پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
پاسخ‌های داده شده توسط دکتر گیلانپور به سوالات خبرنگار خبرگزاری فارس، به نظر برخی از کارشناسان بخش کشاورزی، صرفا نوعی حاشیه روی و توجیه بوده و فاقد مختصات ارایه عملکرد در خصوص مقابله با خام فروشی، وضعیت صنایع تبدیلی و شرایط سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، قضاوت شده است. واقعا وزارت جهاد کشاورزی در چه فضائی تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌کند؟
شعار سال:دکتر امید گیلانپور معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی دچار عقب ماندگی شده و ریشه بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی در اینجا نهفته است، گفت: سرمایه گذاری در ایران به ویژه در بخش کشاورزی بسیار مشکل ساز است و به دلیل پر ریسک بودن بخش کشاورزی سرمایه گذاری کمتر است، تحریم های ظالمانه هم به این مشکلات اضافه کرده است. وی افزود: مشوق های دولتی و معافیت های گمرکی تسهیلات ارزان قیمت برای صنایع تبدیلی وجود دارد اما تولید کنندگان بخش کشاورزی در کشور به راحتی نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حلقه های زنجیره در کشور پیوسته نیست گفت: به رغم اینکه در برخی زنجیره ها سرمایه گذاری های خوبی شده اما این سرمایه گذاری درهمه زنجیره ها کامل نیست.

وی در پاسخ به این سوال، که مقام معظم رهبری از خام فروشی زعفران و خرما گلایه کردند چرا در این زمینه کاری انجام ندادید؟ گفت: جلسه ای با وزارت دفاع داشتیم و قرار شد این وزراتخانه در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای زعفران از طریق استیحصال مواد معطر از این محصول ،به ما کمک کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرما هم گفت: بسته بندی خرما انجام می شود و صنایع تبدیلی محدودی هم وجود دارداما کافی نیست و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

گیلانپور در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اینکه صنایع تبدیلی در خدمت تولید کننده کشاورزی نیست و زمانی که گوجه فرنگی کیلویی ۵۰۰ تومان است در همان زمان رب کیلویی ۲۰ هزار تومان عرضه می شود، گفت: مجموعه سیاست ها و برنامه ها باید هماهنگ و همسو باشد مثلا زمانی که نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کمتر در نظر گرفته می شود سیگنالی به محصولاتی مانند سبزی و صیفی می دهیم که بیشتر کشت شود و مشخص است که صنایع تبدیلی نمی تواند همه اینها را پوشش بدهد.

گیلانپور در پاسخ به سوال که شما مجوز واردات نارنگی از پاکستان برای صادرات مجدد را داده اید در حالی که وزارت  جهاد کشاورزی می گوید نیازی به واردات مرکبات نیست، گفت: مجوز واردات نداده اما به دلیل اینکه تراز تجاری ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان به نفع کشور ما است آنها به دنبال صادرات برخی محصولاتشان به ما هستند و ما از این نظر تحت فشار هستم اما هنوز وارد نکرده ایم. بر اساس مصوبه سال ۹۵ هم عبور موقت محصولات به شرط عدم ورود به کشور و صادرات مجدد مشکلی ندارد و قانون دست ما را باز گذشته که با این شرایط محصول را وارد کنیم. وی در پاسخ به سوالی که شما چه محصولی از پاکستان می توانید وارد کنید، گفت: آنها پیشنهاد صادرات نارنگی کینو را به ما داده اند.

گیلانپور گفت: پس از قانون اجرای قانون انتزاع در وزارت جهاد کشاورزی ۶۵ میلیون تن به ظرفیت صنایع تبدیلی در کشور ایجاد شد و  اکنون هم ظرفیت صنایع تبدیلی کشور ۱۵۰ میلیون تن یعنی سه برابر نیاز فعلی کشور است اما اشکالی که وجود دارد تولید در کشور متناسب با تقاضا نیست.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه خبری تحلیلی دهقان نیوز  ، تاریخ انتشار:  10شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:  54550 ، www.dehghannews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین