پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
تولید محصول سالم کشاورزی امروزه از نیازهای جامعه است که بخش کشاورزی را ناگزیر ساخته برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کند. تولید محصولات سالم کشاورزی نه تنها سلامت جامعه را برایمان تضمین می‌کند بلکه راه‌های ورود تولیدات کشاورزی ایران به بازارهای جهانی را هموار می‌سازد.
شعارسال: شکی نیست که مصرف بی‌رویه کود و سم کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها مضر و منشأ برخی بیماری‌های لاعلاج باشد. باقی ماندن کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در محصولات کشاورزی موجب شده یکی از مهم‌ترین سیاست‌های بخش کشاورزی، تولید محصول سالم و پس از آن تولید محصول ارگانیک باشد. هدف نهایی اجرای برنامه تولید سالم در کشور، سوق دادن داوطلبانه کشاورزان به سمت تولید محصول سالم با استفاده از امکانات غیردولتی است، به نحوی که برنامه به طور داوطلبانه ادامه یافته و کشاورزان به این باور می‌رسند که به منظور ایجاد اطمینان‌خاطر در مصرف‌کنندگان باید به تولید محصول سالم روی آورده و به عرضه آن در بازار بپردازند. افزایش تولید محصولات سالم کشاورزی چند سالی است که در دستور کار این بخش قرار گرفته و در این راستا شناسنامه‌دار کردن محصولات زراعی و باغی با کد 16 رقمی در برخی استان‌ها رقم خورده است. کد 16 رقمی نشان دهنده تمام اطلاعات محصول کشاورزی از زمان تولید تا رسیدن به سفره مردم است، اطلاعات کشاورز هم در این کد قابل رهگیری است.

*120هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت محصول سالم

«مجید جوادی» مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: لرستان از استان‌های دارای ظرفیت در تولید محصول سالم است که در این راستا 120 هزار هکتار از اراضی استان

زیر کشت محصول سالم قرار دارد و 28 هزارمحصول زراعی و باغی در استان از کد 16 رقمی محصول سالم بهره‌مند است. به گفته وی با تأیید آزمایشگاه‌های معتبر باقیمانده سم و کود در این محصولات کمتر از حد مجاز است.وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از این اراضی مبارزه علیه آفات و بیماری‌ها به شیوه بیولوژیک و غیرشیمیایی صورت می‌گیرد. بیشتر این محصولات کد دار شامل سبزیجات، میوه‌جات و محصولات تازه خوری است.

* سالم بودن بیشتر محصولات کشاورزی بروجرد

در همین حال، «عبدالحسین آریافر» معاون حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی بروجرد نیز گفت: لرستان از استان‌هایی است که دارای مزیت نسبی در بخش کشاورزی است و بواسطه شرایط آب و هوایی مناسب، قابلیت تولید محصول سالم و حتی ارگانیک را در اراضی کشاورزی خود دارد و در صورت کنترل سم و کود مصرفی می‌توان بخش اعظم محصول کشاورزی آن را به شکل سالم تولید کرد. بیشتر محصولات بروجرد به شکل سالم تولید می‌شود به گونه‌ای که در حال حاضر 6 هزار و 500 محصول آن کد 16 رقمی محصول سالم را دریافت کرده‌اند. به گفته وی بیش از 9 هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات تازه خوری و سبزی و صیفی بروجرد دارای کد 16 رقمی هستند. 8 رقم اول این کد مربوط به استان، شهرستان، بخش و دهستان می‌شود که کاملاً مشخص می‌کند محصول کشاورزی کددار در کجا تولید شده، رقم 9 و 10 آن هم نشان دهنده این است که این محصول تحت نظر کدام کلینیک گیاه پزشکی بوده و رقم 11 و 12 و 13 کد محصول است. در کشور برای 442 محصول کشاورزی کد 16 رقمی محصول سالم اختصاص یافته است. 3 رقم آخر کد 16 رقمی مربوط به اطلاعات کشاورز می‌شود که اگر انفرادی باشد 3 رقم سمت راست کد ملی کشاورز و اگر تحت عنوان یک مجموعه کشاورزی باشد 3 رقم سمت راست پروانه واحد تولیدی را شامل می‌شود.وی تصریح کرد: در قالب این طرح هر چند هکتار زمین کشاورزی به یک گیاه پزشک سپرده می‌شود تا ضمن قرار گرفتن در جریان روند تولید محصول، علم نوین کشاورزی و شیوه علمی استفاده از سم و کود به کشاورز منتقل شود و خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی کشاورزان مواجه شدیم.

معاون حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه ارائه این خدمات به کشاورزان رایگان است، گفت: از سوی دیگر حقوق گیاه پزشکان نیز از اعتبار این طرح تأمین می‌شود و کمک بزرگی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی است و خوشبختانه تاکنون و برخلاف دیگر طرح‌های کشور با مشکل اعتباری در جریان این طرح روبه‌رو نبوده‌ایم. در شرایطی که محصول سبزی دربرخی استان‌های کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود، بروجرد از معدود شهرهایی است که محصول سبزی و سیب آن استاندارد گرفته و امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده بتوانیم برای فروش این محصولات به قیمت عادلانه بازاریابی کنیم.

* دولت برای محصول سالم بازار‌یابی کند

«حسین کردی» از کشاورزان بروجردی که توانسته برای یک هکتار محصول گوجه فرنگی خود کد 16 رقمی بگیرد، تصریح کرد: حفظ نباتات این شهرستان چیزی برای ما در قالب این طرح کم نگذاشته، ولی از مسئولان ملی انتظار داریم در خصوص محصول سالم فرهنگ‌سازی کنند. در حال حاضر محصول سالم گوجه فرنگی من با محصول معمولی گوجه فرنگی تفاوت قیمتی ندارد؛ در حالی که زحمت من چند برابر است و اگر دولت ما را در امر بازاریابی و صادرات محصولات سالم کمک کند، بی‌شک انگیزه کشاورزان برای تولید محصول سالم بالا می‌رود.

* تهران، لرستان، فارس و اصفهان پیشرو تولید محصول سالم

«محسن عصار» مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات و مسئول کلینیک‌های دامپزشکی کشور نیز تصریح کرد: کد 16 رقمی رهگیری حفظ نباتات در قالب طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد و بیش از یک هزار و 41 کلینیک گیاه پزشکی ما را در اجرای این طرح کمک می‌کنند و باقیمانده سم و کود را در محصولات دارای کد یا خواهان دریافت کد اندازه‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 370هزار کد 16 رقمی به انواع محصولات کشاورزی در سراسر کشور داده شده، افزود: تهران، لرستان، فارس و اصفهان استان‌های پیشرو درتولید محصول سالم هستند.

عصار به مردم اطمینان داد، محصولی که دارای کد 16 رقمی محصول سالم است چند بار مورد آزمایش و راستی آزمایی قرار گرفته و مردم می‌توانند با اطمینان آن را مصرف کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر مردمی که خواهان خرید محصول سالم هستند باید به چه مراکزی مراجعه کنند و اینکه کشاورزان گله‌مند هستند که محصول سالم آنها با دیگر محصولات کشاورزی از لحاظ قیمت فروش تفاوتی ندارد، گفت: ما هنوز در آغاز راه هستیم ولی با رایزنی‌های صورت گرفته بزودی غرفه عرضه محصولات سالم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ کشورو نمایشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود که قیمت محصول سالم از دیگر محصولات اندکی بالاتر خواهد بود و شکی نیست در کوتاه مدت جای خود را در بازار پیدا خواهد کرد، زیرا بسیاری از مردم خواهان خرید محصول سالم هستند ولی تاکنون نمی‌دانستند باید از کجا آن را تهیه کنند. ضمن اینکه با تفاهم صورت گرفته با آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بسته محصول سالم شامل انواع میوه و صیفی مانند نارنگی، خیار و گوجه فرنگی دارای کد 16 رقمی در سطح مدارس کشور توزیع خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 شهریور 1395، شماره : 6312.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
واقعا محصول سالم در کشور می توان تولید کرد؟ واقعا مس شود سم و کود استفاده نکرد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
لرستان شاید. ولی اصفهان و فارس رو باید شک کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین