پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور ارائه روش‌های کم تهاجمی برای تشخیص سرطان‌های پوست با اجرای طرح پایلوت توانستند از طریق ژنی موجود در خون اقدام به تشخیص این بیماری کنند.

شعارسال: به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فرزانه نایب حبیب مجری طرح با تاکید بر این که این مطالعات بر روی سرطان‌ سلول‌ سنگ‌فرشی‌ پوست (skin cancer squamous cell) اجرایی شده است، گفت: سرطان‌ سلول‌ سنگفرشی‌ پوست رشد بدخیم‌ لایه‌ اپی‌تلیالی‌ (سطح‌ خارجی‌) پوست است که این‌ سرطان‌ معمولا پوست‌ نواحی‌ در معرض‌ آفتاب‌، نظیر صورت‌، گوش‌ها، دست‌ها یا بازوها را درگیر می‌کند.

وی هدف از اجرای این مطالعات را ارائه روش‌های کم تهاجمی و تشخیص زودرس این نوع سرطان ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر روش بیوبسی (نمونه برداری) یک روش مرسوم برای تشخیص انواع سرطان پوست است که به عنوان یک روش تهاجمی شناخته می شود است که منجر به خونریزی، عفونت و ایجاد استرس در بیمار می‌شود.

نایب حبیب اضافه کرد: در بسیاری از موارد که بیوبسی انجام می‌شود فرد مبتلا به سرطان پوست نیستند و انجام بیوبسی در این بیماران بافت پوستی آنها از بین می برد.

این محقق با تاکید بر این که در این پروژه درصدد حذف بیوبسی و جایگزین کردن روش غیر تهاجمی بودیم، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت روش‌های کم تهاجمی برای درمان بیماران در حرکت هستند که در این زمینه از روش بایوماکرها استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی بایومارکری در ادرار و خون بیماران پیدا کردیم.

نایب حبیب، H2O2 را بایومارکر موجود در ادرار دانست و یادآور شد: این بایومارکر در بسیاری از مواقعی که افراد دچار استرس می‌شوند و یا برخی از مواد غذایی را مصرف میکنند یا مبتلا به برخی از بیماری‌ها هستند،‌ میزان H2O2 آنها افزایش می‌یابد.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر این که H2O2به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اظهار داشت: به دلیل آن که بدن با انواع رادیکال‌های آزاده مقابله می‌کند، این مواد به معمول در بدن موجود نیست و به سرعت تجزیه می‌شود ولی اگر فرد مبتلا به بیماری و یا دچار استرس شود، میزان این ماده افزایش یابد، در ادرار فرد وجود دارد.

وی با تاکید بر این که این بیومارکر به طور اختصاصی برای سرطان پوست نیست، اضافه کرد:‌از این رو این بیومارکر روش قابل اطمینانی برای تشخیص سرطان نیست از این رو به سراغ بیومارکر دیگری در خون رفتیم.

این محقق یادآور شد: با اجرای طرح پایلوتی بر روی 10 بیمار در بیمارستان امام خمینی به بیومارکر اختصاصی برای سلول سنگ فرشی سرطان پوست دستیافتیم که کاملا اختصاصی برای این بیماری است.

وی این بیومارکر را نوعی ژن موجود در خون بیماران مبتلا دانست و ادامه داد: در این طرح پایلوت مشاهده شد که این ژن در بیماران مبتلا بیش از میزان طبیعی بیان شده بود.

نایب حبیب با تاکید بر این که با استفاده از این بیومارکر تنها با یک قطره خون می‌توان سلول سنگ فرشی سرطان پوست را تشخیص دهیم، گفت: در روش‌های ژنتیکی از نمونه‌های بسیار اندک بیمار می‌توان بیماری را تشخیص داد.

وی با تاکید بر این که این پروژه تحقیقاتی با همکاری آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت راهنمایی های سرکار خانم دکتر سهیلا سلحشور کردستانی اجرایی شده است، افزود: فاز بالینی این طرح بر روی 10 بیمار که در مراحل اولیه بیماری بودند و 10 نفر که سرطان پوست نداشتند اجرایی شد و این ژن در بیماران مبتلا موجود بود.

این محقق با تاکید بر این که نتایج به دست آمده در فاز پایلوت گزارش شده است، از ادامه این تحقیقات تا رسیدن به فاز بالینی خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30مرداد1395، کدخبر: 13950530000222: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین