پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
پسماند با وجود تمامی تهدیدها و فرصت‌ها همواره به ‌عنوان یکی از دغدغه‌های زندگی جوامع امروزی مطرح بوده که با جمع‌آوری این معضل زیست محیطی و هدایت آن به بخش تولید می‌توان از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شد .
شعار سال: در این خصوص احداث شهرک صنعتی پسماند حوزه جنوب شرق کشور در کرمان که با حضور فعال بخش خصوصی و فعالیت معین های (یاوران ) اقتصادی قدری چون شرکت های مس سرچشمه ، گل گهر سیرجان و میدکو روبه صنعتی شدن نهاده می‌تواند به فرایند توسعه پایدار و جهش تولید این استان سرعت بخشد.

تاریخ صنعتی شدن و حیات در برخی کشورها اهمیت پسماند و تاثیر آن بر محیط زیست را نشان می‌دهد، توسعه روز افزون صنایع همراه با انفجار جمعیتی طی قرن‌های گذشته آسیب‌های چشمگیری بر محیط زیست برجای گذاشته که از این دست می‌توان به آلایندگی رودها و دریاها، بوی نامطلوع هوا، آلودگی زمین و طبیعت و ازبین بردن تنوع زیستی طی سالیان گذشته اشاره کرد.

برخی شرکت‌ها در پی رفع این مشکل برآمدند و توانستند با بازیافت پسماند سهمی چشمگیر از زباله‌های سرگردان و مضر در طبیعت را کاهش دهند و دغدغه دوستداران محیط زیست در این خصوص را به فرصتی برای تولید از منابع پیش‌بینی نشده و ایجاد درآمدی ثابت و پایدار برای خود تبدیل کنند.

در ادامه تبدیل کردن خطر جهانی پسماند به فرصت، استانداری کرمان و صندوق ملی محیط زیست با انعقاد تفاهم نامه احداث شهرک صنعتی، پسماندهای منطقه جنوب شرق کشور(استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به منابعی پایدار برای جهش تولید در استان کرمان تبدیل کنند.

همکاری صندوق ملی محیط زیست و استانداری در احداث این شهرک صنعتی در استان صنعتی و معدنی کرمان می تواند پسماندهای عمومی و ویژه فعالیت‌های صنایع و معادن را نیز در بخش‌های مختلف بازیافت و با ایجاد ارزش افزوده به حوزه تولید وارد کند.

ایجاد چنین شهرک صنعتی در استان کرمان علاوه بر تسهیل مجوزها به واحدهای متقاضی، زمینه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و جذب سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند و علاوه بر آن می‌تواند در خصوص رسیدن به اهداف جهش تولید و صنعتی شدن دیار کریمان، در شرایط اقتصادی کنونی وضعیت معیشتی بخشی از مردم استان را بهبود بخشد.

فرایند توسعه کرمان با همکاری محیط زیست سرعت می‌یابد

استاندار کرمان در این خصوص گفت: امکان سرمایه‌گذاری در کرمان فراهم شده لذا با همکاری محیط زیست به توسعه و سرمایه گذاری سرعت می دهیم و باید در زمان قابل قبولی مباحث اشتغال و تولید را به وضعیت مطلوب برسانیم.

محمدجواد فدائی افزود: با مشارکت یکدیگر در سال جهش تولید به توسعه پایدار سرعت بدهیم زیرا وضعیت اشتغال، تولید، توسعه و درآمد پایدار استان کرمان مطلوب و رضایت بخش نیست.

وی عنوان کرد: زمینه توسعه فراهم شده و شرکت های صنعتی بزرگی از جمله گل گهر و مس آماده سرمایه گذاری در واحدهای مختلف استان هستند و تصمیمات خوبی تاکنون در این حوزه گرفته شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای بازیافت پسماندهای ویژه و صنعتی فعالیتی ارزشمند است گفت: یک واحد بازیافت در جیرفت هشت سال به دنبال دریافت مجوزها بود که این اقدام با همکاری محیط زیست به سرعت قابل انجام است و استانداری کرمان در این خصوص حمایت و همکاری می کند.

وی تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست ابزاری مناسب برای کمک به رفع مشکلات استان کرمان است.

فدائی افزود: استان کرمان اهمیت بسیاری برای محیط زیست قائل است و باور داریم توسعه باید پایدار باشد و با رعایت نکات زیست محیطی صورت بگیرد و نباید متوقف شود که این امر به علم و تکنولوژی و کارشناسی بیشتری نیاز دارد که راه حل هایی ارائه و اجرا کنیم که محیط زیست و توسعه را باهم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سعی کردیم که محیط زیست را درک کنیم و به گونه ای عمل کنیم که نکات مورد نظر محیط زیست رعایت شود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با نظرات کارشناسی با توجه به توسعه، به استان کمک کردند و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.

مزایای احداث شهرک صنعتی پسماند در کرمان

رییس هیات مدیره صندوق محیط زیست در این زمینه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در واقع دستگاهی حاکمیتی با وظایف مشخص قانونی است که در ۱۰ سال گذشته روند اتفاقات موجب شده که نتواند مسائل زیست محیطی را رفع کند و در این خصوص تولیدکنندگان و شهرداران گله‌مند هستند لذا دولت با الهام از کشورهای دنیا، صندوق محیط زیست را راه اندازی کرده که با اهداف اجرایی و اقتصادی در کنار سازمان محیط زیست و حکومت ها باشد.

مسعود شهسواری افزود: قانون برای صندوق محیط زیست به عنوان یک موسسه غیر دولتی، اساسنامه و مجمعی پیش بینی کرده که هفت وزیر در این مجمع عضویت دارند و پنج نفر عضو هیات مدیره دارد و بر اساس اساسنامه این صندوق تسهیلگر اجازه دریافت کمک و هدیه و هزینه در بخش محیط زیست را دارد.

وی با اشاره به اهمیت حمایت استان کرمان از اهداف صندوق محیط زیست اظهار داشت: درآمدهای حاصل از انجام این حمایت ها و جرایم و عملکردهای صنایع، در استان هزینه می شود لذا تفاهم نامه ای را برای ایجاد شهرک های صنعتی پسماند از ۲ استان آغاز کردیم که بر این اساس موضوع پسماندهای صنعتی که در کشور تعطیل مانده، را در استان ها ایجاد می کنیم و پسماندهای صنایع و معادن در این راستا بازیافت می‌شود.

وی گفت: این اقدام علاوه بر جاذبه سرمایه گذاری، توجیه اقتصادی دارد و زمینه اشغال را فراهم می کند و ایجاد شهرک های پسماند در استان های یزد و آذربایجان با هماهنگی استانداران آغاز شده و در کرمان به علت ظرفیت صنعتی و معدنی منطقه جنوب شرق کشور زمینه همکاری وجود دارد.

صنعت، جهش تولید همراه با توسعه پایدار کرمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز گفت: تفاهم نامه ای برای احداث سایت پسماندهای صنعتی در حوزه جنوب شرق کشور شامل سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بین صندوق ملی محیط زیست و استانداری کرمان منعقد شد.

مرجان شاکری افزود: این اقدام با جذب سرمایه گذار و حفاظت از محیط زیست می تواند سهمی در اشتغالزایی استان ایجاد کند که توجه استاندار کرمان در این زمینه نوید خوبی را دارد و امیدواریم این نگاه تداوم داشته باشد.

وی بیان داشت: جهش تولید همراه با توسعه پایدار شعار امسال سازمان حفاظت محیط زیست است که از ظرفیت های قانونی برای عمل به این شعار استفاده می کنیم و محیط زیست کرمان به دنبال کمک به توسعه این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: صندوق ملی محیط زیست از زمان تاسیس فعالیت‌های بزرگی را برای اجرا در دستور کار قرار داده و این صندوق در راستای اهداف محیط زیست و برای حفاظت از سلامت عمومی جامعه تاسیس شد و ظرفیت مناسبی برای کارهای محیط زیستی به شمار می رود.

شاکری ادامه داد: صندوق ملی محیط زیست کمک ها و ظرفیتی مطلوب دارد و امسال مقرر شد درصدی از آلایندگی صنایع به این صندوق کمک شود که از محیط زیست ما حمایت کند.

با توجه به موارد مورد اشاره متولیان امر در حوزه محیط زیست و امضای این تفاهم نامه که به سلامت عمومی کمک می کند می توان در سایه احداث شهرک بازیافت پسماندها در استانی چون کرمان که در مرحله صنعتی شدن گام برداشته و تولیدات زیادی را هم در عرصه های مختلف دارد شاهد یک توسعه متوازان در بخش های اقتصادی با پیوست های زیست محیطی در سال جهش تولید را شاهد باشیم .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399 ، کدخبر: 83815748 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین