پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
این روز‌ها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند و نبود صید در دریا موجب بیکاری بیش از ۵۰درصد صیادان این مناطق شده و معیشت خانوار آن‌ها به خطر افتاده است. صیادان مناطق جنوب کشور شبانه‌روز و پرتلاش فعالیت می‌کنند و خطرات زیادی به جان می‌خرند، اما هیچ سرپناه و پناهگاهی ندارند. این روز‌ها صیادان هرمزگان حال و روز خوبی ندارند و صید غیرمجاز «ترال» بلایی است که به جان انواع آبزیان خلیج فارس افتاده و در این میان صدای صیادان را هم درآورده است و شاهد خسارات صید ترال به محیط زیست هستیم.
شعار سال: صیادی دیگر مقرون به‌صرفه نیست
صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل‌نشین در شمال و جنوب ایران است که مدتی است دیگر مقرون به‌صرفه نیست؛ چرا که ذخایر دریا کاهش یافته و تلاش صیادان در هر بار صید، محصول کم‌تری دارد و از سوی دیگر صید تنها در شش ماه سال ممکن است و فعالان این عرصه در نبود دیگر امکانات مرتبط با مشاغل خود شش ماه دیگر را بیکار هستند.

اما یکی از مشکلات فعلی صیادان جنوب صید ترال است که ذخایر دریا را جارو کرده. کف‌روب یا ترال، تورهای ماهی‌گیری بسیار بزرگی هستند که به شکل قیف بوده و از دو طرف به تخته‌هایی متصل، به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شوند. کف‌روبی یا گوفه‌کشی یکی از انواع روش‌های ماهی‌گیری بوده که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور ماهی‌گیری انجام می‌شود و توری را که در این روش ماهی‌گیری استفاده می‌کنند، ترال می‌گویند. شناوری که برای صید استفاده می‌شود گوفه‌کش نام دارد. این تورها برای کشیده‌شدن در آب‌های میان‌ سطحی، عمیق و حتی بر کف دریا استفاده می‌شود.

اما صید غیرمجاز «ترال» بلایی است که به جان انواع آبزیان خلیج ‌فارس افتاده و در این میان صدای صیادان را هم درآورده است و به ‌رغم همه هشدارها همچنان شاهد خسارات ترال به محیط‌‌زیست هستیم.

این روزها شیوع کووید ۱۹ نه ‌تنها در ایران و استان هرمزگان، بلکه در کل دنیا داغ است و شیوع این ویروس، محدودیت‌هایی را برای کسب ‌و کارها ایجاد کرده و به‌ نوعی همه مشاغل را درگیر خود ساخته است. شغل صیادی هم در هر شرایطی که باشد تعطیلی ندارد، مگر در شرایطی که وضعیت آب و هوایی مناسب نباشد یا محدودیت‌هایی که از سوی اداره کل شیلات در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها اعلام می‌کند.

صیادان با توجه به مشکلاتی که دارند، دغدغه هایشان پایان ندارد و این مشکلات از دیروز و امروز نیست و آن‌ها همه روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به ‌نوعی این مشکلات شغل آن‌ها را متأثر از خود کرده است و امنیت شغلی آن‌چنانی ندارند.

۳۰ درصد صید آبزیان در سال از بین می‌رود
ابرناکی بودن هوا و وزش نسیم ملایم تأثیر زیادی در صید بیش‌تر صیادان دارد، چرا که با افزایش اکسیژن آب تحرک ماهیان را بیش‌تر خواهد کرد، اما روزهای آفتابی با گرم‌شدن سطح آب ماهیان به عمق می‌روند تا از گرمای نور آفتاب به خنکای اعماق دریا برسند. روزهای طوفانی که دریا بسته می‌شود و صیادان نمی‌توانند مشغول به کار روزانه‌شان شوند و باید در منزل بنشینند، این موضوع باعث کاهش ماهی در بازار و بالا رفتن قیمت آبزیان می‌شود.

با صید ترال دریا را شخم می‌زنند
یکی از فعالان محیط‌زیست در استان هرمزگان به بازار گفت: صیادان برای انجام صید نباید از صید ترال استفاده کنند، زیرا با این کار دریا را شخم می‌زنند.

وی با بیان این‌که صید بی‌رویه ترال عامل اصلی نابودی ذخایر دریایی می‌شود، تصریح کرد: اگر این روش صید ماهی ادامه یابد، زندگی آبزیان به خطر جدی می‌افتد، تا جایی که باید فاتحه ماهی‌ها را به یکباره خواند.

این فعال محیط‌زیست با بیان این‌که برخورد مناسبی با این‌گونه از افراد صورت نمی‌گیرد، گفت: از نیروی دریایی سپاه پاسداران به جهت این‌که در راستای مبارزه با این گونه روش صید غیر قانونی اقدام کرده است، تشکر می‌کنم و امیدوارم سایر دستگاه‌های نظارتی نیز چنین اقداماتی را در راستای کارشان داشته باشند.

صید ترال و قاچاق ماهیان توازن اقتصادی را بر هم زده است
یک صیاد بندرعباسی هم اظهار کرد: قطعاً صید بی‌رویه ترال مشکلاتی را برای محیط‌زیست دریایی، مردم و حتی صیادان به‌وجود آورده است.

وی با بیان این‌که کاهش ذخایر دریا یکی از پیامدهای شوم صید ترال است، تصریح کرد: مهم‌تر از این مسأله باید به قاچاق ماهیان درجه یک خلیج فارس از بنادر جنوب کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

این صیاد بندرعباسی با بیان این‌که خسارت‌های قاچاق را هیچ‌گونه نمی‌توان جبران کرد، خاطرنشان کرد: تأثیر قاچاق کالا بر اقتصاد مردم جامعه مشهود است. از زمانی که ماهیان صید شده توسط دلالان خریداری و به صورت قاچاق به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود، مردم ما باید با کمیابی آبزیان روبه‌رو شوند.

قاچاق ماهی به کشورهای حوزه خلیج فارس
یک صیاد قدیمی شهرستان بندر خمیر هم یکی از مشکلات شهرستان را صید ترال عنوان کرد و افزود: کشتی‌ها هرچه ماهی‌ ریز و درشت است، جارو می‌کنند و تمام قایق‌ها و صیادان این روزها بیکار هستند .

وی ابراز داشت: نباید اجازه داد که این مسأله لطمه‌ای به آبزیان وارد کند و خطری برای دریا باشد و تصمیم‌گیری پیرامون برخی از مسائل نیاز به بررسی دارد.

صید ترال با مجوز شیلات امکان‌پذیر است
معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات هرمزگان نیز در این باره اظهار کرد: صید ترال اگر در چارچوب مقررات و قوانین، فصل و منطقه مشخص و با مجوز باشد، مشکلی ندارد.

ابراهیم عالی‌زاده با بیان این‌که اگر موارد ذکر شده رعایت نشود، صید ترال مخرب خواهد بود، تصریح کرد: شناورهای سنتی لنج از طریق گشت‌های دریایی و شناورهای صنعتی از طریق شش لایه نظارتی پایش و با استفاده سامانه ماهواره‌ای به صورت شبانه‌روزی رصد می‌شوند.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات هرمزگان در پاسخ به این سوال که تاکنون با خاطیان در صید ترال چه برخوردی داشته‌اید، گفت: در این راستا تعداد ۱۳فروند از شناورهای صنعتی و تعداد ۵۲فروند لنج توقیف شده است.

عالی‌زاده تعداد افراد دستگیر شده در رابطه با صید ترال را ۱۴۸نفر عنوان کرد و گفت: این افراد بدون مجوز اقدام به صید ترال کرده بودند که دستگیر و جهت سیر مراحل و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1399، کد خبر: 88146،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین