پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۸۳۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
انباشت ۹۳ هزار کانتینر در گمرک حکایت از وجود ضعفی در جریان واردات دارد؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، رعایت نکردن قوانین واردات را عامل این انباشت دانست.
شعار سال: مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در واردات کالا به ایران مقرراتی وجود دارد که سال‌هاست دارد اجرا می‌شود، فارغ از اینکه این مقررات درست پنداشته می‌شود یا نه باید پذیرفت در جریان وارادات کالا به کشور ساری و جاری است.

او افزود: از جمله این مقررات آن است که واردکننده برای ورود هر گونه کالا ابتدا باید به وزارت صمت برود و سفارش خود را ثبت کند. با این حال همواره بر مبنای آنچه عرف بوده این مقررات نادیده گرفته می‌شده است و بسیاری بدون ثبت سفارش کالای خود را به گمرک می‌آورند و پس از آن، مراحل ثبت سفارش را انجام می‌دهند و کالا را ترخیص می‌کنند.

او ادامه داد: این عرف باعث می‌شود در بزنگاه‌هایی، چون صدور بخش‌نامه‌های ممنوعیت واردات برخی اقلام و تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، واردکننده در ترخیص کالا از گمرک به مشکل برخورد کند. بخش زیادی از کالا‌هایی که در حال حاضر در گمرک رسوب کرده با این مشکل رو‌به‌رو است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه در پاسخ به وضعیت کنونی تجارت ایران و چین گفت: تحریم‌ها آمریکا و شیوع کرونا دو آیتمی بوده که در وضعیت تجارت ما با چین، تاثیرگذار است. تجارت کنونی ایران و چین همچنان متاثر از همه‌گیری کرونا در جهان است. برآورد‌ها حکایت از آن دارد که تجارت جهانی تا پایان سال جاری میلادی در اواسط دی افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی را شاهد خواهد بود. از ابتدای سال جاری میلادی، افت تجارت جهانی تا ۳۵ درصد هم رسید، تجارت ایران و چین هم خارج از این جریان نیست.

حریری ادامه داد: تجارت خارجی ایران علاوه بر همه‌گیری کرونا با تشدید تحریم‌ها هم رو‌به‌رو بوده است. بسیاری از صادرات ما پایه نفت دارد و امروز بهای نفت در بازه ۴۰ دلار است و وقتی قیمت نفت به یک سوم سال‌های پیش رسیده است، ارزش و میزان صادرات ما پائین می‌آید. بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ما را هم فرآورده‌های نفتی، گاز، میعانات و پتروشیمی تشکیل می‌دهد، یعنی پایه قیمتی آن از قیمت نفت گرفته می‌شود و ارزش آن با کاهش بهای نفت پائین می‌آید.

او افزود: بخشی دیگر از اقلام صادراتی ما به چین کامودیتی‌ها (مواد اولیه) هستند که شامل کالا‌هایی مثل مس، فولاد و سنگ آهن می‌شوند که این‌ها نیز کاهش قیمت داشته‌اند، در نتیجه این کاهش قیمت‌ها ارزش تجارت ما با چین کاهشی بوده است.

او اظهار کرد: تجارت جهانی ایران و چین در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است. رقم مبادلات تجاری ایران با چین در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از این رقم، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات و ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی بود.

رئیس اتاق ایران و چین همچنین گفت: اینکه تا پایان سال چه اتفاقی می‌افتد، به مدیریت جهانی ویروس کرونا بستگی دارد، البته در نوامبر امسال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم و اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، در شدت تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1399، کد خبر: 1019277، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین