پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۷۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
مهدکودک‌ها از دو روز گذشته با سخنان رهبر معظم انقلاب در کانون توجه قرار گرفتند و بازنگری در مورد وضعیت آن‌ها بیش از پیش ضروری شد. این تذکر کافی بود تا نمایندگان مجلس نیز در این باب وارد شوند.
شعار سال: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه در جلسه مجازی با مقام‌های آموزش و پرورش و در سی و چهارمین اجلاس این وزارتخانه هشدار دادند که مهدکودک‌ها در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آن‌ها به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ایشان فرمودند که نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت، بلکه این مراکز، مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.
سخنان رهبر انقلاب درصورتی بیان شد که چندوقت اخیر انتقادات فراوانی نسبت به مهد‌های کودک صورت گرفته است و از این انتقادات به نظر می‌آید که باید ساختار مهد‌های کودک تغییر کند و نسبت به اصلاح آن اقداماتی صورت گیرد.

مهد‌های کودک یا باید زیرنظر بهزیستی قرار گیرند یا آموزش و پرورش/ بخشی از مشکلات مهد‌ها ناشی از نبود مربیان متخصص است
رضا شیران خراسانی، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، درخصوص آسیب‌های موجود در مهد‌های کودک گفت: بزرگترین مشکلی که برای مهد‌های کودک وجود دارد این است که یک نهاد خاص، متولی آن‌ها نیست و امورات آن‌ها دائما بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش پاسکاری می‌شود.
او افزود: در مجلس پیشین بین بهزیستی و آموزش و پرورش درخصوص مهد‌های کودک بحث‌های فراوانی مطرح شد و این دو دستگاه با یکدیگر درگیری شدیدی داشتند که درنهایت طبق صورت جلسات مقرر شد، هم بهزیستی و هم آموزش و پرورش متولی مهد‌های کودک قرار گیرند و بین خودشان تقسیم کار کنند.
شیران خراسانی تصریح کرد: منشا اختلافات این چنینی قانون است و به نظر من ضروری‌ست قانونگذار کلیه امور مربوط به مهد‌های کودک را به یک دستگاه واحد واگذار کند تا نظارت بر آن راحت‌تر صورت گیرد و عملکرد آن به جای خدماتی بودن به سمت آموزشی و پرورشی برود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم درخصوص دیگر آسیب‌های موجود در مهد‌های کودک گفت: یکی دیگر از آسیب‌های مهم مهد‌های کودک نداشتن یک فضای مناسب برای رشد و پرورش کودکان است در واقع اکثر مهد‌های کودک در یک ساختمان قدیمی، بدون نور و کوچکی تعبیه شدند که حتی کودک فضایی برای بازی پیدا نمی‌کند و ظاهرا به نظر می‌آید فقط یک مکانی درست کردند تا خانواده‌ها برای رسیدگی به کارهایشان، بچه‌هایشان را آنجا بگذارند تا چندساعتی از آن‌ها نگهداری شود.
او با اشاره به لزوم گزینش مربیان از میان افراد متخصص گفت: به اعتقاد بنده یک آسیب و مشکل دیگری که در مهد‌های کودک وجود دارد مربوط به مربیان می‌شود و برخی از مشکلات موجود ناشی از عدم تخصص آنهاست بنابراین ضروری‌است پس از اینکه یک نهاد واحد متولی مهد‌های کودک شد، مربیان آن هم از بین افراد متخصص، روانشناس و. انتخاب شوند تا خانواده‌ها با خیال راحت بچه‌هایشان را به مهدکودک بفرستند.
شیران خراسانی بیان کرد: همچنین مربیان مهد‌ها باید هر ۶ ماه مورد آزمایش قرار گیرند تا مطمئن شویم از لحاظ روحی و روانی سالم هستند و خطری برای بچه‌هایمان ندارند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم در پایان افزود: در آخرین مرحله باید نظارت بر مهد‌های کودک در حد اعلا صورت گیرد، چون بچه‌ها سرمایه ما هستند و آینده کشورمان را می‌سازند پس نمی‌توانیم امورات آن‌ها را به راحتی از نظر بگذرانیم.

هشدار رهبر معظم انقلاب درباره مهد‌های کودک معطل نخواهد ماند/ مهدکودک‌ها باید تحت نظر آموزش و پرورش قرار گیرند/ مهد کودک فقط محل نگهداری نیست، محل رشد و پرورش است
کیومرث سرمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درخصوص رسیدگی کمیسیون اجتماعی به ساماندهی مهد‌های کودک گفت: مهد‌های کودک از جمله مراکز مهمی هستند که پایه‌های اولیه شکل گیری آموزش تربیتی، اجتماعی، اخلاقی و... را تشکیل می‌دهند بنابراین نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به آن توجهی نکرد.
او افزود: اعتقاد شخصی من این است که پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ مهدکودک‌ها برای پرورشی و آموزشی شدن، زیرنظر وزارت آموزش و پرورش که متولی تربیت بچه‌هاست قرار گیرند.
سرمدی تصریح کرد: اگر مهد‌های کودک تحت نظارت یک وزارتخانه مشخص قرار گیرند و دارای مدیریت واحد شوند، هم نظارت بر آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد هم اینکه از تشدد سیاست گذاری جلوگیری می‌شود بنابراین ان‌شاءالله دستور و هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص وضعیت مهدکودک‌ها معطل نخواهد ماند و در کمیسیون اجتماعی به بحث و بررسی درخصوص آن خواهیم نشست.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص آسیب‌های موجود در مهد‌های کودک گفت: جدا از نبود یک متولی خاص و نبود وحدت رویه مشخص، نگاه برخی از خانواده‌ها به مهد‌های کودک آسیب‌زاست برای مثال اکثر خانواده‌ها با این دید به مهد‌های کودک می‌نگرند که هر روز برای اینکه بتوانند به کارهایشان برسند، فرزندشان را به آنجا بسپارند و آن‌ها چندساعتی بمانند. پیرو این نگاه مخرب خانواده‌ها و حتی مجریان، برنامه‌های تربیتی و پرورشی برای بچه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و آن‌ها صرفا چندساعتی دور هم بازی می‌کنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که در برخی از مهدکودک‌ها صرفا نگاه اقتصادی حاکم است، طبیعی‌ست بانیان از کیفیت آموزش، امکانات موجود در مهد و انتخاب مربیان متخصص کم بگذارند و این باعث می‌شود متخصصان امر در مهد‌ها حضور نداشته باشند و بچه‌ها تحت آموزش نادرست قرار گیرند بنابراین اگر تمام مسائل مربوط به مهدکودک‌ها تحت نظارت آموزش و پرورش قرار گیرد دیگر چنین مشکلاتی نخواهیم داشت و خیالمان از مکان، فضای آموزشی و مربیان آن راحت می‌شود.

آماده واگذاری مسئولیت‌ها به آموزش و پرورش هستیم
وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مهد‌های کودک گفت: روز گذشته شاهد بودیم مقام معظم رهبری در گفتگویی که در اجلاس مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش داشتند فرمایشات مهمی را فرمودند که یکی از مواردی که ایشان اشاره کردند در ارتباط با مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها بود و ایشان ابراز تاسف از رها بودن مهد‌های کودک به خاطر اختلاف فی‌مابین برخی دستگاه‌ها کردند و همچنین فرمودند وضعیت مهدکودک‌ها خوب نیست و نباید نگاه ما به مهدکودک‌ها خدماتی باشد؛ بلکه این‌ها مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند و ابراز نگرانی از نفوذ دشمن در مراکز آموزش و پرورشی کردند و استفاده از این جریان نفوذ از راه‌هایی مثل سند ۲۰۳۰ و ابراز نگرانی از این مجموعه اقدامات بود.
او افزود: بنده عرض می‌کنم این فرمایشات ایشان برای ما بسیار راهگشا بوده، اما طبق ماده دو تبصره ۲ قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر محتوا از حیث آموزش و پرورش به عهده آموزش و پرورش است و فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی قرار داده شده است. البته آیین نامه اجرایی این ماده قانونی توسط هیات وزیران ابلاغ شده و تقسیم وظیفه صورت گرفته است.
قبادی دانا بیان کرد: نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم درباره یک اختلاف نظر سنتی برای اداره مهد‌های کودک بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بوده که مقام معظم رهبری به طور دقیق به آن اشاره فرمودند. طبیعتاً می‌بایست مسئول مهد‌های کودک مشخص و تکلیف مهد‌ها یکسره شود و یک دستگاه مسئولیت مدیریت مهد‌های کودک را بپذیرد و پاسخگوی اقدامات مختلف در این زمینه باشد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه فقط صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی است طی سال‌های گذشته چالشی و اختلاف نظری بین دو دستگاه بوده است. درباره نگاهی که وجود دارد و مهد‌های کودک به عنوان مراکز خدماتی شناخته می‌شوند باید بگویم که تعرفه مصوب برای شهریه مهد‌های کودک توسط سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مصوب می‌شود که در وزارت صمت است در حالی که اگر مهد کودک‌ها را مراکز آموزشی و پرورشی بدانیم موضوع متفاوت خواهد بود بنابراین باید تغییر نگاه و بازنگری را متولیان امر داشته باشند.
قبادی دانا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۷ درصد کودکان زیر ۶ سال در مهد‌های کودک حضور دارند، گفت: ۶۶۱ هزار کودک در سراسر کشور در مهد‌های کودک حضور دارند که در قالب ۵۶۰۰ کودک شهری و ۵۶۰۰ روستا مهد و هزار مهد در حاشیه شهر ساماندهی می‌شوند و ۵۷ هزار مربی در مهد‌ها مشغول فعالیت هستند.
او بیان کرد: سازمان بهزیستی پیشنهادی به شورای عالی داده که یک متولی مسئول مهد‌ها باشد و اعلام می‌کنیم اگر آموزش و پرورش بپذیرد متولی اصلی مدیریت و اداره و صفر تا صد مهد‌های کودک را بپذیرد، بهزیستی آماده است که بخش صدور مجوز و ارائه برنامه را نیز به آموزش و پرورش بسپارد تا علاوه بر شاخص‌ها و نظارت بر مهد‌ها این موضوع را هم انجام دهد تا یک متولی برای این موضوع باشد و نگرانی مقام معظم رهبری را هر چه سریع‌تر رفع کنیم.
قبادی دانا ادامه داد:، اما اگر مسئولیت به بهزیستی هم محول شود ما طرح خودمان را برای تحول بنیادین مهد‌های کودک به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی رشد به شورای عالی داده‌ایم و این نیازمند توانمندسازی و شایسته سازی در ارکان مهد‌های کودک است و حاضریم برای وحدت مدیریت و حرکت تحولی مهد‌های کودک این موضوع را به عهده بگیریم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح تحول بنیادین که ارائه داده‌ایم به ارتقا شایستگی‌های مهد‌ها و تبدیل به مرکز فرهنگی و تربیتی، تسهیل رشد همه جانبه کودک بر اساس معیار‌های ارزشی اسلامی و ایرانی، ایجاد و تامین محیطی امن و عاطفی برای کودکان، افزایش پویایی همگانی برای اثربخشی مهد‌ها و پرورش استعداد‌های کودک به ویژه در سال‌های اولیه رشد و همچنین حمایت از خانواده‌هایی که فرزندان در سن مهد دارد و به اینکه کم درآمد و یا پر جمعیت هستند، می‌پردازد.
قبادی دانا عنوان کرد: ما تاکید داریم که بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اگر می‌خواهیم موثر واقع شویم باید در ارتباط با مهد‌ها موثر بوده و حمایت از خانواده‌هایی که بتوانند فرزندانشان را در مهد بگذارند در فرزندآوری نقش خواهد داشت.
او افزود: بر این اساس جلسات متعددی را با آموزش و پرورش داشتیم، تفاهم خوبی صورت گرفت و در صورت ابلاغ نهاد‌های بالادستی آماده همکاری هستیم.

آسیب‌های مهد کودک‌ها برای بچه‌ها/ آموزش و پرورش مربیان مهد‌های کودک را گزینش کند/ مهدکودک باید از بهزیستی گرفته شود
مریم چوپانی، روانشناس و مشاور خانواده درخصوص آسیب‌های موجود در مهد‌های کودک گفت: متاسفانه مردم و افرادی که موسسه دارند و مدیر مهد‌های کودک هستند، فقط به جنبه نگهداری کودک توجه می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای آموزش و پرورش بچه‌ها ندارند.
او افزود: به همین دلیل بچه‌ها در دوره پیش از دبستان (۲ تا ۶ سالگی) که باید الگوگیری، یادگیری‌های مشاهده‌ای، رفتار‌های اجتماعی مانند ارتباط با همسالان، رعایت نوبت، بازی کردن و. را یاد بگیرد، درمهد‌های کودک آموزش نمی‌بینند و اصلا توجهی به این طیف آموزش‌ها نمی‌شود.
چوپانی تصریح کرد: دلیل اینگونه مشکلات این است که مدیران موسسات برای اینکه دستمزد کمتری به مربیان بدهند از افراد غیرمتخصص استفاده می‌کنند.
این روانشناس طی توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت: خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر مهدکودکی زبان انگلیسی یاد دهد بهترین مهدکودک است درحالی که از دید تخصصی یادگیری زبان دوم در اولویت آخر قرار دارد درمقابل رشد اجتماعی بچه‌ها در اولویت اول است، اما چون آموزش نمی‌بینند وقتی وارد مدرسه می‌شوند تهی و خالی هستند و مشکلات رفتاری آن‌ها کم کم شروع می‌شود.
او افزود: دومین آسیب در مهد‌های کودک، آسیب به رشد فردی کودکان است یعنی بچه‌ها در مهدکودک مهارت‌هایی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، انجام امور فردی و... را آموزش نمی‌بینند و دلیل عمده آن هم تقصیر خانواده‌هاست.
چوپانی ادامه داد: برای مثال در مهد کودکِ خودم بار‌ها پیش آمده وقتی به کودک گفته‌ام از همین جلوی درب کفش‌هایت را دربیاور و دمپایی بپوش مادرش ناراحت شده و بچه را از مهد برده است درصورتی که با همین کارهاست بچه مهارت‌های فردی را یاد می‌گیرد بنابراین این رفتار خانواده‌ها دست و پای مهد‌ها را هم می‌بندند و مربیان باید تمام قد به حرف بچه‌ها گوش دهند.
این روانشناس تصریح کرد: وقتی یک کودک در سن پیش دبستانی رفتار‌های اجتماعی و فردی را آموزش نبیند، قطعا در آینده دچار اختلالات رفتاری می‌شود که درمانش برای او سخت خواهد بود.
چوپانی با تاکید بر به کارگیری مربیان متخصص در مهد‌های کودک گفت: یک مربی مهدکودک اولین و عمده‌ترین ویژگی که باید داشته باشد و آن ویژگی این است که متخصص رفتار کودک باشد یعنی متوجه شود نیاز‌های کودک در چه مرحله‌ای قرار دارد و اینکه مشکلات و بی حوصلگی خود را سر بچه‌ها خالی نکنند.
او افزود: ویژگی بعدی این است که از لحاظ اخلاقی و روانی دارای سلامت کافی باشند و هر چند وقت یک بار مورد سنجش قرار گیرند همچنین به اعتقاد من یک مربی مهد باید مادر یا پدر باشد تا بتواند با بچه ارتباط خوبی برقرار کند این درحالیست که تمام مهدکودک‌های ما از افراد مجرد استفاده می‌کنند.
این مشاور خانواده با تاکید براینکه مهد‌های کودک باید تحت نظارت آموزش و پرورش قرار گیرند، گفت: در حال حاضر بهزیستی و آموزش و پرورش تصمیم گیرنده مهد‌های کودک هستند آن هم فقط در حد صدور مجوز و انتخاب مدیر موسسه که این باعث می‌شود مدیران موسسات برای اینکه کمتر هزینه کنند از افراد متخصص استفاده کرده و بچه‌های ما تحت آموزش درست قرار نگیرند.
چوپانی در پایان بیان کرد: ضروری‌ست تکلیف مهد‌های کودک مشخص شود و تحت نظر آموزش و پرورش قرار گیرند تا این وزارتخانه مانند معلم‌های حق التدریس، مربیان مهد‌ها را از بین افراد متخصص انتخاب کند و حقوق آن‌ها را نیز بپردازد.

مهدکودک‌ها آموزش و پرورشی شوند
آموزش به کودکان با استفاده از وسایل بازی و دیگر ابزار‌های آموزشی، تشویق و ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری بیشتر، صحبت و ارائه مشاوره به والدین درباره میزان پیشرفت کودکان، کنترل کودکان در مهدکودک و حضور و غیاب آن‌ها، نظارت بر وضعیت بهداشت کودکان، تهیه، تنظیم و بررسی برنامه روزانه و هفتگی کودکان و داشتن مهارت سازماندهی و مدیریت زمان از جمله کار‌هایی است که باید مربیان مهد در مهد‌های کودک انجام دهند پس همانطور که مشخص است مربیان باید از افراد متخصصی باشند که تحصیلات مربوطه در زمینه روانشناسی کودک تحصیلات داشته باشند بنابراین ضروری‌ست پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهد‌های کودک با زیرنظر قرار گرفتن آموزش و پرورش به سمت آموزش و پرورشی شدن بروند نه صرفا خدماتی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۱۳ شهریور ۹۹، کد خبر: ۱۰۵۲۸۶۲، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین