پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
مهین فرهادی زاد در مورد فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای گفت: در تاریخ تربیت بدنی به استفاده مردان از ابراز آلات این ورزش از جمله میل، کباده و ... اشاره شده و هیچ‌جا زنان را در گود زورخانه نشان نداده است.
شعار سال: چندی پیش برخی از پیشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای در مخالفت با فعالیت بانوان در ورزش زورخانه‌ای تجمع و بیانه‌ای تند منتشر کردند. پس از آن بر اساس اعلام مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در استفتایی که از جمعی از مراجع عظام تقلید صورت گرفته و درباره " امکان حضور و فعالیت زنان در رشته‌های ورزشی زورخانه‌ای" پرسش شده، جمعی از حضرات آیات در پاسخ به این استفتا فعالیت زنان در این رشته ورزشی باستانی ایرانی را به شرط حفظ موازین شرعی بلامانع دانسته‌اند. با این حال هنوز مجوز فعالیت زنان از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر نشده است.

مهین فرهادی زاد، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای به ایسنا گفت: ورزش زورخانه‌ای مجوز فعالیت برای بانوان را ندارد و صرفا این رشته در بخش مردان فعالیت دارد. برای ورود بانوان به هر رشته‌ای باید آن رشته از منظر‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا مجوز فعالیت بانوان صادر شود. ملاحظات فرهنگی، تامین سلامتی زنان در آن رشته، عرف جامعه و ... مواردی است که در شورای مدیریت ورزش بانوان مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در مورد درخواست فدراسیون ورزش زورخانه‌ای برای دریافت مجوز فعالیت بانوان گفت: فدراسیون درخواست کتبی خود را در این مورد داده است و بر این اساس شورای مدیریت ورزش زنان تشکیل و نظرات صاحب نظران دریافت شده است که در نهایت جمع‌بندی و در شورای معاونان وزارت مطرح و فعالیت یا عدم فعالیت این رشته مشخص می‌شود.

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان به نظر مراجع تقلید در مورد این رشته که فعالیت زنان را با حفظ موازین شرعی بلامانع دانسته‌اند، اشاره و بیان کرد: نگاه مراجع و نهاد‌های فرهنگی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت یک رشته بسیار مهم است و به همین دلیل در صدور مجوز فعالیت هر رشته‌ای توجه به ملاحظات فرهنگی و دیدگاه‌های نهاد‌های فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که به عنوان معاون ورزش بانوان با نامه‌ای که برخی از پیشکسوتان این رشته در مورد مخالفت با فعالیت بانوان در زورخانه منتشر کرده‌اند، موافق هستید؟ گفت: زنان می‌توانند هر رشته‌ای را به شخصه دوست داشته باشند، اما برای اینکه یک رشته مجوز فعالیت بگیرد و در جامعه تعمیم پیدا کند باید ملاحظات مختلف از جمله ملاحظات فرهنگی، موضوع اشاعه سلامتی از طریق اجرای این رشته، عرف جامعه و دیدگاه نهاد‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

فرهادی زاد با اشاره به اینکه در تاریخ تربیت بدنی به فعالیت زنان در زورخانه اشاره‌ای نشده است، گفت: زورخانه و ورزش‌های زورخانه‌ای بیشتر از آن که یک ورزش باشد، توجه به آیینی است که از دل این آیین منش پهلوانی و احترام به بزرگ‌تر‌ها ارائه می‌شود. در تاریخ تربیت بدنی به استفاده مردان از ابراز آلات آن از جمله میل، کباده و ... اشاره شده است و هیچ‌جا زنان را در گود زورخانه نشان نداده است. درب ورودی زورخانه کوتاه تعبیه شده و افراد برای ورود به آن خم می‌شوند تا افتادگی خود را نشان دهند، پهلوانان با حرکات ورزشی برای ورود به گود زورخانه زمین آن را می‌بوسند و تمام اشعار مرشد در مدح پهلوانی حضرت علی (ع) خوانده می‌شود، که همه این موارد نشان از آیین پهلوانی دارد، بنابراین زورخانه و فعالیت زورخانه‌ای بیش از آنکه یک ورزش باشد، توجه به یک آیین است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 3 تیر 1399 ، کدخبر: 99040201623 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین