پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
شهرستان مرزی گرمی همچنان از عدم سرمایه‌گذاری و محرومیت‌ها رنج می‌برد و این منطقه هم‌اکنون با مشکلات اقتصادی زیادی رو‌به‌رو است.
شعارسال: شهرستان گرمی که در فاصله بیش از 100 کیلومتری استان اردبیل واقع شده است همچنان از محرومیت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی رنج می‌برد و گلایه‌های مردم منطقه ملاکی بر این امر است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم برای بررسی وضعیت منطقه مرزی شهرستان گرمی ساعاتی را به این منطقه سفر کرده و از نزدیک شاهد مشکلاتی که بسیار زیاد است قرار گرفت.

در بدو ورود به شهرستان مرزی گرمی با یک کشاورزی روبه‌رو شدیم که عرق کار از پیشانی او سرازیر و خستگی در چهره‌اش داد می‌زد که این کشاورز دغدغه به حقی از مسئولان منطقه داشت که در جای خود شنیدنی است.

کشاورز شهرستان گرمی که بیش از یک ماه است گندم خود را تحویل سازمان جهاد کشاورزی داده ولی هنوز از پرداخت هزینه گندم که شب و روز خود را صرف کاشت آن گذاشته است خبری نیست.

اشک‌های کشاورز کهن‌سال شهرستان گرمی بسیار ناراحت‌کننده بود و این کشاورز که درآمد خود و خانواده‌اش تنها از دو هکتار زمین که به کشت گندم تخصیص یافته بود است ولی هنوز در حالی که ماه‌ها از فروش گندم خود گذشته خبری از هزینه محصول نیست و پس از خود 6 عضو خانواده خود نیز انتظار پرداخت این هزینه را می‌کشتد تا به رفاه رسیده و چاره ای برای بدهی های خود باندیشند.

به راستی که در بدو ورود به شهرستان گرمی متوجه می‌شویم که این شهرستان همچنان از محرومیت‌ها رنج می‌برد به طوری که ظرفیت‌های بسیاری دراین منطقه نهفته مانده ولی متاسفانه این ظرفیت‌ها از چشم مسئولان مخفی مانده و به طور اساسی شکوفا نشده است.

* سرمایه‌گذاری در سد گیلارلو به یک رویا تبدیل شده است

بعد از شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات کشاورز شهرستان مرزی گرمی سری هم به دریاچه گیلارلو می‌زنیم که مانند نگینی در دل طبیعت این شهرستان مرزی جا گرفته است ولی متاسفانه این سد از نبود سرمایه‌گذاری‌های قدر و قوی رنج می‌برد.

سد گیلارلویی که تنها دور آن چند صندلی و نیمکت نصب شده است و هیچ امکانات خدماتی، رفاهی دیگری که گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از ان بهره‌مند شوند به خود نمی‌بیند.

در حالی که مسئولان منطقه در ماه‌ها و سال‌های اخیر از سرمایه‌گذاری برای احیای این دریاچه خبر داده‌اند، ولی ما در آن‌جا چیزی به معنای حقیقی یک سرمایه‌گذاری هدف دار و کلان ندیدیم و فقط آب دریاچه است و محوطه بی حس و حال اطرافش که این صحنه محرومیت منطقه را از عدم سرمایه‌گذاری‌ها دوچندان می‌کند.

خبرنگار تسنیم باوجود اینکه در این چند وقت اخیر به کرات به شهرستان گرمی سفر کرده است ولی همچنان موفق به مصاحبه با فرماندار منطقه نشده و این درحالی است که در هر سفر ما فرماندار شهرستان مرزی در منطقه حاضر نبوده و به این دلیل به سراغ فرماندار وی رفتیم.

لطفی معاون فرماندار گرمی با اشاره به اینکه دریاچه گیلارلو یک ظرفیت بسیار عظیمی داراست، گفت: برای احیای این دریاچه گردشگری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد شده ولی همچنان این دریاچه به طور کامل احیا نشده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی ظرفیت‌های شهرستان را احیا کرد، افزود: دراین راستا اقدامات بسیار اساسی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده و امیدواریم در آینده شاهد تحول عظیمی در منطقه باشیم.

* ظرفیت‌های شهرستان گرمی برای احیا توسط بخش خصوصی شناسایی شده است

نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از آغاز فعالیت خود به عنوان نماینده مردم شهرستان مرزی گرمی ظرفیت‌های این شهرستان را شناسایی کردیم تا بتوانیم بااستفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این پتانسیل‌ها را شکوفا و منطقه را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

میرحمایت موسوی افزود: متاسفانه شهرستان گرمی در گذشته مورد بی‌مهری ها و کم‌لطفی‌های فراوان قرار گرفته است و برای احیای سرمایه‌گذاری و پویایی اقتصاد در این منطقه همگان وظیفه بسیار خطیری داریم که هرکس در نوع خود باید کار جهادی انجام دهد.

وی اظهار کرد: شهرستان گرمی به دلیل مرزی بودن باید دارای امتیازات زیادی باشد و این شهرستان می‌تواند به قطب گردشگری و اقتصادی تبدیل شود که نیاز است در این زمینه اهتمام ویژه ای اتخاذ گردد.

* راه‌اندازی کارخانه شیرآلات قهرمان در گرمی

یکی از پروژه های بسیار مهمی که در شهرستان مرزی گرمی همه را متوجه خود می‌کند راه اندازی کارخانه شیرآلات قهرمان است که مردی از این دیار مرزی اقدام به سرمایه‌گذاری کلان در منطقه کرده است که می‌تواند چهره محرومیت را از این منطقه مرزی بزداید.

به راستی که کارخانه شیرآلات قهرمان که هم‌اکنون اجرای عملیات آن پیشرفت خوبی داشته است می‌تواند در آینده نزدیک جوانان فارغ‌التحصیل شهرستان گرمی را که تعداد کمی نیستند مشغول کار کرده و گام بزرگی در پویایی اقتصاد منطقه داشته باشد.

استاندار اردبیل که از راه‌اندازی فاز اول کارخانه شیرآلات قهرمان خبر می‌دهد، افزود: با راه‌اندازی این طرح برای بیش از یک هزار نفر در منطقه اشتغال پایدار ایجاد می‌شود که در نوع خود در این منطقه مرزی بی‌نظیر است.

* نبود جاده‌های استاندارد در گرمی

از دیگر مشکلات اساسی گرمی نبود جاده‌های استاندارد است که متاسفانه این امر مشکلاتی را برای رانندگان به همراه داشته و این شهر از چهاربانده نبودن جاده رنج می‌برد.

به راستی که وجود یک جاده استاندارد و چهاربانده مطالبه اصلی و به حق مردم منطقه بوده است و برای اینکه آمار گردشگران داخلی و خارجی در منطقه افزایش یابد مهمترین راهکار ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای است که در این زمینه راه و شهرسازی اردبیل اقدامات آنچنانی انجام نداده است.

باوجود اینکه مسئولان راه و شهرسازی استان از ایجاد راه‌های استاندارد در شهرستان مرزی گرمی خبر می‌دهند ولی آنطور که این مسئولان بازگو می‌کنند نیست و در شب‌ها جاده‌های این شهرستان از نبود سیستم روشنایی رنج نیز در کنار تمام مشکلات مطرح شده می‌برد.

* پویایی بخش کشاورزی در شهرستان گرمی

در حوزه کشاورزی اقدامات خوبی در شهرستان گرمی انجام شده است به طوری که نخستین باغ انار شمالغرب کشور توسط یک کارآفرین تلاشگر به نام دکتر ناصر سیدی راه‌اندازی شده است و کشاورزی منطقه تحول عظیمی را به خود دیده است.

شهرستان گرمی با وجود اینکه از کمبود آب رنج می‌برد ولی انواع محصولات باغی و کشاورزی در این منطقه نشانگر تلاش همه‌جانبه کشاورزان شهرستان است ولی این کشاورزان نیز مطالباتی از گندم، بیمه و جو دارند که مسئولان منطقه باید هرچه زودتر به فکر باشند.

شهرستان مرزی گرمی می‌تواند چهره محرومیت را رفع کند ولی نیاز است در این راستا مسئولان مدیریت جهادی داشته باشند و در سال اقتصاد مقاومتی عمل به وعده‌های خود را جایگزین حرف و شعار کنند.

یکی دیگر از اقدامات مهم در منطقه گرمی اجرای پروژه عظیم سد عمارت گرمی است که انصافا در این زمینه مسئولان منطقه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و عملیات اجرایی این سد در دو شیفت انجام می‌شود و پیشرفت این پروژه بسیار خوب ارزیابی شده است.

با راه‌اندازی سد عمارت گرمی تحول عظیمی در بخش کشاورزی منطقه صورت می‌گیرد که امیدواریم با اهتمام جدی مسئولان اقتصاد منطقه دچار پویایی شود تا علاوه بر درآمدزایی برای مردم منطقه رونق اقتصادی در این شهرستان حاصل شود.

*6 مردادماه روز گرامیداشت گرمی

ششم مردادماه در تاریخ به روز شهرستان گرمی نامگذاری شده است و این روز بهانه بسیار خوبی است برای اینکه مسئولان منطقه به فکر اجرای برنامه‌های مختلف اقتصادی در منطقه باشند.

محسن زارعی دبیر برنامه‌های روز گرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری این رویداد مهم در شهرستان گرمی انجام شده است و این مراسم با حضور مهمانان استانی و کشوری برگزار می‌شود تا بتوانیم ظرفیت‌های منطقه را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معرفی کرده و این امر می‌تواند تحول منطقه را در عرصه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

وی از اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در ششم مردادماه خبر داد و تصریح کرد: در این برنامه از آیین‌های سنتی شهرستان گرمی نیز رونمایی می‌شود و برنامه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی نیز از دیکر بخش های مهم این برنامه محسوب می‌شود.

شهرستان مرزی گرمی نقش بسیار مهمی در حفظ و پیروزی انقلاب اسلامی داشته است که شجاعت و ایثارگری‌های نوجوان 13 ساله شهید مرحمت بالازاده نمود این امر است و ایثار و فداکاری های این شهید جان برکف هیچگاه از یاد و خاطره مردمان استان نمی‌رود.

به راستی که شهید بالازاده یک الگوی به تمام معنا در عرصه‌های ایثار، شجاعت، پایداری و استقامت بوده است و جوانان مرزوبوم شهرستان گرمی راه این شهید والامقام را ادامه می‌دهند و با جان و دل از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

جوانان شهرستان گرمی در شجاعت و ایثار نمونه و اسوه کاملی هستند به طوری که در ماه‌های گذشته جوانی از این دیار به نام شهید مرتضی مسیب‌زاده در راه صیانت از حریم اهل بیت به درجه رفیع شهادت نائل امد و عنوان اولین شهید مدافع حرم شهرستان گرمی لقب گرفت.

امیدواریم مسئولان امر با ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی دغدغه و نگرانی مردم منطقه را برطرف سازند چرا که ارائه خدمات رفاهی، تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی مطالبه به حق مردم منطقه بوده که نیاز است مسئولان در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل کمر به همت بسته و اقدامات عملی برای توسعه منطقه انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1395، کد خبر: 1137158 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین