پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
محمد رستگاری گفت:در روزهای اخیر آلودگی هوای تهران تحت تاثیر اجرای طرح ترافیک قرار نگرفت و شاخص‌ها تغییر زیادی نکرده است. البته باید توجه کرد که مقوله آلودگی هوای تهران یک اصل ریشه‌دار است و در کوتاه مدت قابل بررسی نیست و به عوامل زیستی متفاوتی وابسته است.

شعار سال:با مقایسه شاخص کیفیت هوای شهر تهران در روزهای 10 تا 12 خرداد که طرح ترافیک اجرا نشد و شاخص کیفیت هوا در روزهای 17 تا 19 خرداد که این طرح اجرایی شد شاهد بودیم شاخص کیفیت هوا تغییر زیادی نکرده و تقریبا ثابت مانده امری که نشان می‌دهد آلودگی شهر تهران تابع متغیرهای زیادی است و صرفا نمی‌توان آن را به اجرای طرح ترافیک معطوف کرد امری که بارها در سخنان برخی مسئولین شهری به وضوح دیده شد و آن را یک معضل همه گیر دانسته و به همین دلیل طرح ترافیک را در روزهای کرونایی به اجرا در آوردند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران، در این خصوص گفت: باید توجه کرد 62 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها است. سایر علل آلودگی هوای تهران متغیر  بوده و فراز و نشیب زیادی دارد.

او افزود: در روزهای اخیر آلودگی هوای تهران تحت تاثیر اجرای طرح ترافیک قرار نگرفت و شاخص‌ها تغییر زیادی نکرده است. البته باید توجه کرد که مقوله آلودگی هوای تهران یک اصل ریشه‌دار است و در کوتاه مدت قابل بررسی نیست و به عوامل زیستی متفاوتی وابسته است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به تاثیر چشم‌گیر وزش باد در آب و هوای تهران ادامه داد: وزش باد در شهر تهران می‌تواند تمامی معادلات را بر هم زند و میزان آلودگی هوای تهران را از چارچوب‌های گذشته خارج کند. مقوله‌ای که در مقابل پایداری هوا قرار دارد و شاید علتی موثرتر از اجرا و یا عدم اجرای طرح ترافیک بر هوای تهران باشد.

رستگاری با تاکید بر اینکه اجرای طرح ترافیک رابطه‌ای نسبی با آلودگی هوای شهر تهران دارد، تشریح کرد: این مقوله که اجرای صرف طرح ترافیک می‌تواند موجب بهبود وضعیت هوای تهران شود اشتباه است. برخی از شهروندان خودروهای خود را از منزل خارج کرده و مسافت زیادی را نیز طی می کنند و خودروی خود را خارج از طرح ترافیک پارک می‌کنند که این خودروها نیز نقشی بسزایی در آلودگی هوا دارند و طرح ترافیک نیز نمی‌تواند مانع تردد آن‌ها شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در پایان گفت: همواره پس از اجرای طرح ترافیک تردد خودروها در حوالی طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا به شدت افزایش پیدا می کند و علاوه بر تداوم آلودگی منجر به ایجاد ترافیک سنگین در قسمت دیگری از شهر می‌شود. پارامترهای سنجش و ایجاد آلودگی در هوای تهران بسیار پیچیده و تابع بسیاری از عوامل است و این اصل در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

به گفته رستگاری شاید اجرای طرح ترافیک تغییراتی در کیفیت هوای تهران ایجاد کند اما مشخصا دلیلی برای کاهش آلودگی هوا نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری برنا، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1399، کد خبر:1012510،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین