پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
دوهفته ازتبدیل پادگان ۰۶ ارتش به فضای سبز عمومی شهری می‌گذرد، پروژه‌ای که مساحت آن ۴۹ هکتار است وطبق توافق با ارتش، ۱۵ هکتارازاین مجموعه دراختیار ارتش ومابقی دراختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد.
شعار سال: از همان ابتدا نگرانی‌هایی در خصوص بارگذاری‌های ارتش در زمین‌هایی که در اختیارش می‌ماند وجود داشت. خبر از ساخت هتل بود و برج‌های مسکونی که متراژ واحد‌های آن حدود ۲۵۰ متر مربع است و به نظر می‌رسد خرید این آپارتمان‌ها حتی در توان بالاترین مقام‌های ارتش هم نباشد. ساخت مرکز تجاری، هتل و برج‌های مسکونی ویژه، نشان می‌داد قرار است یک محدود ویژه دیگر در تهران ایجاد شود.

ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره ساخت و ساز‌های احتمالی در این پادگان گفت: پادگان ۰۶ و انتقال آن برای مردم شهر تهران اتفاق خجسته‌ای است، اما برای بهسازی این منطقه که قرار است در دسترس عموم قرار بگیرد، باید بسیار هوشمندانه عمل شود. تاکید کردیم که تمام سازه‌‎های موجود در پادگان حفظ و بازسازی شود و اگر قرار است در ۶۳۰ هزار متری که بارگذاری صورت بگیرد، باید پارک حفظ شود و ساختمان‌ها وصله ناجور در بوستان نباشند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد: حق ارتش بود که از زمینی که در اختیار دارد بهره‌برداری مورد نیاز را انجام دهد. البته در طراحی اولیه، حجم بارگذاری بسیار زیاد بود و اکنون میزان بارگذاری کاهش یافته است و از طرفی حجم بارگذاری تجاری نیز کاهش یافته و بیشتر بارگذاری در بخش‌های اداری و مسکونی صورت می‌گیرد. حتی حجم نفراتی که در ساختمان‌ها مستقر خواهند شد نیز کاهش یافته است و از ۵ هزار نفر به بیش از ۲ هزار نفر رسیده است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: امیدواریم با تمهیداتی که انجام می‌شود و پیوست‌های ترافیکی و محیط‌زیستی پروژه پادگان ۰۶ به گونه‌ای عمل شود که آزاری برای ساکنان منطقه ایجاد نشود و ایجاد این بوستان محلی برای آرامش اهالی منطقه بشود. به ویژه اینکه این بوستان از آنجا که نام ارتش را گرفته است، درون مایه‌ای نظامی داشته باشد تا نسل امروز و آینده با پیشینه نظامی آن آشنا شود.

محمدجواد حق شناس نیز همان روز‌ها در تذکری از شهردار تهران خواست که جزییات این توافق را در اختیارش قرار دهد، اما این درخواست بی پاسخ ماند. اوروز گذشته در تذکری که به امضای ۵ عضو دیگر شورای شهر تهران هم رسیده بود ده نقد را به این توافق وارد دانسته از بی اطلاعی شورا از روند مذاکرات تا نبود مطالعات ترافیکی و اجتماعی.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ابتدای این تذکر اعتبار قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهر‌ها را به دلیل سپری شدن دوران اعتبار برنامه پنج ساله سوم و چهارم توسعه و عدم تکرار مندرجات ماده ۱۷۷ برنامه سوم و تبصره الحاقی بر آن در برنامه‌های پنج ساله پنجم و ششم مورد تردید دانست و گفت: استناد کنندگان به این قانون ابتدا باید اعتبار آن را اثبات کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد نتایج حاصله از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و تفاهم نامه‌های مربوط به این موضوع میان شهرداری و ارتش با «گزینه‌های مطلوب و ممکن» که می‌توانست در دستور کار قرار گیرد و تضمین کننده حداکثری حقوق شهر و شهروندان و مدیریت شهری از یک سو و منافع ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر سو باشد، فاصله جدی وجود دارد.

به گفته حق شناس در مدت زمانی که پرونده واگذاری پادگان آموزشی ۰۶ در دوره تصدی شهردار مطرح و در جریان بوده، هیچ اطلاع رسانی یا استعلامی در خصوص روند مذاکرات و شرایط توافق توسط شهرداری و چگونگی پیگیری موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به شورای اسلامی شهر تهران نرسیده و همه اقدامات راسا توسط شهرداری دنبال شده است.

حق شناس با اشاره به مکاتبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، با رییس شورای شهر تهران گفت:‌در این نامه ضمن طرح موضوع صراحتا اعلام و درخواست شده که «با عنایت به وسعت و اهمیت پروژه و تاثیر قطعی آن بر ساختار فضایی شهر (خصوصا شمال شرق)، جمع بندی نظرات (شورای شهر) معطوف به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مترتب بر آن، جهت اتخاذ تصمیم در جلسه شورایعالی منعکس شود.»

طبعا انتظار طبیعی و قانونی این بوده است که شهردار نسبت به اخذ و پیگیری و اعمال نظرات شورا و کمیسیون‌های تخصصی آن حساس باشد. در صورتی که بررسی‌ها نشانگر آن است که نسبت به دغدغه ها، پیگیری‌ها و پیشنهاد‌های موردی مطرح شده نیز توجه کافی به عمل نیامده است.

این عضو شورای شهر تهران به پاسخ منفی کمسیون شهرسازی به این استعلام اشاره کرده و گفت: به دلیل تبعات نامطلوب این تصمیم گیری برای شهرمخالفت اعلام و از سوی کمیسیون شهرسازی درخواست می‌شود کل پنجاه هکتار در اختیار شهر قرار گیرد و از بارگذاری‌های مذکور جلوگیری شود.

رونوشت نامه برای شهردار هم ارسال می‌شود. آنچه مسلم است شهرداری تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توجهی به این مخالفت و هشدار‌ها در انجام توافق و تصویب مصوبات مربوطه نداشته اند.

بر اساس مطالعات عارضه سنجی ترافیکی هرگونه بارگذاری در محدوده پادگان ۰۶ حتی با اتخاذ همه تدابیر ممکن حائز اثرات نامطلوب و بعضا غیر قابل جبران بر ترافیک محور‌های اطراف خصوصا محور پاسداران خواهد داشت.

این کمیته پیشنهاد کرده است برای انجام این کار از کمک‌های دولت، تامین زمین معوض از منابع دولتی یا شهرداری و یا انتقال حق توسعه بر سایر اراضی متعلق به ارتش و حتی مکاتبه با ستاد کل نیرو‌های مسلح به منظور مساعدت در این خصوص استفاده شود.

وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه‌ای با شهردار وقت اعلام می‌کند هرگونه بارگذاری در این اراضی با توجه به عوارض ترافیکی، وجود تراکم بالای مسکونی و وجود آسیب پذیری بافت ارزشمند و تاریخی بررسی و تبعات غیر قابل قبول اجرای طرح به طور کامل تشریح و درخواست مسکوت ماندن طرح مطرح شده است بر این خواسته تاکید مجدد می‌کند.

علیرغم نقد جدی به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، باید گفت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص نیز شرط لازم و نه کافی برای انجام چنین توافقی میان شهرداری و ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و اساس صدور مجوز انجام چنین توافقی بر عهده شورای شهر است، حال اینکه تاکنون هیچ مجوزی از طرف شورای شهر بدین منظور صادر نشده و اساسا چنین موضوعی از سوی شهرداری در شورا طرح نشده است.

منافع شهر و شهروندان حکم می‌کند به گونه‌ای عمل شود که منجر به تفکیک و خرد شدن این میراث تاریخی و فرهنگی و طبیعی نشود تا از تبعات اجتماعی و ترافیکی و زیستی محیط جبران ناپذیر جلوگیری به عمل آید. شورای شهر سمبل مردمسالاری از نوع مشارکتی آن است و اصلاح طلبان مدعی توجه به مردم، مشارکت مدنی و قانون مداری هستند. در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و در توافقنامه منعقده، ردپایی از نقطه نظرات شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان شهروندان وجود ندارد و از ظرفیت‌های سازمان‌های مدنی و تخصصی نیز استفاده نشده است.

در سراسر مذاکرات و مصوبات و توافقات اشاره‌ای به بررسی‌های اجتماعی و فرهنگی، ترافیکی و زیست محیطی نشده است.

امضا کنندگان این تذکر (احمد مسجد جامعی، علی اعطا، حسن خلیل آبادی، الهام فخاری، حجت نظری و محمد جواد حق شناس) در انتها سه مطالبه و یک پرسش را مطرح می‌کنند.

به نظر می‌رسد در صورت وجود تبعات ترافیکی، زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی ناشی از اجرای این طرح که پیش بینی آن دور از ذهن نیست، باید این پرسش را مطرح کرد که آیا تبعات ترافیکی جمعیتی، زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی اقدام فوق، با امتیازات به دست آمده از آن مبنی بر ایجاد بوستان ۳۵ هکتاری و تعطیلی پادگان غلبه ندارد؟

ثانیا؛ در صورت اصرار به آزادسازی فضای پادگان ۰۶ و تبدیل آن به فضای عمومی و بوستان شهری، انتظار می‌رود شهرداری با تجدید نظر در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از طریق ارایه پیشنهادات جایگزین توسط شهرداری تهران، راهکار‌هایی نظیر "انتقال حق توسعه در سایر املاک ارتش، ارایه زمین معوض از سوی شهرداری و یا دولت" دنبال شود. در همین راستا مناسب است پیشنهاد افزایش محدوده شهر تهران با مصوبه‌ای از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و پرداخت حق و حقوق ارتش جمهوری اسلامی ایران در این اراضی دنبال شود. شایان ذکر است که این پیشنهاد پیشتر به حضور شهردار تهران ارایه شده است.

ثالثا؛ در نهایت در صورت عدم امکان جهت اقدامات فوق الذکر، تجدید نظر جدی در میزان بارگذاری و همچنین کاربری‌های مترتب بر آن مطالبه می‌شود، به گونه‌ای که در سطح ۱۵ هکتاری سهم ارتش، غلبه با کاربری‌های فرهنگی و گردشگری باشد و نه کاربری‌های مسکونی و اداری.

انتظار می‌رود بر اساس قوانین و مقررات، هرگونه تفاهم نامه منعقده در این زمینه، مورد تایید شورا قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ انتشار: 2 تیر 1399، کد خبر: 28227، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین