پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
نیما اقلیما با اشاره به زمانبر و خسته‌کننده بودن مراحل اداری برای صدور پروانه ساخت تأکید کرد که همیشه نیمی از انرژی فیلمساز پیش از شروع فیلمبرداری صرف مراحل اداری می‌شود.
شعار سال : نیما اقلیما، کارگردان سینما، اظهار داشت: اصولاً در سیستم اداری ما نواقص بسیاری وجود دارد و در مراحل اداری معایب و البته محاسنی نیز دیده می‌شوند، اما نکته اصلی این است که این مراحل به شدت زمان کُش و خسته کننده است که نیمی انرژی فیلمساز را پیش از شروع فیلمبرداری از او می‌گیرد. این مراحل متأسفانه آنقدر مکانیزه نیست که بدانیم در چه مدت به نتیجه می‌رسیم.
اقلیما تصریح کرد: جدا از بحث سانسور و نظرات شخصی که می‌توانند بر سر راه فیلمسازان قرار گرفته و آسیب‌زننده باشند در مراحل اداری نیز برای کسب مجوز باید وقت زیادی صرف کرد که انرژی زیادی را می‌طلبد. به نظر من در زمینه صدور پروانه ساخت اگر به خواسته صنوف توجه شود یا این پروسه در خانه سینما توسط اصناف انجام شود. قطعاً خواسته اصناف و رؤسای صنوف باتجربه همان چیزی است که اهالی سینما مدنظر دارند و تا جایی که اطلاع دارم آن‌ها نیز با پروسه صدور پروانه ساخت مشکل داشته باشند و پیشنهاداتی که دارند به نظر من منطقی است و باید به آن‌ها توجه کرد.
این کارگردان اظهار داشت: تصمیمات و قانون‌گذاری‌ها نباید به شکلی باشد که بستر رانتی فراهم شود، در نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی نیز این بستر رانتی فراهم است. اگر چند تهیه‌کننده به جای وزارت ارشاد در صدور پروانه ساخت تعیین‌کننده باشند باید این چند نفر افرادی بسیار اخلاق‌مدار، امین و در واقع درستکار باشند که هیچ خطایی نمی‌کنند و چنین انتظار و تصوری چندان منطقی به نظر نمی‌آید و بسیار ساده‌انگارانه است. چنین پروسه‌هایی در همه جای دنیا توسط صنوف صورت می‌گیرد و من هم موافق نظر سینماگران و اعضای صنوف خانه سینما هستم.
او افزود: حذف پروانه ساخت یک موضوع قدیمی است. من شاید تجربه چندانی در زمینه کارگردانی در سینما نباشم، اما مسائل آن را همیشه دنبال می‌کردم و می‌دانم درگیری بین خانه سینما و وزارت ارشاد قدمتی دیرینه دارد. همانطور که تأکید داشتم در این تصمیمات با نظر اعضای خانه سینما موافق هستم و به نظرم باید ساز و کاری فراهم شود که کار برای سینماگران به جای سخت‌تر شدن، راحت‌تر شود. همه می‌دانیم که مشکل تنها پروانه ساخت نیست، در سینمای ما خطوط قرمز هیچ‌کاه مدون نشده‌اند و سانسور بر اساس سلیقه افراد صورت می‌گیرد، این وضعیت، شرایطی را به وجود می‌آورد که کار را سخت و امنیت را برای فیلمسازان به حداقل می‌رساند. برای رفع این مشکلات فراوان در قانون راه دراز و سختی را در پیش داریم.
کارگردان فیلم سینمایی «امیر» در پایان گفت: شاید یکی از راه‌حل‌های مهم برای رفع بسیاری از مشکلات این است که وزارت ارشاد با اصناف به توافق برسد. مشخص است که فیلمساز ترجیح می‌دهد آزادانه‌تر فیلم بسازد و هر چقدر که دست و بالش بسته‌تر باشد شرایط کار سخت‌تر می‌شود و از طرفی وزارت ارشاد با این فضای آزاد مخالف است و مسائل ایدئولوژیک دولت و حکومت نیز مطرح است، برای اینکه بشود در این بین تعادلی ایجاد کرد به تعامل و توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه سینما نیاز داریم تا در نظری جمعی به ساز و کاری بهتر برسیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 1 تیر 1399، کد خبر:borna/1004511

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین