پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۲۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
علی اکبرزاده طلوتی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: سوال اصلی این است که چرا با وجود عمر 40 ساله انقلاب در کشور با فساد سیستمی روبه روییم؟
شعار سال: با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سوالی که همچنان باقی است آن است که چرا علیرغم همه تلاش‌ها برای مبارزه با فساد وعلیرغم تذکرات مکرر مقام معظم رهبری همچنان کشور با پدیده شوم تخلفات مالی و فساد مواجه است و دامنه آن نیز گسترش می‌یابد و حتی برخی از صاحبنظران از فساد سیستمی یا نهادینه سخن می‌گویند. دشمن نیز با سیاه نمایی برای مشروعیت زدایی از نظام برطبل آن می‌کوبند.
با نگاهی آسیب شناسانه به روشنی میتوان گفت که که فساد، ناکارآمدی و ساختار‌های معیوب به ویژه ساختارمعیوب نظام بودجه ریزی چالش‌های اساسی پیش روی کشور است که موجب بوجود آمدن وضعیت اسف بار اقتصادی کنونی شده است.
هرچند تحریم‌های اقتصادی نقشی انکار ناپذیر در این میان دارند، ولی نباید نقش پر رنگ نا کار آمدی مدیریتی و ساختار‌های نا کارآمد را که خود فراهم کننده زمینه‌های فساد است در این موضوع نادیده گرفت.
مبارزه مقتدرانه با فساد و نا کارآمدی نیاز به اصلاح ساختار‌های ناکارآمد به ویژه اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور دارد که بستر پایه‌ای بروز فساد را ایجاد میکنند؛ و این امر مستلزم تحول بنیادین در نظام نظارت مالی کشور است. در راستای چنین تحولی گذار از رویه‌های سنتی حسابرسی و نظارت مالی مبتنی بر حسابرسی مالی و رعایت به سیستم‌های مدرن حسابرسی عملکرد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. اجرای چنین تحولی از جمله وظایف دیوان محاسبات کشور به عنوان عالیترین مرجع نظارت بر مالیه کشور و بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی است. هرچند در سنوات اخیر اجرای حسابرسی عملکرد در موضوعات اولویت دار کشور در این نهاد نظارتی آغاز شده است، اما استقرار کامل و گسترش آن برای همه دستگاه‌های اجرایی و همه موضوعات مالیه عمومی و مهمتر از آن نهادینه سازی این رویکرد نوین نظارتی نیاز به پیگیری جدی داشته و موانع استقرار آن باید برداشته شود.
در شرایط کنونی مهمترین مانع اجرایی گسترش و نهادینه سازی حسابرسی عملکرد که استقرار کامل آن را کند می‌نماید عدم استقرار سیستم بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه‌های اجرایی کشور است. هرچند دربرنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه این موضوع به عنوان یکی از تکالیف دستگاه‌های اجرایی کشور برای دولت تصویب شده است، ولی متاسفانه چنین امری تحقق نیافته و به همین دلیل سرعت استقرار نظام حسابرسی عملکرد را نیز کند و محدود ساخته است.
استقرار کامل نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با احصاء و گزارشگری شاخص‌های عملکرد موجب شفافیت و پاسخ گویی استفاده کنندگان از منابع بودجه‌ای کشور شده و به تبع آن استقرار کامل نظام حسابرسی عملکرد با سنجش کارایی، اثر بخشی و صرفه اقتصادی ناکار آمدی‌های مدیریتی را برملا ساخته و در سایه ارزیابی کنترل‌های داخلی دستگاه‌های اجرایی گلوگاه‌های فساد و تخلف را شناسایی و اصلاح آن‌ها را میسر می‌نماید.
با عنایت به توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح ساختاری نظام بودجه ریزی و مبارزه با فساد و ناکارآمدی‌ها جا دارد که نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و استقرار و نهادینه سازی ساز و کار‌های حسابرسی عملکرد را به عنوان مطالبه‌ای جدی در ساماندهی نظام مالیه عمومی کشور طرح و پیگیری کنند و در انتخاب مسئولین دیوان محاسبات کشور توانمندی تحقق این نظام را در معیار‌های انتخاب این مسئولین لحاظ نمایند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۱۱۱۲۲۵، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین