پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
نهم خردادماه سال جاری بود که شورای عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای، پیام‌رسان‌های خارجی که میزبان کاربران ایرانی هستند را موظف کرد که سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند.

شعار سال: در این جلسه مقرر شده بود همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط(آنلاین) فعال کشور ظرف یک‌سال آینده انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های(دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند.

*الزام حاکمیتی شورای عالی فضای مجازی

این مصوبه بیش از هر چیزی فعالیت 2 نرم‌افزار موبایلی تلگرام و واتس‌آپ را هدف خود قرار داده بود. اپلیکیشن‌هایی که در ایران با رغبت زیادی مواجه شده و کاربران ایرانی تمایل زیادی برای حضور و فعالیت آنها دارند. در ادامه این روند بود که آقای ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای ملی فضای مجازی از ابراز تمایل تلگرام برای انتقال بخشی از سرورهایش به ایران خبر داد. فیروزآبادی درباره این موضوع گفته بود: «بعضی پیام‌رسان‌ها برای انتقال سرور خود به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، بعضی کشورها از جمله روسیه، کره و حتی خود تلگرام برای انتقال سرور به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.»

*وزیر: مصوبه‌ای نداریم

جمیع این شرایط به گونه‌ای در حال سپری شدن بود که گویا انتقال سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی از جمله تلگرام به ایران یک تصمیم حاکمیتی است.

حالا اما زمزمه‌هایی از وزارت ارتباطات به گوش می‌رسد که بیش از هر چیز گویای آن است که این وزارتخانه در این زمینه ساز خود را می‌نوازد. آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چهار ماه از الزام و دستور شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران می‌گذرد، چه اقدامی در این راستا صورت گرفته، گفته است: «مصوبه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم!»

*انتقالی درکار نیست

سیزدهم شهریورماه جاری هم آقای امیرحسین دوایی، معاون فناوری وزیر ارتباطات درباره انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور گفته بود انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح نیست.

دوایی با تاکید بر اینکه فعالیت پیام‌رسان‌های موجود باید قابل رقابت با مشابه خارجی در حوزه کیفیت و سرعت باشند، گفته بود: «اطمینان مردم از کیفیت و سرعت این پیام‌رسان‌ها موجب می‌شود که اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهند و در نهایت موجب مهاجرت آنها از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی شود.» آقای معاون این را هم اضافه کرده بود که انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح نیست و با وجود شبکه‌های جهانی اطلاعات این کار فایده‌ای هم ندارد بلکه آنچه مهم است، مدیریت ایرانی بر سرورهاست.

*نهاد بالادستی یا وزارتخانه

اینکه در چنین وضعیتی نهاد بالادستی سیاست‌های ارتباطی و فضای مجازی کشور طی مصوبه‌ای، پیام‌رسان‌های محبوب ایرانیان را ملزم به انتقال سرورهایشان به ایران می‌کند ولی در یک سطح پایین‌تر در وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به این سیاست‌ها و مصوبه‌های وقعی نهاده نشده و دیدگاه‌هایی مخالف آن مطرح می‌شود هم از دوگانه‌ها و تناقض‌هایی است که احتمالاً باید مسوولان وزارت ارتباطات برای آن پاسخ روشنی داشته باشند. اینکه مجری باید تسلیم سیاست‌های بالادستی حاکمیتی باشد یا اینکه خود قائم به خود عمل کرده و سیاست‌های متبوع خویش را به منصه اجرا بگذارد

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنيم، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395، کد مطلب: 1180723:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین