پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
زمین شرکت کشت و صنعت مغان از قرار هر متر مربعی ۲۸۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی بفروش رفته است!

شعار سال: اردبیلف اکبراعلمی، فرماندار اسبق مغان و نماینده ادوار تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: شرکت کشت و صنعت مغان با ۶۳۰۰۰ هکتار وسعت، شامل باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر، یکی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور و از بزرگترین سرمایه‌ها و دلگرمی‌های اهالی شریف منطقه مغان محسوب و مردم این منطقه تعصب خاصی نسبت به آن دارند.


در ادامه خصوص‌سازی‌هایی که برخلاف نص صریح اصل ۴۴ قانون اساسی در حال انجام است، این بار قرعه بنام این شرکت افتاده و مسئولان امر اعلام کرده‌اند که صددرصد سهام این شرکت در دوم مرداد ماه ۱۳۹۷ از طریق مزایده به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۹۳۸ هزار ریال به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی واگذار شده است.

این معامله با ابهامات قابل توجهی روبرست که در پی به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

۱-اگر اموال، ابنیه و ادوات و ماشین آلات فراوان و باغات پرمحصولی که این شرکت دارد (تنها ۲۶۰۰ هکتار مجتمع باغبانی) را نادیده بگیریم و فرض کنیم که کل شرکت زمین بایر است، طبق این معامله، زمین این شرکت از قرار هر متر مربعی ۲۸۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی بفروش رفته است!

۲- تسامح سازمان خصوصی‌سازی نسبت به خریدار به این‌جا هم ختم نشده و مقرر گردیده که برنده مزایده، وجه معامله را به صورت اقساط نه ساله، فاصله شش ماهه اقساط و نرخ سود ۱۰ درصد (ظاهرا سه درصد کمتر از نرخ اعلام شده) با سازمان خصوصی‌سازی تسویه و از دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود برخوردار شود!

۳- این در حالیست که قبل از تورم لجام گسیخته کنونی که باکاهش شدید ارزش پول ملی کشور و افزایش صددرصدی املاک و ادوات و ابنیه نسبت به سال گذشته همراه می‌باشد، همین شرکت در سال ۹۵ و ۹۶ ، بگفته استاندار وقت اردبیل، به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و خریدار می بایست ۲۰ درصد آن را در ابتدا به صورت نقدی پرداخت و سالانه نیز ۵۴۰ میلیارد تومان مابقی پول را به حساب دولت واریز می کرد!

۴- با این‌که مزایده در دوم مرداد برگزار شده، بدلیل مهلت ۲۰ روزه واریز مبلغ پیشنهادی، هویت خریدار تا این لحظه محرمانه باقی مانده و همین امر مانع از طرح ابهامات دیگر می‌شود و لذا تا اعلام هویت کامل خریدار به همین حد بسنده می‌گردد.

پرواضح است که نه تنها مردم منطقه، بلکه بنده به عنوان یک شهروند و کسی که زمانی در این منطقه مسئولیت اجرائی داشته و از اشراف لازم نسبت به کشت و صنعت مغان و علائق مردم منطقه برخوردار است، هشیارانه و با حساسیت ویژه‌ای، این معامله، ارزش آن و چرایی نازل بودن ارزش آن و تنزلش نسبت به قیمت سال گذشته، هویت دقیق شخص خریدار، سرمایه اولیه و توان مالی فعلی شرکتتش، روابط و مناسبات احتمالی‌اش با مسئولان اجرائی و سوابقش در امر کشاورزی و باغداری و دامداری، ماهیت حقوقی قرارداد منعقد شده، تعهدات و اختیارات و مجوزهای اعطا شده به او، سرنوشت کارکنان و شاغلین در شرکت کشت و صنعت مغان پس از انتقال شرکت و همچنین نحوه تسویه حساب خریدار با فروشنده را دقیقا رصد کرده و ضمن اطلاع رسانی در قبال هرگونه خطا و انحراف احتمالی واکنش نشان خواهیم داد.

لذا از آقای ، رئیس کل محترم سازمان خصوصی‌سازی و همکارم در مجلس ششم انتظار می‌رود در این خصوص عنایت عبدالله پوری‌حسینی ویژه‌ای داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 10 مرداد 97، کد مطلب: 12862: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین