پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
صداوسیما در روزهای کرونایی دوربین‌هایش را خاموش نکرد؛ از طرفی در تلاش است سریال‌های ویژه محرمی‌اش را به آنتن برساند و از سویی دیگر حسینیه‌ای به وسعت ایران با برنامه‌های مذهبی و دینی برپا کند تا مردم پایِ تلویزیون هم عزادار امام حسین(ع) باشند.
شعار سال:صداوسیما در روزهای کرونایی دوربین‌هایش را خاموش نکرد؛ از طرفی در تلاش است سریال‌های ویژه محرمی‌اش را به آنتن برساند و از سویی دیگر حسینیه‌ای به وسعت ایران با برنامه‌های مذهبی و دینی برپا کند تا مردم پایِ تلویزیون هم عزادار امام حسین(ع) باشند.
 
هر حرف و حدیث و غرض‌ورزی نتوانست جلوی دوربین‌های تلویزیون و تریبون‌های رادیو را بگیرد. هیچ تبلیغی در فضای‌مجازی و شبکه‌های معاند نتوانست جلویِ دلسوزی‌ها و دغدغه‌مندی‌های هنرمندان سیما را بگیرد، همه پای کار بودند تا مردم از دیدنِ برنامه‌های تازه و سریال‌های متنوع بی‌نصیب نشوند. در این راه البته خیلی‌ از عوامل و دست‌اندرکاران به کرونا مبتلا شدند اما با شکست این بیماری و سخت‌گیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه می‌کوشند تا مردم تلویزیون جمهوری اسلامی ببینند.


    کار ویژه‌های جعبه‌جادو در محرم 99
 
این روزها همه در تدارکِ محرمند؛ لباس‌ مشکی‌ها آماده می‌شود و برخی از هیئت‌ها تحتِ پروتکل‌های بهداشتی و شرایط جدید، کارکرد خودشان را خواهند داشت اما مثلِ شب‌های قدر و برخی مناسبت‌های دیگر همه گوش و چشم‌شان به رادیو و تلویزیون است که چه کار می‌کند و قرار است چه برنامه‌ها و سریال‌هایی داشته باشد. عمده سریال‌های تلویزیونی جلوی دوربین‌اند و با سختی مشکلات مالی و کرونایی کار را جلو می‌برند چون می‌خواهند عمده مردم در خانه باشند، تلخی‌های کرونا را لحظاتی کنار بگذارند و چشم و گوش‌شان را بسپارند که "جعبه‌جادو" برای محرم 1399 چه برنامه‌ها و سریال‌هایی را در دستور کار دارد.
 
دبیر شورای معارف سیما قرار است جزئیات برنامه‌های محرم و پوشش هیئت‌ها و پخش عزاداری‌ها را در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه، اعلام کند اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم  نشان می‌دهد با فرارسیدن محرم و صفر حسینیه‌ای به وسعت ایران پیش‌روی مخاطبین خواهد بود. همان اتفاقی که در لیالی قدر افتاد و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت عزاداری در قابِ تلویزیون منعکس شد همان برخورد را به صورت جدی‌تر و ویژه‌تر، دوربین‌های صداوسیما در ایام محرم، از اماکن و بقاع متبرکه و هیئت‌هایی که مجوز برگزاری می‌گیرند، پوشش می‌دهد و برای بینندگانی که به هر دلیلی در منزل‌اند، پای تلویزیون از این برنامه‌ها و عزاداری‌ها بهره ببرند.
 

    شبکه و هیئت‌داری
 
بنابر پیگیری‌هایی که شده قرار است شبکه یک به عنوان شبکه ملی تلویزیون به نوعی هیئت‌داری کند. برنامه‌هایی مثل مسابقه قرآنی ترنم و مسابقه ایران این فصل‌شان را به پایان می‌رسانند و در آغاز محرم برنامه‌های ویژه‌ای روی آنتن این شبکه تلویزیونی خواهد رفت. شبکه یکی‌ها با شعار حسینیه ایران، برنامه‌هایی را تدارک دیده‌آند که کاملاً حال و هوای هیئت‌داری تلویزیونی دارد. با توجه به شرایط کرونا، پیش‌بینی شده شبکه یک بتواند سهم ویژه‌ای برای ایجاد حال و هوای معنوی و عزاداری امام حسین(ع) داشته باشد. خیلی از برنامه‌های روتین مثل "سیمای خانواده" رنگ و بوی محرمی به خودش می‌گیرد.
 

نمایی از سریال "سرزده"
 
    "سرزده" جای "معراجی‌ها"
 
در این بین صحبت بر سرِ سریال تلویزیونی است که آیا شبکه یک بعد از "معراجی‌ها"، "پس از آزادی" را روی آنتن می‌برد؟ با پیگیری‌هایی که شده، با پایان "معراجی‌ها"، "سرزده" با نام قبلی "مرثیه" که قرار بود شب‌های قدر به آنتن برسد اما به دلیل افزایش تعداد قسمت‌های مجموعه از 5 قسمت به 10 قسمت،‌ روی آنتن می‌رود و سریال محرمی شبکه یک سیما خواهد بود.
 
این سریال به کارگردانی بهادر اسدی در شرایط کرونایی ساخته شده است و سعی شده درباره ویروس کرونا اطلاع‌رسانی شود و سریالی به روز در خصوص پلیس و یگان ویژه و مواردی مثل توبه و بخشش است. داستان این سریال درباره دو دوست است. اصلان و رضا دوستان دوران جوانی و رقبای کشتی با چوخه بوده‌اند که دست روزگار مسیر آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده ، رضا پلیس شده و اصلان به کار‌های خلاف کشیده شده است. در این سریال رویا میرعلمی، مریم مومن، بهرنگ علوی، علی انصاریان و ... به ایفای نقش پرداختند.
 

    آیا گزینه بعدی "پس از آزادی" است؟
 
حالا بعد از این سریال، "پس از آزادی" محمدعلی باشه آهنگر به آنتن برسد، باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چون معاونت سیما ترکیب سریال‌ها در شبکه‌های تلویزیون به چه صورت باشد. از آنجائیکه "پس از آزادی" به‌خاطر نمایش مشکلات اقتصادی و فضای پس از آزادی از زندان، گرفتاری‌های اشتغال و خیلی از دغدغه‌های دیگر، درام سنگینی است شاید مناسب‌ترین گزینه در دهه‌های بعدی محرم‌الحرام باشد.
 
رضا داودنژاد، اندیشه فولادوند، مرتضی اسماعیل کاشی، اصغر همت، قاسم زارع، خسرو شهراز، سام کبودوند، امید روحانی، حسین باشه‌آهنگر، رویا جاویدنیا، رامین سیار دشتی، المیرا دهقان و… از بازیگران اصلی سریال "پس از آزادی"‌اند. سریالی که 12 ماه در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین قرار گرفت. سریال "پس از آزادی" اعلام شده بود در 35 قسمت تولید می‌شود با اضافه شدن پنج قسمت دیگر به 40 قسمت 42 دقیقه‌ای رسید.
 

    شبکه دو در تدارکِ ویژه‌های محرم/ "مرضیه" در تجلیل از خانم بازیگر
 
شبکه دو در تدارک برنامه‌های ویژه‌ای برای ایام محرم است که فعلاً جزئیات آن مشخص نشده و به محض تعیین کنداکتور و ساختار برنامه‌هایش حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما با پیگیری‌هایی که شده "شاهرگ" چهارشنبه بیست و دوم مردادماه با پخش پشت‌صحنه به طور کامل با آنتن خداحافظی خواهد کرد و جایش را به سریال سال گذشته شبکه دو یعنی "مرضیه" فلورا سام می‌دهد. شاید به نوعی این کار شبکه دو در راستای تجلیل و بزرگداشت از تلاش‌های هنرمندانه مرحوم ماه‌چهره خلیلی باشد که نقش اول این سریال را ایفا کرد.
 
"مرضیه" قرار است از شنبه 25 مردادماه سریال شبکه دو سیما باشد. داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، مرحوم ماه‌چهره خلیلی، امیرحسین صدیق، علی اوجی، حسن زارعی، نیلوفر شهیدی، شیوا خسرومهر، مختار سائقی همراه با آتیلا پسیانی گروه بازیگران "مرضیه" را تشکیل می‌دهند.
 

 
نمایی از سریال "بوم و بانو"
 
    "بوم و بانو" در راه آنتن
 
بعد از این سریال، با تلاش‌های شبانه‌روزی گروه "بوم و بانو"، جدیدترین اثر سعید سلطانی به شبکه دو سیما برسد. سریالی که پیش از این هم یکی از مجموعه‌های تلویزیونی بوده که در ایام محرم به آنتن برسد. اما مثل خیلی از کارهای دیگر با سختی‌های کرونایی و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
 آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی پیش از این گفته بود:  پروژه در حال تصویربرداری است و ما برای رساندن پروژه به زمان پخش (ماه محرم) دو گروه کارگردانی گذاشتیم که به‌دلیل شرایط مالی توان همکاری با گروه دوم را نداریم. این بدین معنی نیست که کل پروژه متوقف است.  مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و... از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند که برای پخش در ایام محرم آماده می‌شود.
 
در خلاصه داستان "بوم و بانو" آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود اما در واپسین لحظات چون سیمرغی از میان خاکستر برمی‌خیزد...
 
"بوم و بانو" قصه‌ای تاریخی دارد که در دوران رضاخان می‌گذرد و مسائلی چون بحث ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در آن زمان مطرح می‌شود. دست‌اندرکاران هم اعلام کرده‌اند که گروه با تلاش شبانه‌ورزی به دنبال رسیدن به آنتن ایام محرم است.
 

    شبکه سه؛ "زمین‌گرم" با تأخیر به محرم می‌رسد
 
شبکه سه این شب‌ها جشنواره سینمایی را جایگزین زمان سریالش کرده، چون نتوانست بخشی از "صفر بیست و یک" سیدجواد رضویان و سیامک انصاری را به آنتن برساند. البته بازپخش سریال "بانوی عمارت" را هم شروع کرده و درصدد است تا با "زمین گرم" سعید نعمت‌الله از پخش تکراری‌ها و سینمایی‌ها خارج شود و به روال عادی پخش سریال‌هایش در ساعت 20:45 دقیقه برگردد.
 
دست‌اندرکاران در تلاشند خودشان را به آنتن محرم شبکه سه برسانند اما توقف‌های کرونایی مانع شد که "زمین گرم" در موعد مقرر به تلویزیون برسد. به همین خاطر می‌توانیم منتظر اثر جدید "سعید نعمت‌الله" که خودش برای اولین بار در مقام کارگردانی‌اش قرار گرفته، باشیم اما با تأخیر چند روزه. بنابراین "زمین گرم" درام گرم و خانوادگی نعمت‌الله به آنتن شبکه سه سیما می‌رسد؛ کاری که با پس زمینه‌های مذهبی و لحنی متفاوت از کارهای قبلی نعمت‌الله یعنی "جراحت" و "برادرجان" در 30 قسمت روزهای پایانی تولید را می‌گذراند.
 

بازیگران این سریال 30 قسمتی عبارتند از: مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، اصغرهمت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، صادق برقعی، ندا عقیقی، مرتضی درویش‌زاده، مسعود شریف، علیرضا اولیایی، وحید فعال و... در خلاصه داستان «زمین گرم» که مضمونی اجتماعی- مذهبی دارد، آمده است: بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند...


    "چلچراغ" جدید،"مخاطب خاص" و در "آستان خورشید"
 
شبکه سه در بخش برنامه‌سازی هم تدارک ویژه دیده و در کنارِ پخش مداحی ستایشگران جوان مثل سال قبل، برنامه‌هایی مثل "چلچراغ" را با ساختار جدید و "در آستان خورشید" و "مخاطب خاص" را هم روی آنتن خواهد داشت.
 
این شبکه تلویزیونی سریال دیگری را هم برای ایام اربعین آماده می‌کند که نامش "نجلا" است.  این سریال 15 قسمتی با محوریت فرهنگ عاشورا و در قالب ملودرام اجتماعی دینی‌، ارزشی و عاشقانه‌ای در رثای امام حسین(ع) ساخته می‌شود. "نجلا" به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور  این روزها در بوستان ولایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال تصویربرداری است.  این سریال با قصه‌ای ایرانی- عراقی به بحث پیاده‌روی اربعین و تاریخچه آن نیز می‌پردازد.
 

    "نجلا" سریال اربعینی تلویزیون
 
حسام منظور، سارا رسول‌زاده، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، جواد پورزند، علی غابشی، مرتضی شاه‌کرم، وحید نفر، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشانی، محسن سلیمانی، سجاد دیرمینا، ابراهیم گله‌دارزاده و (با هنرمندی) هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان گروه بازیگران این پروژه تلویزیونی را تشکیل می‌دهند.


    شبکه 5 و سریال تأمینی؛ شبکه نسیم و "چهل‌تیکه"
 
در شبکه 5، سریال تأمینی به آنتن می‌رسد و می‌توانیم منتظر برنامه‌های ویژه ایام محرم در این شبکه تلویزیونی هم باشیم. در شبکه نسیم با پایان "دورهمی" و برخی از برنامه‌های شادانه این شبکه، باید منتظر برنامه‌هایی مثل "با حسین حرف بزن" با شکل و شمایل جدید و البته فصل جدید "چهل‌تیکه" که از 25 مردادماه پخش خودش را آغاز می‌کند و هر شب روی آنتن می‌رود.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  تسنیم ،تاریخ انتشار: 22  مرداد 1399،کدخبر:   2325494،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین