پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران ، پروژه مهدی کلینیک در مجتمع بیمارستانی امام خمینی بود. این پروژه از سال 1389 با طرح موضوع از طرف خانواده گرامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شعارسال: کفگیر نوسازی بیمارستان امام خمینی ته دیگبه گزارش تیتر شهر: هدف ساخت یک بیمارستان پیشرفته با استفاده از تکنولوژی روز بر اساس وصیت مرحوم حاج محمد گرامی از محل منابع گروه گرامی به‌صورت بلاعوض برای مجتمع بیمارستانی امام خمینی بود. این طرح در مجتمع بیمارستانی امام خمینی مقدمات آغاز شد و ابتدا ساختمان قدیم اورژانس مجتمع و سپس بخش سابق روان‌تنی و پوست تخریب شد و زمین مورد نیاز در اختیار پروژه قرار گرفت. در نهایت پس از تأیید طراحی و آماده‌سازی زمین، عملیات اجرایی آغاز شد و با سرعت بسیار خوبی پیش رفت به‌ طوری‌ که سازه اصلی در مدت حدود یک سال و نیم اجرا شد. از اواخر سال 93 روند اجرای پروژه دچار رکود شد و در بهار 94 تقریباً متوقف شد. رسانه‌ها گمانه زنی‌های مختلفی درباره متوقف شدن این طرح کردند. برخی می‌گفتند ساخت این سازه باعث آسیب‌رسانی به تونل توحید می‌شود و در عین حال بعضی از اعضای شورای شهر از نداشتن مجوز حکایت می‌کردند.

* محدودیت نقدینگی؛علت اصلی توقف

علی جعفریان، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید: علت اصلی این توقف محدودیت نقدینگی خانواده محترم گرامی بود.با توجه به اینکه در چند سال گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شده است، این خانواده دیگر توان صرف هزینه برای ادامه پروژه را نداشتند و این موضوع در جلسات متعدد مورد بحث قرار گرفت.هزینه پیش‌بینی شده برای این پروژه 150میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به نوسانات و مشکلات اقتصادی این میزان به 450 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. مدتی وقت صرف بررسی راهکارهای ادامه پروژه شد اما قطعی بود که تأمین منابع به سبک سابق یعنی از منابع گروه گرامی به‌صورت بلاعوض امکان‌پذیر نیست.

به گفته او پیشنهاد اخذ وام توسط ورثه مرحوم گرامی و مشارکت دانشگاه در پرداخت سود آن مطرح شد که مورد موافقت دانشگاه نیز قرار گرفت اما در عمل موفق نبود. در نهایت با رایزنی‌های فراوان دوجانبه بین دانشگاه و خانواده محترم گرامی و نیز مشورت هر یک از طرفین با سایر افراد و سازمان‌های ذینفع و در نهایت وزارت بهداشت، نتیجه نهایی این بود که پروژه با وضعیت فعلی در تاریخ اول دیماه 94 به دانشگاه منتقل شود تا با کمک وزارت مطبوع برای تکمیل آن اقدام نماید .

جعفریان ادامه می‌دهد: از آن زمان به بعد سعی کردیم از خارج برای وام تقاضا کنیم اما شرط وام خارجی گارانتی دولت بود و از آنجایی که شرط گارانتی و ضمانت دولت برقراری تعرفه دولتی در بیمارستان است هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده برای ساخت بیمارستان با توجه به این تعرفه‌ها بازگردانده نمی‌شد در نتیجه این راه برای پیشبرد ساخت بیمارستان به نتیجه نرسید .

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شکی نیست که هم ما و هم خانواده گرامی ترجیح می‌دادیم که این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط خود ایشان به اتمام برسد، اضافه می‌کند: اما تأمین منابع توسط یک بنگاه اقتصادی در صورتی میسر است که گردش کار مطلوب برقرار باشد. طبیعی است که در وضعیت رکود اقتصادی و کاهش فضای کسب‌وکار سودی تحصیل نمی‌شود تا از محل آن عمل خیر انجام شود. اکنون ما به دنبال منابع برای تکمیل این طرح عظیم هستیم و امیدوارم با قول مساعد وزارت مطبوع بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد فعالیت مجدد این پروژه باشیم. حمایت وزارت بهداشت و دولت محترم از این پروژه نیز یک ضرورت قطعی است چراکه همه از نیاز شهر تهران به بیش از 12000 تخت بستری جدید سخن می‌گویند.

* نه پروانه و نه مجوز ساخت!

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران درباره ساخت سازه بیمارستان امام خمینی اظهار بی اطلاعی کرد و تاکید کرد که تاکنون درباره این موضوع چیزی نشنیده و اصلا در جریان این ماجرا نیست.احمد دنیا مالی نیز در گفتگوی خود به نداشتن اطلاع دقیق از این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «یادم می‌آید که بیمارستان امام خمینی در جریان ساخت تونل توحید به ما کمک‌های زیادی کرد اما اینکه چرا پروژه متوقف شد خبری ندارم ، فقط به نقل از مهدی تندگویان شنیده بودم که این سازه مجوز ساخت ندارد .» این درحالی است که مهدی تندگویان این مسئله را در جلسه یکصد و هجدهم جلسه شورای شهر تهران که با حضور شهردار برگزار شده است مطرح کرده است. مهدی تندگویان در این جلسه به سازه در حال احداث در بیمارستان امام خمینی (ره) نبش اتوبان شهید چمران اشاره کرده و گفته : «این سازه در 11 طبقه با 150 هزار متر مربع در حال ساخت است این در شرایطی که نه پروانه و نه مجوز ساخت دارد. طی استعلامی که از شهرداری منطقه به عمل آمده مشخص شده است که این سازه مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را ندارد.حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه ممکن است سازه‌ایی با این عظمت در حال ساخت باشد اما مجوز نداشته باشد.» از علی جعفریان درباره مجوز سوال پرسیدیم . جعفریان با اشاره به اطلاع نداشتن از موضوع مجوز گفت : مگر می‌شود ساختمانی ساخته شود و شهرداری اطلاعی نداشته باشد!

جزییات مجوز و پروانه ساخت را از مهدی تندگویان عضو شورای شهر جویا شدیم . تندگویان با اشاره به اینکه بیش‌تر ساختمان‌ها و سازه‌هایی که به ارائه خدمات می‌پردازند نسبت به این مکان‌ها احساس تملک دارند و در نتیجه پایان کار نمی‌گیرند می‌گوید : نداشتن مجوز و پروانه ساخت فقط مختص بیمارستان امام خمینی نیست و یک مشکل شهری است . به غیر از بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی خصوصی ، بیمارستان‌های دولتی به‌دلیل این‌که قرار نیست بعد از مدتی فروخته شود و بیش‌تر زمین ها از محل اوقاف و یاخانواده‌های خیر تامین می‌شود ، نیازی به دریافت مجوز نمی‌بینند.

به گفته او شهرداری می‌تواند ساختمان های بی مجوزی که قابل دسترسی هستند را جریمه و یا از ادامه ساخت جلوگیری کند اما به مراکز خدماتی نمی‌تواند ورود کند.

تندگویان با اشاره به این موضوع که پیگیری مجوز بیمارستان از طریق کنوانسیون به نتیجه‌ای نرسید اضافه می‌کند: نداشتن مجوز و یا پروانه ساخت باعث می‌شود مهندس ناظر شهرداری وجود نداشته باشد و در نتیجه در صورت بروز اتفاقی در ساختمان شهرداری و یا سازمان‌های زیربط مسئولیتی قبول نمی‌کنند.اگر این سازمان‌ها از ترس پرداخت عوارض و یا مالیات اقدام به گرفتن مجوز نمی‌کنند،شهرداری این ضمانت را می‌دهد بدلیل کاربرد خدماتی این ساختمان‌ها،معافیت مالی برای آن‌ها در نظر بگیرد.

تندگویان در پایان به این نکته تاکید کرد که توقف ساخت سازه مهدی کلینیک به دلیل نداشتن پروانه و یا مجوز ساخت نبوده است و مشکلات مالی و نداشتن بودجه عامل اصلی ادامه این پروژه بوده است.شهرداری امکان دخالت و ورود به این مرکز را ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تیترشهر، تاریخ انتشار: جمعه 26 شهریور 1395، کد خبر: ۱۱۳۰، www.titreshahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین