پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
محمدباقر قالیباف گفت: شفافیت از اساسی‌ترین رویکرد‌های مجلس یازدهم برای تحقق مطالبات مردم است.
شعار سال: جواد نیک‌بین در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: امروز شاهد بودیم که یکی از مواد لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی به دلیل عدم مشارکت برخی از همکاران در رأی‌گیری به کمیسیون بازگردانده شد و به‌این‌ترتیب یک ماه این قانون معطل می‌شود و دلیل آن این است که در مجلس شفافیت آرا وجود ندارد و مشارکت عامه مردم را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: بحث شفافیت آرا باید در مجلس زودتر تصویب شود. مردم باید بدانند که چرا یک نماینده در رأی‌گیری شرکت نمی‌کند؟ چرا نماینده در حال راه رفتن یا خوردن چای یا برپایی دورهمی در حین رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است؟

نماینده مردم کاشمر در مجلس تصریح کرد: قرارداد فوتبالی هم به دلیل نبود شفافیت رقم خورده و میلیارد‌ها بودجه کشور را تحت تأثیر قرار داده است. چرا باید این‌همه پول به یک سرمربی داده شود؟ دلیل آن نبود شفافیت است. باید هرچه زودتر بحث شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دنبال شود. رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: بحث شفافیت آرا در کمیسیون آیین‌نامه بررسی‌شده و کلیات آن به تصویب رسیده است. اکنون بر اساس ماده ۱۴۲به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده‌شده است تا دقیق‌تر تدوین شود. یکی از رویکرد‌های اساسی مجلس یازدهم که مطالبه مردم و نمایندگان است بحث شفافیت آرا‌ست و در اولویت کاری مجلس قرار دارد. ان‌شاء‌الله پس ازنظر مرکز پژوهش‌ها در کمترین زمان این طرح به صحن مجلس می‌آید.

خلق حماسه‌ای دیگر با رعایت پروتکل‌ها
رئیس مجلس همچنین در نطق پیش از دستور جلسه علنی با اشاره به آغاز عزاداری ماه محرم تأکید کرد: پیروی ما از راه امام حسین (ع) همیشه ادامه خواهد داشت چراکه ما ملت امام حسین (ع) هستیم.

قالیباف گفت: در آستانه ورود به محرم دل‌های عاشقان سید الشهدا بی‌تاب عزاداری بر داغ خاندان ولایت است. معجزه تاریخی عاشورا نه‌فقط جداکننده ابدی جریان حق و باطل از یکدیگر است بلکه به تمامی‌مظلومان، محرومان و مستضعفان جهان نویددهنده این پیام والاست که «پیروزی از آن آن‌هاست».

رئیس مجلس تصریح کرد: مؤمنان تا امروز نشان دادند که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشتاز هستند و مطمئناً در اقامه عزای حضرت اباعبدالله هم با رعایت همه پروتکل‌ها، حماسه‌ای دیگر را در زنده نگاه‌داشتن منطق مقاومت و عزاداری بر مصیبت‌های خاندان کرامت برپا خواهند کرد.

رئیس مجلس با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد۳۲یادآور شد: چند مأمور آمریکایی چنان ساده در این کشور علیه اراده و خواست ملت کودتا کردند و اموال مردم را به تاراج بردند که خود طراحان آن کودتا هم باور نمی‌کردند با این ظرفیت‌های ایران بی‌دردسر و کم‌هزینه بتوان کودتا به راه انداخت.

قالیباف اظهار داشت: ۲۸ مرداد برای ملت ایران یک نماد روشن و بدون نیاز به تحلیل‌های چندلایه است. این واقعه نشان داد که آمریکا دشمن قسم‌خورده ملت ایران و یگانه راه حفظ منافع ملی در برابر این دشمن قسم‌خورده قوی شدن است. هرگاه حاکمان و کارگزاران مردم به این دشمن اعتماد کردند مردم متضرر شدند و منابع ما به تاراج رفته است و امنیت کشور به خطر افتاده و ملت ما تحقیرشده است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: اگر ظرفیت‌های عظیمی‌که در کشور وجود دارد را بشناسیم و با رویکرد اقتصاد مردمی به ظرفیت‌های ملت ایران تکیه کنیم و به سنت‌های الهی باور داشته باشیم، مطمئن هستیم که مشکلات اقتصادی حل‌شده و انقلابی در وضعیت معیشتی مردم ممکن است. دقیقه همان‌طور که روزی امنیت جان، مال، زمین ما با کمترین اراده مستکبران به خطر می‌افتاد، ولی امروز با پیروی از منطقِ قوی شدن و تکیه به ظرفیت‌های مردم خواب آن زمان را هم نمی‌توانند، ببینند؛ بنابراین گزارش نماینده مردم رشت در مجلس از تأخیر هیئت‌رئیسه در اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهوری انتقاد کرد که قالیباف در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: هیئت‌رئیسه به آیین‌نامه عمل کرده است و سؤال از رئیس‌جمهوری دنبال خواهد شد.

همچنین نمایندگان مجلس شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و فرابورسی را در صورت افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم تعیین کردند. خبر دیگر این‌که نایب‌رئیس مجلس خواستار ورود جدی کمیسیون‌های اصل ۹۰ و فرهنگی به موضوع قرارداد ویلموتس سرمربی سابق فوتبال شد.

احمد راستینه، اظهار داشت: قانون اساسی تصریح دارد که استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت مگر در موارد ضرورت و با تصویب مجلس ممنوع است. متأسفانه اتفاقاتی در فدراسیون فوتبال رخ‌داده که جامعه ورزشی را به‌شدت نگران کرده است. فساد در برخی دستگاه‌ها و فضا‌های ورزشی کشور موجب نگرانی مردم شده است.

وی افزود: قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال با رأی فیفا ۱۶۵ میلیارد تومان علیه کشور تحمیل کرده است. من به‌عنوان مسئول کمیته تربیت‌بدنی شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع کردم و از ریاست کمیسیون انتظار دارم این پرونده را بررسی کند و عوامل مؤثر و افرادی که کوتاهی کردند و کسانی که باعث شدند این رأی ظالمانه صادر شود محاکمه شوند.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس که اداره جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در این زمینه، گفت: متأسفانه در برخی بخش‌های کشور به‌خصوص ورزش حرفه‌ای واردکردن بازیکن و مربی خارجی باکیفیت بسیار پایین باب شده است. کاش کسانی که باقیمت بالا در این وضع اقتصادی به استخدام درآمده‌اند باعث ارتقای ورزش کشور می‌شدند. بخش عمده‌ای از این قرارداد‌ها ارزی است آن‌هم به‌صورت محرمانه و دور از چشم. وقتی امری که باید شفاف باشد محرمانه شود، حتماً در آن فسادی در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین دلسوزان تذکر داده بودند، اما به نظر می‌رسد وزارت ورزش که مسئولیت اصلی، نظارت بر فدراسیون‌ها را برعهده دارد کم‌کاری و کم‌توجهی کرده است. امیدواریم کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون فرهنگی به‌صورت جدی وارد شوند و موضوع را رها نکنند، زیرا خسارت بزرگی به کشور ما خورده و دشمنان با هر نیتی سوء‌استفاده کرده باشند، مسئولان آن بخش بودند که ابزار سوء‌استفاده را فراهم کردند.

چاره‌جویی برای محصول کشاورزان
مطابق معمول هرسال که در این فصل محصولات کشاورزان به دلیل نبود خریدار یا خرید ارزان موجب خسارت جدی به این قشر می‌شود، نمایندگان برخی از مناطق به این موضوع پرداختند. نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت که محصول زرشک کشاورزان از سال گذشته در انبار‌ها مانده و در حال از بین رفتن است.

سلمان اسحاقی در تذکری در جلسه علنی افزود: ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تأمین می‌شود. امروز کشاورزان و زرشک‌کاران ما بغضی در گلو دارند، زیرا زرشک‌های پارسال آن‌ها در انبار‌ها مانده است. این صدای مظلوم را از خراسان جنوبی بشنوید.

وی افزود: دلم خوش است که رهبری صدای ما از مجلس می‌شنوند. ده‌ها هزار نفر کشاورز کنج خانه‌شان نشسته‌اند و محصولشان در حال از بین رفتن است که در این صورت آن‌ها باید یک سال در سختی زندگی کنند. از وزیر امور خارجه، سرپرست وزارت صنعت و وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم به داد مردم برسند.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در تذکری اظهار داشت: من به همراه آقایان حضرت‌پور و جلال‌زاده نمایندگان ارومیه نامه‌ای نوشتیم و اخیراً هم جلسه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی داشتیم. چراکه اگر محصولات کشاورزان ما توسط صادرکنندگان صادر نشود ۸.۵ میلیون تن میوه روی دست کشاورزان خواهد ماند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: از وزیر جهاد کشاورزی و هیئت‌رئیسه مجلس می‌خواهم به داد کشاورزان آذربایجان غربی برسید. متأسفانه به‌جای اعلام قیمت خرید تضمینی، محل استراحت کشاورزان و خانه باغ آن‌ها را خراب می‌کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اطلاعات، تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۵۲۰۳، www. ettelaat.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین