پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
اگر قرار است وزارت ورزش و جوانان قانون را درمورد احسان قائم‌مقامی اجرایی و عملی کرده و از ثبت‌نام وی ممانعت کند باید این قانون درمورد دیگر کاندیداها ازجمله شادی پریدر هم اجرا شود.
شعارسال:مهلت 10 روزه ثبت‌نام در مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج ۲۱ خرداد به پایان رسید و ۹ کاندیدا برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند. در این میان برخلاف انتظار خانواده شطرنج، احسان قائم‌مقامی نخستین استادبزرگ شطرنج کشورمان کاندیدا نشد. درحالی‌که قائم‌مقامی به‌دلیل دارا نبودن شرط چهار سال مدیریتی موفق به ثبت‌نام نشده، شادی پریدر با نقص در همین بند کاندیدای ریاست انتخابات فدراسیون شطرنج شده است و در کمال شگفتی، شایعاتی درباره احتمال تایید صلاحیت او هم به گوش می‌رسد.
 
قائم‌مقامی که یکی از باتجربه‌ترین و برترین شطرنج‎بازان کشور با سابقه چندین ساله قهرمانی در سطح کشور است، به‌دلیل دارا نبودن شرط هشتم از شرایط 10 گانه احراز داوطلبان ریاست فدراسیون یعنی دارا بودن سابقه قابل‌قبول مدیریت موفق نشد در انتخابات فدراسیون شطرنج ثبت‌نام کند. طبق قانون سوابق مدیریتی موردنیاز برای داوطلبان ریاست فدراسیون‌های ورزشی در چند بند به‌صورت شفاف و دقیق آورده شده است که منحصر به مدیریت عالی در سازمان‌ها و نهادهای ورزشی، سابقه مدیریتی در حد مدیرکلی و هم‌تراز آن، مدیریت عالی در بنگاه‌های اقتصادی و مدیریت مراکز آموزش عالی می‌شود.
 
    قانون چه می‌گوید؟
 
در تبصره 1 سابقه مدیریت آمده است: «داوطلبانی که دارای سابقه حداقل یک دوره ریاست، نایب‌رئیسی یا دبیری فدراسیون باشند، با دارا بودن مدرک کارشناسی می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.» در این بند هیچ نامی از نایب‌رئیس بانوان که پستی نسبتا فرمایشی بدون حق امضا و بدون حکم از شخص وزیر ورزش و جوانان است، آورده نشده و البته حتی اگر این قانون مشمول نایب‌رئیس بانوان شود به صراحت اعلام شده است که سابقه فعالیت در این پست باید حداقل به مدت یک دوره چهار ساله باشد. با این حساب، شادی پریدر که از ۲۲ دی سال ۹۵ به سمت نایب‌رئیسی بانوان فدراسیون شطرنج رسیده است، تازه درصورت قبولی مدیریت نایب‌رئیسی بانوان چیزی حدود ۷ ماه از شرط یک دوره کامل مدیریت چهار ساله کم دارد.
 
در گذشته نیز در برخی فدراسیون‌های ورزشی به علت کمبود حتی چند ماه به اندازه انگشتان یک دست صلاحیت برخی کاندیداها در بخش مدیریتی تایید نشد.
 
    وزارت ورزش در غیبت قائم‌مقامی موثر است؟
 
نکته اساسی اینجاست که اگر قرار است قانون مدیریتی با دقت و موشکافانه اجرا شود، شادی پریدر نیز باید به علت نداشتن این شرط در انتخابات فدراسیون شطرنج شرکت نکند. اگر قرار است وزارت ورزش و جوانان قانون را درمورد احسان قائم‌مقامی اجرایی و عملی کرده و از ثبت‌نام وی ممانعت کند باید این قانون درمورد دیگر کاندیداها ازجمله شادی پریدر هم اجرا شود. گفتنی است پریدر عضویت در چند کمیسیون را هم عهده‌دار است که مشمول هیچ‌یک از موارد ذکرشده در قانون مدیریت لازم برای کاندیداها نمی‌شود.


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه فرهیختگان   ،تاریخ انتشار:   3 تیر 1399،کدخبر: 42396 ، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین