پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، بابیان این‌که آمریکا عمده به‌غلط قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر و اعضای سازمان ملل را به دلیل ایستادگی در مقابل زورگویی تهدید می‌کند، نسبت به درخطر بودن اقتدار شورای امنیت هشدار داد.
شعار سال: آمریکا پس از شکست در اجرای مکانیسم ماشه و تحریم تسلیحاتی، به‌طور یک‌جانبه از بازگرداندن تحریم‌ها در 30 شهریور سخن گفت، واکنش‌ها و چشم‌انداز این ماجرا چیست؟

شاید حرف درست را کامالا هریس نامزد معاون اولی ریاست جمهوری آینده از حزب دموکرات گفت که “فکر می‌کنم منصفانه است بگوییم رویکرد “اول آمریکا” به آمریکای تنها تبدیل‌شده است”. حالا بعد از سه شکست متوالی در یک ماه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که بازهم برای جمع‌کردن رأی و نظر دیگران به دوره‌گردی در منطقه روی آورده در توییتی نوشته است : «هفته گذشته، بعد از ناکام ماندن شورای امنیت در عمل به مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرایند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران کلید زد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.» اما این توییت با واکنش ظریف روبه رو شد و او هم به کنایه نوشت : «پس از آن که [تلاش‌های] ایالت متحده آمریکا سه مرتبه از سوی شورای امنیت رد شد، این کشور اکنون تهدید به «تحریم هر شخص و هر موجودیتی که بین آمریکا» و«اسنپ‌بک آن» فاصله ایجاد کند، کرده است.

روشن است که آن‌ها [دولتمردان آمریکا] نه فهمی نسبت به «حقوق» دارند و نه از ملل متحد چیزی می‌دانند. شاید این یک مثال برای آن ها روشن کند: شما سال ۲۰۱۸ از برجام طلاق گرفتید. قرار داشتن نام شما در سند ازدواج بی معناست.» از سوی دیگر مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز بابیان این‌که آمریکا عمده به‌غلط قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر و اعضای سازمان ملل را به دلیل ایستادگی در مقابل زورگویی تهدید می‌کند، درخصوص درخطر بودن اقتدار شورای امنیت هشدار داد.

در آن سوی اقیانوس اطلس نیز یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. «پیتر استانو» افزود: «توافق هسته‌ای ایران که به اتفاق آرا به تأیید شورای امنیت رسیده جزو عناصر کلیدی معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان است و به امنیت منطقه، اروپا و فراسوی آن کمک می‌کند و اتحادیه اروپا به اجرای برجام متعهد باقی می‌ماند.» در همین حال وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی اش، بر حفاظت از نتایج بزرگ توافق های بین المللی و دیپلماسی چندجانبه مانند توافق هسته ای ایران تاکید کرد. این در حالی است که نتانیاهو از اقدامات ضد ایرانی اخیر ترامپ قدردانی کرد.

روایت دیپلمات اروپایی و نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام
همچنین در حالی که ترسیم وضعیت پس از 20سپتامبر به یک ابهام بزرگ تبدیل‌شده و با توجه به بی نظیر بودن این اتفاق، پیش بینی آینده سخت است، یک دیپلمات اروپایی در روایتی از مذاکرات انگلیس، آلمان و فرانسه با دولت «دونالد ترامپ»، درباره سناریوهای پس از بازگشت مفروض تحریم‌ها علیه ایران گفته است: «مقام‌های آمریکایی ظاهراً هیچ اهمیتی برای حالتی که ایران به محدودیت‌های هسته‌ای پایبند نباشد، قائل نیستند.» ما به آن ها می‌گوییم این‌که شما در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران موفق شوید، هیچ اهمیتی نخواهد داشت چون روسیه و چین آن را نادیده خواهند گرفت و شما در نهایت با وضعیت فروش سلاح به ایران از یک طرف و گام‌های هسته‌ای این کشور از طرف دیگر مواجه می‌شوید.» وی درباره پاسخ آمریکا گفت: می گویند «این موارد حالت‌های فرضی هستند و ما کاری به موارد فرضی نداریم.» با وجود همه مخالفت های حداکثری با آمریکا، این کشور همچنان بر ادامه مسیر غیرمنطقی خود اصرار دارد و حالا باید دید در نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است فردا در وین با حضور عباس عراقچی از ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود، دولت های طرف برجام برنامه ای برای مقابله با این فشارها و رفتارهای خلاف دارند یا خیر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1399، کد خبر: 704787، www. khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین