پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
یک دیپلمات پیشین با بیان اینکه بعید است در شرایط کنونی پافشاری آمریکا در قبال ایران نتیجه بخش باشد، گفت: اروپایی‌ها می‌دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن می‌زند و این مسئله در شرایط کنونی به نفع آن‌ها نیست.
شعار سال : «داود هرمیداس باوند» درباره تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، کاخ سفید برای دستیابی به یک دستاورد که بتواند شکست‌های دولت ترامپ را در مسائل داخلی - به ویژه مقابله با ویروس کرونا و ناآرامی‌های خیابانی - تحت الشعاع قرار دهد، بر پرونده ایران متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا طی دو، سه هفته اخیر دو شکست بد را در مورد ایران در شورای امنیت تجربه کرده است، اظهار داشت: بهانه نخست آمریکا این بود که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهر ماه لغو می‌شود و این مسئله، بر وضعیت خاورمیانه اثرگذار است، ولی نکته‌ای که وجود دارد آن است که همه کشور‌ها باید حداقلی از توان نظامی را برخوردار باشند تا بتوانند از خود دفاع کنند، ولی استدلال آمریکا خلع سلاح کامل ایران است.

اقدام آمریکا تجاوز به حقوق بین‌الملل و شورای امنیت است

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه استدلال آمریکا هم در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و هم بازگرداندن تحریم‌ها برای اکثریت کشور‌ها قابل توجیه و پذیرش نیست، تصریح کرد: با وجود ناکامی آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، مجددا به این بهانه که مشارکت‌کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ است، خواهان اسنپ بک شده، اما این بهانه هم مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفت و ۱۳ عضو شورای امنیت با این درخواست مخالفت کردند.

به گفته باوند، تلاش آمریکا برای فعال کردن یکجانبه مکانیزم ماشه در حالی که هیچ کشوری با این خواست واشنگتن موافق نیست، به نوعی تجاوز به حقوق بین‌الملل و شورای امنیت است و پیگیری و اصرار ایالات متحده در این زمینه سوال‌برانگیز است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: پافشاری آمریکا بر تحریم ایران را با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات آمریکا ارزیابی می‌کنم چراکه می‌خواهند این کار را در بوق و کرنا کرده و آن را دستاورد ترامپ در قبال ایران معرفی کنند و بگویند با این کار، صلح و امنیت بین‌المللی را هم تامین کردیم.

عضو سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک افزود: از سوی دیگر، آمریکا با تحت فشار قرار دادن ایران درصدد این است که زمینه مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن را مهیا سازد آمریکایی‌ها تصور میکنند با فشار حداکثری ایران وادار به گفتگو با ایالات متحده می‌شود.

تندرو‌ها پرونده ایران را در واشنگتن دست گرفته‌اند

باوند درباره مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا هم ابراز داشت: اروپا و آمریکا تعاملات زیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و... دارند، اما روابط فراآتلانتیکی آن‌ها در دوران ترامپ به شدت آسیب دید و اروپایی‌ها دل خوشی از ترامپ ندارند. آن‌ها هرچند در بسیاری از موضوعات مانند مسائل منطقه‌ای یا موشکی با آمریکا هم‌نظر هستند، اما استدلال آمریکایی‌ها که منتج به نابودی برجام می‌شود را غیرمنطقی دانسته و نمی‌خواهند با همراهی با آمریکا، برجام را نابود کنند.

وی با یادآوری تلاش تندرو‌ها برای نابودی برجام بیان کرد: تندرو‌ها اکنون پرونده ایران را در در واشنگتن دست گرفته‌اند و عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که دولت بعدی آمریکا نتواند به برجام برگردد و عادی‌سازی روابط تهران و واشنگتن به راحتی انجام شود.

اروپا می‌دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن می‌زند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اگر بایدن هم رئیس‌جمهور شود، ما نباید فکر کنیم آمریکا به دوران اوباما بازمی‌گردد، یادآور شد: بایدن روش اوباما را با تعدیل‌ها و تفاوت‌هایی دنبال خواهد کرد به این معنا که نه آنقدر مانند اوباما مثبت عمل خواهد کرد و نه روش ترامپ دنبال می‌کند. در این چارچوب تلاش خواهند کرد نظرات مبثت جمهوریخواهان و متحدان منطقه‌ای آمریکا را در مواردی همانند افزایش بند غروب برجام جلب کنند.

باوند با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بعید است پافشاری آمریکا به نتیجه برسد، عنوان کرد: تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فضا در حالت ابهام و تعلیق باقی می‌ماند. اروپایی‌ها هم می‌دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن خواهد زد که این مسئله در شرایطی که آمریکا حضورش در منطقه را کمرنگ کرده، به نفع آن‌ها نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۰۲۴۹۲۷، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
0
اونها ، میزان معینی از این آشفتگی کنترل شده رو نیاز دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین