهانی زندگی می کنیم که از جهات متعددی، خردن به معضلی تبدیل شده است، برخی مناطق از تغذیه رنج می برند و برخی مناطق از سوء تغذیه رنج می برند.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عارفان از قدیم توجه داشتند که غذا صرفا خوردن و فروبردن نیست، بیان داشت: اگر به مساله خوردن به حدّ وسیع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که همه ما دچار سوء تغذیه هستیم.
او در میان غذا به غذای عقل اشاره کرد و افزود: عقل مانند هر جزئی از وجود ما نیازمند پرورش است، بخشی از زیست ما حیات عقلانی است و برای اطلاعات و آگاهی نیازمند فهم و دانش هستیم و در این راستا باید خرد خود را پرورش داده و آن را به درستی بکار گیریم.
اسلامی، حکمت، خردمندی و فرزانگی از مهمترین بخش های وجودی انسان برشمرد و گفت: اگر حکمت نباشد، چیرگی و تسلط بر طبیعت سبب می شود که ما طبیعت را تخریب کنیم؛ اما با داشتن اطلاعات درست و خواندن درست می توانیم به خردمندی و عقل برسیم و رفتار درست را که اقتضای انسان بودن است، انجام دهیم.
او با بیان اینکه در زمینه عقلانی از سوء تغذیه رنج می بریم، گفت: در جهانی به سر می بریم که انبوهی از اطلاعات ما را احاطه کرده و ما زیر این اطلاعات، کمر خم می کنیم لذا لازمه پرورش حکمت دوری از غذاهای غیرمفید و اطلاعات نادرست از سویی و رساندن غذای واقعی عقل از سوی دیگر است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب لازمه خردمندی را سکوت و تمرکز دانست و ادامه داد: بخشی از هدف سنت اعتکاف، گسستن از روال عادی زندگی است و از این نظر، اعتکاف مفید است.
او خاطرنشان کرد: بخشی از طعام عقل ما این است که از اطلاعات نادرست و بی ارزش دوری کنیم. زمانی به رشد عقلی می توانیم برسیم که هر نوع غذایی را وارد ذهن خود نکنیم و از سوی دیگر جان و خرد خود را از طریق خواندن آثار بزرگ دینی و مذهبی تقویت کنیم.
اسلامی افزود: همانطور که بدن ما براثر استفاده از غذاهای نامناسب دچار سوء تغذیه شده است، غالب ما دچار سوء تغذیه های روحی، معنوی و قلبی شدیم و به غذای روح خود بی توجه هستیم بنابراین دچار نوعی بی قراری و بی ثباتی هستیم و نمی توانیم به دوستی ها و دشمنی هایمان اعتماد کنیم.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شفقنا، کدخبر: 943762 ، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1399، www.shafaqna.com 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین