پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۳۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
الگوی کشت را اگرچه بسیاری یک موضوع کاملاً فنی زراعی می‎دانستند اما به هنگام تدوین آن مشخص شد که ابعاد دیگری را نیز در بر می‎گیرد و اهمیت این موضوعات بسیار بیشتر از مسائل صرفاً فنی است.
شعارسال:الگوی کشت را اگرچه بسیاری یک موضوع کاملاً فنی زراعی می‎دانستند اما به هنگام تدوین آن مشخص شد که ابعاد دیگری مانند موضوعات اقتصادی، اجتماعی، محیط‎زیستی، بازاری، تجاری، ریسکی، روان‌شناختی، تابعیت از زمان و مکان، بین زیربخشی و پشتیبانی‎ها را نیز در بر می‎گیرد و اهمیت این موضوعات بسیار بیشتر از مسائل صرفاً فنی است. امروزه با تدوین الگوی کشت مشخص شده است که عملیاتی‎سازی آن نیازمند فرماندهی واحد، الزامات حقوقی- قانونی، باورپذیری و اراده، گفتمان‎سازی در سطح یک (بهره‎برداران کشاورزی) و آینده‎نگری از زاویه لحاظ آن در چارچوب سند توسعه کشاورزی است؛ زیرا هرچقدر الگوی کشت دقیق و براساس ترجیحات کشاورزان تدوین‌شده باشد اما بر روی ریل توسعه بارگذاری نشود حتی به فرض امکان دانلود آسان توسط بهره‎برداران کشاورزی، نتیجه‎ای بسیار کوتاه‎مدت خواهد داشت و با تغییرات مدیریتی، تکانه‎ای اقتصادی، تغییر در سیاست‎ها و برنامه‌‎های راهبردی نهاد عالی بخش کشاورزی دچار تغییرات خواهد شد و عملاً برای کشاورزی تولید هزینه خواهد کرد نه منافع و به‎تبع آن، اعتمادزدایی از بخش کشاورزی صورت خواهد گرفت. به همین دلیل، قبل از بارگذاری الگوی کشت و عملیاتی‎سازی آن از طریق دانلود توسط کشاورزان، لازم است مشخص شود این مقوله بر کدام ریل و چارچوب کلی سند توسعه کشاورزی (در سطح راهبرد) قرار می‎گیرد تا اقدام‎های بعدی تقویت‌کننده‎ و پشتیبانی‎کننده از آن درست تدارک دیده شود.
 
الگوی کشت و حتی کشاورزی قراردادی که قرار است توأمان عملیاتی‎ شوند، تابع دستور ستادی نخواهند بود بلکه پیرو یک نوع گفتمان‎سازی برای دستیابی به زبان و درک مشترک بین نهاد عالی کشاورزی و کشاورزان است تا تفاهم نهایی رخ دهد. به همین دلیل، لازم است تأمل بیشتری برای عملیاتی‎سازی آن صورت گیرد به‎گونه‎ای که اولاً در سطح کلان ملی، ریل‎گذاری‎های مستحکم و با پشتوانه سیاستی- قانونی لازم را در چارچوب سند توسعه کشاورزی فراهم آورد و ثانیاً در سطح مزرعه پیش‎نیازهای ذهنی- انگیزشی را تدارک دید تا 21گانه‌‎های پیش‌گفته منتج به پذیرش الگوی کشت در سطح مزرعه شود تا یک نوع دگردیسی در بخش زراعی کشاورزی رخ دهد و نتیجه آن بشود رشد بخش کشاورزی از محل افزایش بهره‎وری.
 
امید این‎که عناصر 21‎گانه در ارتباط با الگوی کشت زراعی مورد توجه قرار گیرد تا الگوپذیری کشاورزان افزایش یابد و کمترین خطا در دستیابی به اهداف حاصل از الگوی کشت در سطح مزرعه رخ دهد به‎گونه‎ای که پذیرش الگوی کشت به یک رفتار پایدار بهره‎برداران کشاورزی تبدیل شود.
 
پ.ن. هم‌اکنون اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد تا ضرر نکند و حداکثر عملکرد را داشته و با حداقل بلایای طبیعی مواجه شود.

 

پایگاه خبری تحلیلی شعار سال برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین