پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد پیگرد قضایی عربستان سعودی به دلیل ایفای نقش در حادثه یازده سپتامبر را محکوم کرد.

شعارسال: شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه عربستان سعودی را محکوم کرد.

این طرح که هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده، به خانواده‌های قربانیان حادثه حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک در روز یازده سپتامبر سال 2001، اجازه می‌دهد مقامات عربستان سعودی را تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از متحدین منطقه‌ای خلیج فارس، این مصوبه را «بر خلاف اصول و مبانی روابط میان کشورها و اصل مصونیت دیپلماتیک دولت‌ها» دانسته است.

در بیانیه «عبدالطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری آمده است: «چنین قوانینی بر تلاش‌های بین‌المللی و همکاری بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأثیر منفی می‌گذارد

با وجود تصویب طرح موسوم به «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» (JASTA) در کنگره، دولت «باراک اوباما» با بیان اینکه اجرای این قانون به روابط دوجانبه با عربستان لطمه زده و اصل مصونیت دیپلماتیک را زیر سوال می‌برد، تهدید کرده که این مصوبه را وتو می‌کند.

پانزده نفر از 19 هواپیماربای حادثه یازده سپتامبر، سعودی بوده‌اند، با این حال دولت عربستان با این ادعا که در این حادثه نقشی نداشته، به شدت در حال رایزنی برای جلوگیری از اجرایی شدن مصوبه کنگره است.

سه ماه قبل رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ریاض تهدید کرده در صورت اجرایی شدن این مصوبه، 700 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از آمریکا خارج می‌کند.

گزارش کمیته تحقیق مشترک کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر 28 صفحه طبقه‌بندی شده دارد که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده است. این اسناد نشان می‌دهد که چند نفر از هواپیمارباها، با مقامات دولت عربستان از جمله «بندر بن سلطان» سفیر وقت این کشور در آمریکا، در ارتباط بوده و حتی از آن‌ها پول دریافت کرده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 شهریور 1395، کدمطلب: 13950622000365 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین