پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرش به مسکو را فشرده و گفت‌وگویش با رئیس‌جمهور روسیه را بسیار مفید خواند.
شعار سال: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به مسکو درباره گفت‌وگوهایش با سرگئی لاوروف همتای روس که به درازا کشید و در شام کاری ادامه یافت و همچنین گفت‌وگویش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مهمترین موضوعات این سفر بحث برجام و سیاست‌های آمریکا درباره برجام و موضع گیری بسیار مناسب روسیه در این زمینه بود.

وی یادآور شد: البته ما بحث‌های دوجانبه داریم. با توجه پایان یافتن قراردادی که داریم، بحث تمدید یا نوشتن قرارداد جدید براساس وضعیت موجود و با یک نگارش جدید مطرح است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به اینکه رابطه امروز ما با فدراسیون روسیه بسیار گسترده‌تر و قوی‌تر از رابطه‌ای است که ۲۰ سال پیش داشتیم، لذا صرف تمدید اتوماتیک آن قرارداد به نظر ما نه با واقعیات کنونی بین‌المللی سازگار است و نه با نوع روابط کنونی ما.

ظریف گفت: توافق کردیم تلاش کنیم تا قبل از رسیدن به آن تاریخ، قرارداد جدیدی داشته باشیم.

گفتنی است، قانون معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱ ماده است که در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دو نسخه به زبان‌های فارسی و روسی، تنظیم شد. این قانون ۱۶ دی ماه ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۷ دی ماه همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید. این معاهده برای مدت ۱۰ سال منعقد و در صورتی که هیچ یک از طرفین حداقل یک سال قبل از پایان اعتبار آن به صورت کتبی طرف دیگر را از قصد خود پیرامون قطع اعتبار معاهده مطلع نکند، خود به خود برای دوره‌های پنج ساله بعدی تمدید می‌شود.

وزیر خارجه همچنین افزود: مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه، افغانستان و یمن موضوعاتی است که برای ما بسیار با اهمیت است و فرصت کردیم در این خصوص گفتگو کنیم.  

*گفتگو با پوتین بسیار مفید بود

وی با بیان اینکه سفر فشرده بسیار خوبی بود، درباره گفت‌وگویش با پوتین نیز بیان کرد: گفتگو با آقای پوتین و انتقال پیام هم طولانی و هم بسیار مفید بود و پیگیری آن با آقای لاوروف  هم بسیار خوب بود.  

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نشست خبری‌اش با لاوروف و طرح سوالی درباره اظهارات بولتون در کتابش مبنی بر اینکه پوتین گفته که روسیه به حضور ایران در سوریه نیاز ندارد و پاسخ او و لاوروف نیز عنوان کرد: لاوروف گفت که اولا خلاف روش معقول است که چنین کنند و ثانیا دروغ است. من هم گفتم حرف‌های بولتون را از قدیم هم باور نداشتم.

به گزارش فارس، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ظریف درباره این ادعای جان بولتون گفته بود: «گمان می‌کنم که آقای بولتون هیچگونه مدرکی برای انتساب این سخنان به پوتین ندارد و این نوع اظهارات متعلق به رئیس جمهور روسیه نیست. مشی ما اینطور نیست و خط مشی پوتین هم انجام چنین رفتار‌هایی پشت سر شریکانش نیست.»
 
تعداد بازدید : 4


ظریف هم در نشست خبری درباره اظهارات جان بولتون عنوان کرده بود: هیچ وقت آنچه را که بولتون به دوستان روسیه‌ای ما مخصوصا رئیس جمهور روسیه نسبت داد را نه منطبق با واقعیات می‌دانیم و نه منطبق با همکاری‌هایی که ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش در سوریه داشته است. فردی (بولتون) که بیشترین نقش را در جنگ افروزی در سوریه داشته و بیشترین تلاش را کرده که آمریکا را وارد جنگ‌های بی پایان کند و به قول ترامپ اگر در اختیار او بود حتما جنگ جهانی سوم را راه انداخته بود، حتما در موقعیتی نیست که برای پر فروش کردن کتابش به اختلاف ایران و روسیه دامن بزند و یقینا در تهران و مسکو کسی خریدار این حرف‌ها نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۳۹۹۰۴۳۱۰۰۱۲۷۷:، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین