پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت مغان با اشاره به تعطیلی کشتارگاه این شرکت و ایجاد ارتباط ناسالم با کشتارگاه‌های محلی برای خرید نازل دام‌های این شرکت و کشتار آن بیان کرد: بنده از بدو ورود به این رابطه ناسالم پی بردم و اجازه ندادم ۱۶ میلیارد تومان به جیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلبی برود.
شعارسال: مقدمه:

تأسیس شرکت کشت و صنعت مغان که به عنوان بزرگترین پروژه ملی در استان اردبیل تابحال بوده است، توانست به سرعت چهره منطقه، استان و حتی شمالغرب کشور را دگرگون سازد. شهر پارس‌ آباد و هزاران زارع پیشرو، مولود این شرکت پربرکت است و برای همه روشن است که بدون این شرکت توسعه ای در این منطقه لم یزرع به وجود نمی آمد.

شرکت کشت و صنعت مغان تاکنون فراز و فرودهای زیادی را شاهد بوده اما این شرکت طی یک دهه گذشته با وضعیت بسیار اسفناکی روبرو شده است، بیش از هزار نفر کارشناس و مهندس با تجربه از شرکت خارج شده و نیروی کاری نیز به کمترین حد خود نیز رسیده است. اواسط سال ۱۳۹۳ بود که وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس آباد مغان با بیان به اینکه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان مهمترین واحد کشاورزی کشور و منطقه طی سال های گذشته از نظر مسئولین دور مانده است، گفت: با توجه به امکانات و پتانسیل های موجود، شایسته است این شرکت مجدداً احیاء شود و مدیریت صحیح مسولان فعلی جایگاه اصلی خود را در امر تولید و آموزش نیروهای کشاوری بازیابد. اروجعلی محمدی اولین کسی بود که وزیر کشاورزی می توانست ضمن اعتماد به او امیدی هم به پیشرفت کشت و صنعت مغان داشته باشد. چرا که وقتی اروجعلی محمدی به مدیریت کشت و صنعت مغان منصوب شد بعد از مدتی کشت و صنعت ور شکست شده یا بهتر بنویسم ور شکست کرده را احیا نمود و از چنگ برخی جریانات که دندانشان را برای کشت و صنعت تیز کرده بودند خارج نمود و در راند دوم نیز حریف دلواپس خود را ناک اوت نمود. البته درباره کارهایی که در اندک زمان وی در کشت و صنعت انجام داده مطالب متعدد می توان نوشت اما در این مصاحبه خود محمدی به موضوعاتی اشاره می کند، که شاید در مقالات هم نتوان اشاره کرد.

کشت و صنعت مغان به عنوان یک بنگاه ملی که در استان اردبیل نیز مجموعه‌ای از آن تاسیس شده است در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته به طوری که ما بلد نبودیم از حیات مبارک آن دفاع کنیم این اولین جمله ای است که اروجعلی محمدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان می گوید و از این جمله می توان به دغدغه های وی در مورد کشت و صنعت و دامپروری مغان پی برد.

* واقعیت چیز دیگری است

اروجعلی محمدی با بیان اینکه برای این شرکت میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری شده تا در بخش‌های زراعت، باغ و دام بتواند به ایجاد تحول در منطقه کمک کند، افزود: در سال‌های اخیر منابع انسانی متخصص این شرکت به بهانه‌های مختلف نظیر قانون کار در محل‌های سخت و زیان‌آور بازنشسته شدند در حالی که واقعیت چیز دیگری بوده است.

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان به دوره‌های مختلف مدیریتی در کشت و صنت مغان اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت دکتر کلانتری کشت و صنعت مغان روح و جان تازه‌ای به خود گرفته به طوری که با تصمیم هیأت مدیره و مدیرعامل تصمیم بر این شده تا ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت شود تا زمینه تصویب برخی از پروژه‌های و توسعه بخش‌های مختلف کشت و صنعت مغان در حوزه زراعت، باغ و دام شکل بگیرد به طوری که اولین شوک وارد شده به این مجموعه در زمان جنگ و نیمه تمام شدن این پروژه و تحویل آن به مدیران بعدی بوده که باید از طریق منابع درآمدی شرکت این بدهی‌ها را پرداخت می‌کردند.

محمدی گفت: در این ایام بیش از ۲۰۰ نفر نیروی دائمی و ۲۰۰ نفر نیز به صورت فصلی در این شرکت فعالیت می‌کردند اما در دوره بعد شاهد آن هستیم که نیروهای جدیدی به این مجموعه تحمیل می‌شود به طوری که در دوره‌های بعدی مدیریت تعداد این نیروها به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.

وی به فرایند اعتصاب کارگران و انتصاب خود در دوره قبلی مدیریتی کشت و صنعت اشاره کرد و گفت: بنده در دوره اول مدیریتی سعی کردم با تعدیل ۲ هزار و ۸۰۰ پرسنل شرکت رضایت آنها را با دادن زمین، پول و یا ماشین‌آلات فراهم کنم تا این شرکت بتواند سرپا ایستاده و با توان بالا فعالیت خود را انجام دهد.

* انتخاب مدیران متعدد باعث زیان شرکت شده است

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان تصریح کرد: اما در ۱۰ سال گذشته به دلیل انتخاب مدیران متعدد کاری انجام شده که شرکت کشت و صنعت مغان به تدریج دچار ضرر و زیان جبران‌ناپذیری شده به گونه‌ای که در این مدت سعی کردند در وهله اول نیروهای متخصص را به بهانه کار سخت و زیان‌آور بازنشسته کنند در حالی که بازنشستگی از محل کارهای سخت و زیان‌آور شرایط و قوانین خاص خود را دارد در حالی که در کشت و صنعت مغان یک راننده و یک کارگر مهمان‌سرا را به بهانه سخت و زیان‌آور بازنشسته کردند.

محمدی با یادآوری اینکه در این مدت ماشین‌آلات این کارخانه فرسوده شده و این کارخانه از بابت عدم کارآمدی مجتمع دامپروی و تولید محصولات لبنی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از محل تولید شیر و گوشت در این مدت دچار خسران و زیان شده است گفت: شغل از دست رفته در این مدت بیش از ۳۰ هزار نفر بوده است.

* در هشت سال دولت گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به کشت و صنعت مغان وارد شد

وی افزود: در هشت سال دولت گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به کشت و صنعت مغان وارد شد و در این دوره ورود پیدا کردیم تا اجازه ندهیم باند مافیایی که آرزوی به دست آوردن کشت و صنعت مغان را مفت و مجانی دارند به هدف خود دست پیدا کنند.

* اجازه ندادم ۱۶ میلیارد تومان پول به جیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلبی برود

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان منحل شدن انبارهای مختلف و نیست و نابود شدن ۱۸ هزار جنس خریداری شده در انبارها را به بهانه‌های مختلف در این مدت یادآور شد و گفت: خائنانه‌ترین روش‌ها در حوزه دامپروری در تامین علوفه و غذای دام‌ها به شکل ناصحیح در پیش گرفته شده به طوری که سالانه هزار و ۹۰۰ دام در شرکت کشت و صنعت مغان تلف شده است.

محمدی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه این شرکت و ایجاد ارتباط ناسالم با کشتارگاه‌های محلی برای خرید نازل دام‌های این شرکت و کشتار آن بیان کرد: بنده از بدو ورود به این رابطه ناسالم پی بردم و اجازه ندادم ۱۶ میلیارد تومان پول به جیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلبی برود که می‌خواستند از این طریق ارتزاق کنند.

* بی‏ مهری به شرکت کشت و صنعت مغان یک جفای آشکار و نابخشودنی است

اروجعلی محمدی اظهار کرد: ما از نگاه خصوصی‌سازی خارج شدیم و به هیچ‌وجه موافق خصوصی‌سازی نیستم، زیرا این تفکر نئولیبرال‌ها است که می‌خواهند واگذاری‌ها را به هر نحو ممکن انجام دهند در حالی که ما اصلاً اعتقادی به این کار نداریم و بر این باوریم این شرکت می‌تواند با حمایت‌های دولتی و به دور از نگاه دلال‌بازی روی پای خود ایستاده و به بهره‌وری کامل برسد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: با واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی به شدت مخالفیم چرا که این شرکت می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌های خود روی پایش بایستد و به مرحله سوددهی و بهره‌وری کامل برسد.

اوروجعلی محمدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این شرکت ۴۰ سال حقوق حداقل ۱۰ هزار خانواده را داده است و خیلی ظالمانه است که ما شرکت مغان را با بخش خصوصی مقایسه کنیم. موجودیت منطقه مرهون وجود کشت و صنعت است و بی‏ مهری به آن یک جفای آشکار و نابخشودنی است. به گزارش خبرنگار ساوالان خبر، مدیر عامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان تصریح کرد: باتوجه به اثربخشی غیرقابل انکار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در توسعه بخش کشاورزی کشور و با توجه به این‏که از ۱۱ شرکت کشت و صنعت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فقط همین شرکت کشت و صنعت مغان در دست دولت باقیمانده است، اولویت اول کاری ما ماندگاری این شرکت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و دولت است.

وی هدف گروه‌های مافیایی را به دست گرفتن کشت و صنعت مغان به قیمت بسیار پایین و به حالت احتضار توصیف کرد و گفت: بنده تا زمانی که مدیریت این مجموعه را عهده‌دار هستم اجازه چنین کاری را نخواهم داد چرا که ما مخالف واگذاری سرسخت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی هستیم.

* در صورت حمایت دولت حاضریم حقوق کارکنان در استان اردبیل را پرداخت کنیم

اروجعلی محمدی با بیان اینکه برای نوسازی این شرکت حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای سرمایه‏گذاری لازم است، افزود: ما به صراحت اعلام کردیم که اگر مجوز اخذ این تسهیلات بانکی به ما داده بشود، بعد از سه سال حاضریم حقوق کارکنان استانی دولت در استان اردبیل را که امسال در حدود ۱۰۳ میلیارد تومان است، از محل درآمد شرکت بپردازیم.

مدیرعامل کشت، صنعت ودامپروی مغان با بیان اینکه شرکت علاوه براینکه ضرر ده نیست، بلکه می تواند متکفل بخشی از درآمد و توسعه استان نیز باشد، افزود: بدلیل سود دهی اقتصادی شرکت مغان را باید حفظ کرد و طی سه سال آینده درآمد آن به نسبت داراییهایش کاملاً قابل تقدیر خواهد بود. لذا این شرکت کاملاً سود ده است و هیچ توجیهی برای فروش ندارد و باید بعنوان لیدر تولید منطقه ای و نظام بهره برداری الگو و دانشگاه علمی و عملی حفظ و تقویت شود.

* مدیر توانمند نیاز به مشاوران قوی و متعدد دارد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان اظهار کرد: به من ایراد می‌گیرند که چرا مشاور در حوزه‌های مختلف آوردید که باید اعلام کنم در علم دنیا به توسعه منابع انسانی اهمیت می‌دهند و یک مدیر توانمند باید مشاوران خوب، قوی و متعددی داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه بنده به تنهایی متخصص در همه حوزه‌ها نیستم چرا که کشت و صنعت یک مجموعه عظیم با تولید متنوع حوزه زراعت، باغ و دام است، ادامه داد: بنده سعی کردم مشاوران کارآمدی را در حوزه دامپروری، زراعت، باغ، و امور اجرایی انتخاب کنم و به هیچ‌وجه در انتخاب این مشاوران تحت فشار و یا تحت تاثیر گروه‌های مافیایی نبودم.

* یک مزرعه کامل و صرفه کامل از تولیدات را به نمایش بگذاریم

اروجعلی محمدی اظهار کرد: ما اهداف و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم تا همه ساله ۲ هزار رأس به تعداد دام‌های مجتمع دامپروری اضافه کنیم تا ظرفیت دامپروری ما به ۵۰ هزار رأس برسد.

وی با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت مغان باید گله‌های خود را افزایش داده و در کنار افزایش تولید دام به افزایش تولید کلزا، شکر و محصولات زراعی بها بدهد، بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا در بخش دامپروری امسال ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم تا بخشی از نوسازی‌ها در این مجموعه اتفاق بیفتد. به گزارش خبرنگار ساوالان خبر، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا دام‌ها با تغذیه مناسب و مدرن قدرت شیردهی و سلامتشان ارتقا یابد، ادامه داد: تلاش ما بر این است تا یک مزرعه کامل و صرفه کامل از تولیدات را به نمایش بگذاریم.

* هدف‌گذاری ما رسیدن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان است

محمدی به برنامه‌های تحولی در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: خرید ۱۹ دستگاه تراکتور جدید و ۱۰ کمباین کلاس با هدف بهبود زراعت و شخم عمیق در مزارع کشت و صنعت مغان و با رویکرد افزایش ۲۰ هزار تنی محصول خبر داد و گفت: ما درآمد شرکت را باید از ۱۱۰ میلیارد تومان فعلی به ۲۶۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش دهیم و هدف‌گذاری ما رسیدن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: این کار با نوسازی در بخش‌های زراعت، باغ و دام اتفاق می‌افتد که با وارد کردن نهال‌‌های جدید، نوسازی بخش باغ، وارد کردن نژادهای جدید دامپروری و راه‌اندازی دانشگاه علمی و کاربردی با جذب دانشجو در بیش از شش رشته از اول مهر ماه امسال امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با بیان اینکه نظام بهره‌وری را باید در کشت و صنعت مغان افزایش دهیم تا با فناوری‌های جدید و کشت و زرع نوین بتوانیم به اهدافمان برسیم، گفت: با اشتغالزایی برای ۲۰۰ هزار نفر در منطقه می‌توانیم امرار و معاش یک میلیون نفر جمعیت ساکن در منطقه را به شکل مطلوب تأمین کنیم.

* در ۲۰ سال گذشته حتی یک ریال سرمایه‌گذاری به شکل زیربنایی انجام نشده است

اروجعلی محمدی گفت: در ۲۰ سال گذشته حتی یک ریال سرمایه‌گذاری به شکل زیربنایی انجام نشده و قصد ما این است تا با تولید بذر، نهال، تلیسه و همچنین نگاه سودآور به این مجموعه بتوانیم اهداف و برنامه‌هایمان را تحقق و عینیت ببخشیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: تلاش می‌کنیم تا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در توانمندسازی نیروهای متخصص شرکت کشت و صنعت مغان دانشگاه علمی کاربردی این شرکت را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل کشت، صنعت ودامپروی مغان با بیان اینکه در سال‌های اخیر تجهیزات، امکانات و ادوات کشاورزی کشت و صنعت مغان، به نقطه استهلاک رسیده و باید نوسازی‌ها انجام شود، عنوان کرد: جای تأسف است آنهایی که می‌خواستند کشت و صنعت را به زمین بزنند به فکر نوسازی ناوگان آن نیفتادند؛ در حالی که باید ضریب مکانیزاسیون ما در شرایط مطلوبی بود این وضعیت در حال حاضر ۲۵ صدم درصد ضریب مکانیزاسیون است.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان برخلاف تفکر عام به جای کارگران ساده به نیروهای متخصص، مجرب و کاربلد نیاز دارد، ادامه داد: حرکت ما به سمت بکارگیری نیروهای متخصص است هر چند که با اولویت بومی از کارگران منطقه نیز در فصل برداشت محصولات استفاده می‌کنیم.

رویکرد شرکت توانمندسازی تولید از مزرعه تا سفره مردم

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان گفت: هدف‌گذاری شرکت کشت و صنعت مغان بر این است تا از مزرعه تا سفره مردم تولیدات کیفی‌تر انجام شود به طوری که خروجی و ثمره تولید ما باید در بخش‌های مختلف سر سفره مردم مهیا باشد.

محمدی تولید بیش از ۱۵۰ نوع محصول کشت و صنعت را یادآور شد و گفت: به عنوان نمونه ما ۱۷ رقم ذرت تولید می‌کنیم و حرکت ما به سمت توسعه و تقویت کشت و صنعت مغان در قالب شرکت دانش‌بنیان است.

وی اجتناب از خام‌فروشی را در کنار توسعه صنایع تبدیلی در حوزه تولید رونق، گوشت باکیفیت، شیر و محصولات لبنی یادآور شد و گفت: ما به جای تولید شیر خشک باید به سمت صنایع تبدیلی حرکت کنیم تا محصولات متنوع خودمان را با برند مغانه عرضه کنیم.

* سعی نکردیم در کشت و صنعت مغان سیاسی عمل کنیم

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت ودامپروی مغان با بیان اینکه در عرصه سیاسی و نگاه‌های متداول جامعه دیدگاه‌ها و نظریات افراد محترم است، گفت: بنده هیچ وقت نخواستم دیدگاه‌های سیاسی خودم را در عرصه مدیریتی کشت و صنعت مغان اعمال کنم.

محمدی عنوان کرد: بنده یک فرد شناسنامه‌دار سیاسی هستم ولی سعی نکردم در کشت و صنعت مغان منطبق بر خط تکیه خودم عمل کنم بلکه سعی داشتیم کارآمدی و پاکدستی را اصل اساسی قرار دهیم. محمدی به موضوع گردش نخبگان در کشور و تغییر مدیریت‌ها اشاره کرد و گفت: بنده همواره از آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری دفاع کردم و بر این باورم بودم که تندروی‌ها همیشه شکست خورده و افراد تندرو نیز مورد غضب مردم قرار گرفتند.

وی یادآور شد: بنده زیرک‌تر از آن هستم که خلافی بکنم و محکومیتی داشته باشم چرا که در دوره‌های مختلف سیاسی و انتخاباتی کشور حضور داشته و هیچ وقت نخواستم تفکراتمان را در انجام مسؤولیت‌ها و مأموریت‌هایم به کار بگیریم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان حفظ نظام اسلامی را اوجب واجبات توصیف کرد و گفت: کاری که ما در کشت و صنعت مغان انجام می دهیم یکی از کارهای مهم و تأثیرگذار در حفظ نظام است.

محمدی افزود: بر این باورم نیروهای فعال در کشت و صنعت مغان کار جهادی و برای اقتصاد مقاومتی را انجام می‌دهند و قطعاً این مجموعه کانون خاص مدیریتی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساوالان خبر، تاریخ انتشار: 2 تیر 1395، کد خبر: 135471 ، www.savalankhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین