پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
حجت الاسلام علی اکبر براتی در برنامه این هفته «ثریا» گفت: کودکان کشمیری شبکه کودک و نوجوان و پویا را دنبال می‌کنند و این رسالت برنامه‌سازان را دوچندان می‌کند.

شعارسال:

برنامه ثریا این هفته با موضوع سفیران جهانی انقلاب اسلامی و با حضور حجت الاسلام علی اکبر براتی، فعال فرهنگی در حوزه جهان اسلام و دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه‌ای به روی آنتن رفت و بخشی از میراث نادیده و ناگفته امام خمینی در اقصی نقاط دنیا را به تصویر کشید. همچنین در بخش گپ و گفت  حمزه امام موسی، طلبه نیجریه‌ای جامعه المصطفی میهمان ثریا بود.  این برنامه ثریا با موضوع "سفیران جهانی انقلاب اسلامی از کشمیر تا نیجریه" به روی آنتن رفت و با پخش مستندها و کلیپ های زبیایی از کشمیر و نیجریه مظلومیت فرزندان حقیقی امام خمینی (ره)  را به تصویر کشید.

مهمترین محورهای برنامه به شرح زیر است؛

روایت ثریا از ظرفیت‌های ناشناخته انقلاب خمینی فراتر از مرزهای ایران

 دیپلمات‌های غربی‌ها با فتنه‌گران در ایران دیدار می‌کنند اما ما جرات حمایت دیپلماتیک از مردم مظلوم نیجریه و کشمیر را نداریم

 آنهایی که خیزش کشمیر را به جریان سلفی و تکفیری پیوند زدند، ظلم بزرگی به مردم کشمیر کردند

 انفعال دستگاه دیپلماسی در ماجرای کشمیر، شیخ زکزاکی و شیخ نمر تفکری قرن هجدهمی است

 سکوت سنگین و انفعال دستگاه دیپلماسی ایران در دفاع از مسلملنان کشمیر و نیجریه برای چیست؟

  رسالت بزرگ صداوسیما در قبال مستضعفین جهان چیست؟

 تلویزیون ما جز طبیعت و فوتبال، ازآفریقا چیز دیگری نشان مردم نداده است!

 روایت مسلمانانی که عاشق انقلاب اسلامی هستند اما در ایران ناشناخته اند!

صداوسیما باید رسالتش را یک رسالت جهانی بداند

حجت الاسلام علی اکبر براتی، در ابتدای برنامه اظهار داشت: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید رسالتش را یک رسالت جهانی بداند؛ بنده در سفری که اخیرا به کشمیر داشتم شاهد بودم که اغلب مردم کشمیر در اکثر اوقات برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کنند و حتی در بازدیدهایی که از مدارس داشتم وقتی با آنها صحبت می‌کردم قبل از مترجم واکنش نشان می‌دادند و پاسخ می‌دادند. حتی در مسجد هم که سخنرانی داشتم دیدم که افراد مسن هم متوجه صحبت‌های من می‌شوند و وقتی پرسیدم که چرا این مردم تا این حد به زبان فارسی علاقه دارند، پاسخ دادند که ما اصرار داریم که خودمان زبان فارسی را یادبگیریم تا زمانی که ولی فقیه صحبت می‌کند مستقیما حرف او را درک کنیم و شاید کسانی که این حرف‌ها را بریا ما ترجمه می‌کنند درک صحیحی نداشته باشند و حرف را اشتباه به ما برسانند.

وی افزود: کودکان کشمیری شبکه کودک و نوجوان و پویا را دنبال می‌کنند و این رسالت برنامه‌سازان را دوچندان می‌کنند؛ برخی از اهالی دره کشمیر می‌گفتند که ما اول صبح رسانه‌ها و روزنامه‌های ایرانی را پیگیری می‌کنند تا آخرین تحلیل را از ایران داشته باشند.

وضعیت کشمیر از لحاظ تاریخی و جغرافیایی چگونه است؟

دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه‌ای در خصوص وضعیت تاریخی کشمیر گفت: کشمیر به وضعیت استقلال هند در سال 1947 باز می‌گردد؛ در این وضعیت چالشی بین مسلمانان و هندوها در گرفت که منجر به جدایی پاکستان از هند شد که اتفاقا تاریخ استقلال هند و پاکستان بسیار به هم نزدیک است. وضعیت کشمیر در تنش بین پاکستان و هند بسیار پیچیده شد؛ الان در واقع کشمیر 5 تکه می‌باشد یعنی یک قسمت آن در هند واقع شده است که 40 درصد از مساحت کل کشمیر را شامل می‌شود.

زارعی ادامه داد: جمعیت دره کشمیر 100درصد مسلمان هستند، منطقه جامو حدود 30 درصد و منطقه دیگر 46 درصد از جمعیت مسلمان کشمیر را به خودش اختصاص داده است؛ حدود 70 درصد از جمعیت 9 میلیون نفری کشمیر مسلمان هستند.

این کارشناس منطقه اظهار داشت: یک بخش دیگر از کشمیر در پاکستان واقع شده است که به دو قسمت تقسیم می‌شود با عنوان کشمیر آزاد که حدود 2 و نیم میلیون جمعیت دارد و حدود 1ونیم میلیون نفرهم در گلگت و بلتستان هستند. در منطقه کشمیر آزاد مردم 100 درصد مسلمان هستند و در منطقه دیگر نیز 99 درصد جمعیت مسلمان هستند.

وی افزود: تکه‌ای دیگر از کشمیر در چین واقع شده است که بر اساس اخبار جمعیتی در این منطقه نیست اما حدود 52 هزارکیلومتر مربع مساحت دارد بنابراین وضعیت وضعیت کشمیر یک وضعیت تکه پاره شده است.

مردمی که چهل شبانه روز برای امام خمینی عزاداری کردند، چگونه بودجه فرهنگیشان را خرج کردند؟

حجت الاسلام علی اکبر براتی در رابطه با فعالیت‌های انقلابی شیخ محمد حسین ذاکری اظهار داشت: در کارگیل موسسه‌ای به نام موسسه یادبود امام داریم که در آن زمانی که حضرت امام رحلت می‌کنند مردم این منطقه از سر عشق و علاقه به امام چهل شبانه روز به عزاداری مشغول بودند و دائم مراسم‌های مختلفی را برگزار می‌کردند و جز در موارد ضروری کاروکاسبی خاصی انجام نمی‌شود به گونه‌ای که سفیر وقت جمهوری اسلامی در چهلم حضرت امام به مردم تسلی می‌دهد و پایان عزاداری را اعلام می‌کنند؛ در آن مراسم به عنوان قدردانی از این مردم، سفیر ایران مبلغی را به جوان‌ها هدیه می‌کند تا با آن کار فرهنگی انجام بدهند و این جوانان هدیه را به این شرط می‌پذیرند که اگر قرار است که ما امروز 40 روز عزاداری را پایان ببریم باید یاد امام را تا پایان زندگی همواره در راس برنامه‌های ما بدرخشد بنابراین مکانی را که برای عزاداری برپا شده بود را با همین پول خریداری کردند و موسسه‌ای را به نام یادبود امام خمینی تاسیس می‌کنند و تا امروز این موسسه به موفقیت‌های بسیار بزرگی دست پیدا کرده است که یکی از آنها مجموعه مدارس شهید مطهری است که شامل مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی است که این مجموعه 12 شعبه دارد.

آنهایی که در ایران از سر ناآگاهی خیزش مردم کشمیر را به جریان سلفی پیوند زدند، ظلم بزرگی به مردم کشمیر کردند

دکتر سعدالله زارعی درخصوص ماهیت اتفاقات کشمیر و رسالت مردم ایران تصریح کرد: یکی از تصورات اشتباه در ایران این بود که برخی ادعا داشتند که این جریان یک جریان تکفیری است که در ادامه کار سلفی‌ها در کشمیر راه افتاده و دیر یا زود قرار است بعنوان تهدید علیه شیعیان در کشمیر عمل کند بنابراین یک موضع‌گیری علیه این جریان و به نفع پلیس هند تداعی کرد؛ درست است که طلایه‌داران این حرکت عمدتا اهل سنت بودند اما این‌ها اصلا افراطی نبودند چراکه این افراد نه فقط با شیعه ضدیت ندارند بلکه با هندوهایی هم که مسلمان نیستند هم خشونتی نکردند اما متاسفانه عده‌ای که اهل آن منطقه نبودند تحت تاثیر تبلیغات و یا بخاطر انحرافات اظهارنظرهایی کردند که این اظهار نظرها ظلم به مردمی بود که زیر چکمه پلیس هند بودند.

مردم کشمیر فقط به دنبال حق تعیین سرنوشت خودشان هستند

این کارشناس منطقه در ادامه اظهار داشت: یکی تلقی اشتباه دیگر این است که می‌گویند مردم این منطقه تجریه طلب هستند در صورتیکه مردم این منطقه فقط حق تعیین سرنوشت خودشان را می‌خواهند و این مبارزات مردمی درجهت مطالبه حقوق مدنی‌ای بود که سیستم و پلیس هند از این مردم دریغ داشته است؛ همین نخست وزیر کنونی هند بخاطر کشتارهایی که در مسلمانان انجام داده بود تحت تعقیب قضایی بوده است.

هند در زمانه نهرو توافق کرده بود که وضعیت کشمیر را به سازمان ملل واگذار کند

وی در ادامه تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که زمانی که بین پاکستان و هند بحث شد که مسلمانان باید کشوری جدا داشته باشند بین آقای نهرو و محمدعلی جناح بحث شد که تکلیف منطقه کشمیر هند چه می‌شود که در آن زمان توافق شد که این وضعیت این منطقه به سازمان ملل واگذار می‌شود و کشمیری‌ها حق دارند به آنجا مراجعه کنند تا سرنوشتشان در آنجا تعیین بشود یعنی یک برگه سفیدی به این‌ها داده شد که دنبال استقلالشان بروند و نهرو هم پای این توافق را امضا کرد و جالب این است که اساسا خود جواهر نهرو هم بچه همین منطقه است و کشمیری است و او دوست داشت که این اتفاق بیافتد اما بعد از نهرو حکومت افتاد دست کسانی که مانع رسیدن مردم کشمیر به حق تعیین سرنوشتشان شدند.

نه تنها مسلمانان کشمیر محب اهلبیت هستند بلکه بزرگترین دسته‌های عزاداری سیدالشهدا متعلق به هندوهاست

حجت الاسلام علی اکبر براتی، در رابطه با شبهه‌ای که کشمیری‌ها را تکفیری معرفی می‌کرد، اظهار داشت: مسلمانان کشمیر و حتی هند به طور کلی از تکفیر و تبعاتی از این دست به دور است و اکثریت قریب به اتفاق مسلمان حتی اهل تسنن هم محبین اهلبیت (علیهم السلام) هستند و در مراسم‌های محرم و صفر یک پای بزرگ عزاداری هستند و در حتی شبه قاره هم بزرگترین دسته‌های عزاداری متعلق به هندوهاست نه مسلمانان! یکی از بزرگان منطقه کشمیر مجموع اشعاری را که غیر مسلمانان در رثای امام حسین(ع) سروده شده‌اند را جمع‌آوری کرده که به سی جلد کتاب رسیده است.

 

شعار "نه غزه نه لبنان" به این دلیل است که رسانه‌ها وظایفشان را به خوبی انجام ندادند

محسن مقصودی از حجت الاسلام براتی پرسید که در طول این سه دهه انقلاب اسلامی کشمیری‌ها به ما کمک کردند یا ما به آنها کمک کرده‌ایم؟

حجت السلام علی اکبر براتی در پاسخ اظهار داشت: باید بدانیم انقلابی که حضرت امام ایجاد کردند انقلاب ایرانی نیست بلکه یک انقلاب اسلامی است که شروعش در جغرافیای ایران بوده است اما یک پیام بزرگ جهانی دارد و مخاطب این انقلاب تمام بشریت است و میلیون‌ها نفر در دنیا این انقلاب را از آن خودشان دانسته‌اند که در این شرایط این مفهوم جایی ندارد که ما برای آنها کار می‌کنیم یا آنها برای ما.

 

دختران جوان کشمیری طلاهای خود را برای دفاع مقدس به جبهه تقدیم کردند

وی با معرفی کتاب خاطرات مرحوم قلبی حسین رضوی اظهار داشت: ایشان در دوران دفاع مقدس اخبار جنگ را از رادیو پیگیری می‌کردند و بعد روی کاغذ آن را ترسیم می‌کردند و روی درب و دیوار می‌زدند تا مردم از اخبار جنگ مطلع بشوند؛ آن روزی که خرمشهر آزاد می‌شود در کشمیر در برخی از مناطق سه تا هفت روز مردم تمام شهر را آذین بستند و شادی می‌کردند و آن شور و حرارت امروزه هنوز در همه آن سرزمین جاری است؛ بسیاری از دختران جوان حلقه‌های طلا و گردن آویزهایشان را به جبهه‌های ایران اهدا می‌کردند تا آنها هم در پیروزی رزمندگان اسلام سهمی داشته باشند اما متاسفانه بخاطر عدم آگاهی و بخاطر اینکه رسانه‌ها رسالتشان را به خوبی انجام نداده‌اند، برخی از مردم ما برداشت‌های غلطی دارند و در هیجانات اجتماعی شعارهای دو نفر دیگر را تکرار می‌کنند که "نه غزه نه لبنان" درحالیکه هم غزه هم لبنان، هم ایران و هم تمام جهان اسلام.

انفعال دستگاه دیپلماسی در ماجرای شیخ زکزاکی و شیخ نمر...

مقصودی خطاب به زارعی اظهار داشت: به صراحت در قانون اساسی ما آمده است که باید از مستضعفین و مسلمانان جهان  حمایت بکنیم اما در موضوع نیجریه و شیخ ابراهیم زکزاکی،عربستان و شیخ نمر متاسفانه بر فضای دیپلماسی ما سکوتی حاکم بود و ما اقدام درخوری را با توجه به این جنایت بزرگ ندیدیم و متاسفانه در قضیه کشمیر هم همین انفعال وجود داشت؛ در سفری که وزیر خارجه ما به نیجریه داشتند انتظار می‌رفت که آزادای شیخ ابراهیم زکزاکی پیگیری جدی بشود چرا که نیجریه علاوه بر مسلمان و مظلوم بودنشان برای ما عمق استراتژیک هم دارند؛ نظر شما در رابطه با این انفعال چیست؟

هیئت‌های اروپایی در ایران به دیدار مغضوبین حکومت می‌روند اما روشنفکران موضعی در قبال اتفاقات نیجریه نمی‌گیرند!

سعداالله زارعی در پاسخ اظهار داشت: در کشور ما تصوری در بین نخبگان وجود دارد که این تصور در بخشی از بدنه نظام جمهوری اسلامی نیز رسوخ کرده است و آثار خاص خودش را دارد و آن تصور این است که رابطه دیپلماتیک یعنی رابطه با دولت‌ها و اگر شما خارج از رابطه با دولت‌ها خواستید به ملتی و حزبی ارتباط بگیرید در واقع حریم یک کشور شده‌‌اید و در امور داخلی آن دخالت کرده‌اید درحالیکه همین افرادی که یک نگاه غربگرایانه دارند به راحتی به هیئت‌های اروپایی که به ایران می‌آِیند اجازه می‌دهد که به سراغ افرادی بروند که به هر دلیلی مغوب حکومت واقع شده‌اند؛ این هیئت‌های اروپایی یکی از دستورات کارشان این است که بپرسند که فلان فردی که در ایران به زندان رفته و گرایش غربگرایانه دارد چرا در زندان است؟ این تصور که باید با دولت‌ها رابطه بگیریم یک تصور قرن هجدهمی است و یک تصور عقب افتاده‌ای برای رابطه با کشورهای خارجی است.

وقتی از مظلومان جهان دفاع نکنیم از محبوبیتمان کم می‌شود

وی افزود: ما درکشورمان این نقیصه را داریم که اینگونه وانمود می‌شود که اگر ارتباط با ملت‌ها را کمتر کنیم به منافع ملی خدمت کرده‌ایم در حالیکه وقتی شما حمایت از مظلوم را کاهش می‎‌دهید به همین میزان محبوبیتت نیز کاهش می‌یابد و به همین میزان در خارج از مرز دشمن پیدا می‌کنید و دشمن به شما طمع می‌کند و می‌گوید این‌ها آسیب پذیرند و دست از مظلوم برداشته‌اند چراکه ضعیف شده‌اند بنابراین می‌توان به این کشور حمله کرد.

نسبت به مواضع دستگاه دیپلماسی در قبال اتفاقات نیجریه و کشمیر انتقادات جدی وارد است

زارعی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در سطح رسمی برخوردهای دستگاه‌های دیپلماسی و اجرایی صحبت بکنیم باید بگوییم که این انتقادات نسبت به موضع‌گیری درباره کشمیر و نیجریه وارد است؛ در همان بحبوحه درگیری‌های کشمیر یک هیئت هندی به ایران آمد چراکه هند نگران بود و می‌دانست مردم کشمیر متاثر از انقلاب ایران هستند اما در ایران ما به آنها نگفتیم که تو اگر لبخند ایران را می‌خواهی باید چکمه‌ فشار را از روی سر پیرزنان و پیرمردان مردان کشمیری برداری و اتفاقا اگر ما از موضع مظلوم حمایت کردیم آن هیئتی که از ترس به ایران آمده است حتما بیش از گذشته روابطش را با شما برقرار کند چراکه می‌خواهد با آن مردم زندگی کند.           

شیخ زکزاکی  پرچمدار مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بود که از همه ادیان نیجریه طرفدار داشت

علی اکبر براتی درخصوص شخصیت شیخ ابراهیم زکزاکی اظهار داشت: بسیاری از مسیحیان نیجریه برای اینکه زندگی‌شان شبیه به زندگی شیخ ابراهیم بشود خانه‌هایشان را فروختند و نزدیک خانه ایشان ساکن شدند. برخی آمار پیروان شیخ ابراهیم و حرکت اسلامی را برابر با آمار شیعیان می‌دانند که واقعا اینگونه نیست وبسیاری از اهل تسنن و ادیان دیگر پیرو این شخصیت بودند. شیخ ابراهیم زکزاکی پرچمدار مبارزه با آمریکا و صهیونیسم در آفریقا هست کماینکه دوسال پیش از دستگیری ایشان در روز قدس به ایشان حمله شد و سه فرزند ایشان به شهادت رسیدند.

محسن مقصودی اظهار داشت: من افسوس می‌خورم که تا سال‌ها جوانان ما از نیجریه و جمعیت عظیم مسلمان آنها چیزی نمی‌دانستند و فقط تیم ملی فوتبال این کشور را می‌شناختیم و این نشان می‌دهد که ما در عرصه رسانه‌ای بسیار ضعیف عملکرده‌ایم.

نمی‌توان شیخ زکزاکی را به مسلمانان محدود کرد

حمزه امام موسی، طلبه نیجریه‌ای جامعه المصطفی در خصوص حرکت اسلامی نیجریه گفت: مستعمران در اوایل قرن بیستم حکومت اسلامی نیجریه را نابود کردند و کشور را به دو بخش تقسیم کردند؛ بعد از پایان استعمار مستعمرین آقای زکزاکی می‌گویند کشور ما اسلامی است و الان که مستعمران رفته‌اند چرا باید دنبال آنها باشیم؟!

وی افزود: همزمان با انقلاب اسلامی آقای زکزاکی امیدوار شد که ان شاالله یک روزی هم حرکت کشور ما به نتیجه خواهد رسید؛ ایشان بسیار به امام خمینی علاقه‌مند بودند و خداروشکر در سال 1980 به ایران آمدند و با ایشان دیدار داشتند. حرکتی که شیخ ابراهیم ایجاد کردند برای بیداری و اصلاح در جامعه بوده است و به همین دلیل ایشان متعلق به تمام مسلمانان هستند و نمی‌توان ایشان را به شیعیان محدود کرد.

حمزه امام موسی در خصوص وضعیت جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی اظهار داشت: وضعیت جسمانی ایشان بسیار بد است؛ایشان چشم چپشان را بطور کامل از دست داده‌اند. چشم راستشان هم اوضاع وخیمی دارد و حدود چهار ماه است که از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و دولت اجازه نداده است که ایشان به مراکز بهداشتی دسترسی داشته باشند.

تلویزیون ما جز طبیعت و فوتبال، ازآفریقا چیز دیگری نشان مردم نداده است

حجت الاسلام علی اکبر براتی در رابطه با صدور انقلاب امام خمینی به نقاط دیگر جهان گفت: ما در دفاع مقدس نزدیک به 4500 نفر شهید غیر ایرانی داریم که اینها بخشی از مخاطبین امت اسلام هستند که پای انقلاب اسلامی هزینه داده‌اند که 2500 نفر از این شهدان در افغانستان هستند و مطمئنا شهدای ایرانی‌ای داریم که در افغانستان مقابل شوری جنگیده‌اند.

وی افزود: متاسفانه ما از آفریقایی صحبت می‌کنیم که میلیون‌ها نفر در آنجا نگاهشان به انقلاب اسلامی است اما تلویزیون ما جز فوتبال و طبیعت آنجا چیزی به مردم نشان نمی‌دهد و بعد از 37 سال از انقلاب هیچ خط هوایی از ایران به آفریقا کار نمی‌کند.

پوزش ثریا به خاطر کم کاری رسانه های ایران در معرفی مسلمانان کشمیر و نیجریه به مردم

در این برنامه مقصودی مجری ثریا خطاب به مردم کشمیر و نیجریه از کم کاری و غفلت رسانه های ایران در معرفی مردم مظلومی که سالهاست عاشق انقلاب اسلامی هستند اما مردم ایران آنها را به خوبی نمی شناسند از آنها عذرخواهی کرد و ابراز امیدواری کرد که این غفلتها جبران شود. وی گفت ملتهای انقلابی و مسلمان در سراسر جهان که با ظلم و استکبار مبارزه می کنند، بدانند که ملت ایران نیز عاشق آنهاست و از آنها حمایت می کند.

نماهنگ‌هایی که اشک مخاطبان ثریا را درآورد

در این برنامه نماهنگ ها و کلیپ هایی از عاشقان انقلاب اسلامی در کشمیر و نیجریه و تانزانیا به نمایش درآمد و همچنین نماهنگ بسیار زیبایی که جوانان انقلابی کشمیر از جشن با شکوهشان برای 37 سالگی انقلاب اسلامی در منطقه کارگیل کشمیر با آهنگ پایداری حامد زمانی تولید کرده بودند به نمایش درآمد که بسیار تاثیر گذار بود و بسیاری از مخاطبان با ارسال پیامکهایی در این خصوص ابراز احساسات کردند. این نماهنگ و سایر تولیدات پخش شده در این برنامه در سایت برنامه ثریا و یا کانال شبکه اجتماعی ثریا به آدرس @sorayatv  موجود است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 27 شهریور 1395، کدمطلب: 13950627001087، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین