پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
اگر این روز‌ها پیگیر واکسن آنفلوانزا باشید و در رسانه‌ها اخبار آن را دنبال کنید با این تیتر‌ها مواجه می‌شوید: "احتمال فروش واکسن تقلبی آنفلوانزا"، "زمان توزیع واکسن آنفلوانزا اطلاع رسانی می‌شود"، " قیمت واکسن آنفلوانزا مشخص شد"، " عوارض واکسن آنفلوانزا چیست؟ " ۲۰ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است".

شعار سال: اگر این روز‌ها پیگیر واکسن آنفلوانزا باشید و در رسانه‌ها اخبار آن را دنبال کنید با این تیتر‌ها مواجه می‌شوید: "احتمال فروش واکسن تقلبی آنفلوانزا"، "زمان توزیع واکسن آنفلوانزا اطلاع رسانی می‌شود"، " قیمت واکسن آنفلوانزا مشخص شد"، " عوارض واکسن آنفلوانزا چیست؟ " ۲۰ میلیون واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است".

نکته قابل توجه در اخباری که منتشر شده این است که هنوز هیچ نهاد و ارگانی و حتی مسئولی جواب منطقی و درستی برای زمان توزیع این واکسن اعلام نکرده و به گفته متخصصان و پزشکان بهترین زمان برای تزریق واکسن ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است؛ این در حالی است که تا امروز دوم مهرماه هنوز هیچ واکسنی در داروخانه‌ها و مراکز پزشکی وجود ندارد و توزیع آن بعد از تاریخ گفته شده هم دردی را دوا نخواهد کرد.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟ چه کسانی نه!

کودکان ۶ ماه تا ۶ سال به‌ویژه آن‌ها که مهدکودک می‌روند، همه افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که با بیماران مبتلا به آنفلوانزا سروکار دارند مانند پرستاران خانه‌های سالمندان و کادر درمان، افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی دارند مانند کسانی که آسم دارند و یا جراحی قلب کرده‌اند، افراد مبتلا به دیابت، کسانی که اختلال عملکرد کلیه دارند، کسانی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند یا سرطان دارند، کسانی که در مرغ داری‌ها کار می‌کنند و اطفال و خانم‌های باردار که البته بهتر است اطفال و خانم‌های باردار تحت نظر پزشک واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. البته خانم‌های باردار در سه‌ماهه اول بارداری منع مصرف دارند، ولی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری تحت نظر پزشک می‌توانند استفاده کنند و برای خانم‌های شیرده هم منعی ندارد؛ و نکته مهم اینکه افرادی که حساسیت به تخم‌مرغ دارند، یا مبتلا به گیلن باره و بیماری تنفسی حاد هستند نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؛ این را هم بدانید که این واکسن هم مانند سایر واکسن‌ها عوارضی مانند سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، گاهی تب و لرز، ضعف، خستگی و سرخی در محل تزریق دارد که البته دو روز بعد از تزریق از بین می‌رود.

این باور غلط را هم از ذهنتان دور کنید که واکسن آنفلوانزا از ابتلا به سرماخوردگی و یا سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، این واکسن فقط از تعداد دفعات احتمالی ابتلا به آنفلوانزا و یا شدت بیماری می‌کاهد.

واکسن آنفلوانزا نقل هر مجلس!

حرف‌های ضدونقیص درباره اینکه واکسن آنفلوانزا آمد نیامد، توزیع شد یا نشد و اصلا تعداد واردات آن چقدر است؛ را هر کسی به شیوه‌ای که دوست دارد نقل می‌کند و همین مساله سبب شده که مردم سرگردان شوند و ندانند بالاخره این واکسنی که تا سال گذشته عین نقل و نبات و حتی در حد یک قرص سرماخوردگی در همه داروخانه‌ها پیدا می‌شد حالا در این روز‌ها که نگرانی‌های ابتلا به کرونا و نبود واکسن این ویروس، بازار واکسن آنفلوانزا را داغ کرده است، واکسن آنفولانزا گوهر نایابی شده که همه به دنبال پیدا کردن آن هستند از طرف دیگر وقتی هر اتفاقی به چنین شرایطی می‌رسد بازار شایعات آن هم داغ‌تر می‌شود.

شایعاتی مانند اینکه ممکن است توزیع آن در داروخانه‌ها محدودیت داشته باشد و به هر یک از آن‌ها تنها ۱۰ دوز داده خواهد شد یا اینکه به افراد متجاهر تعلق نمی‌گیرد از داغ‌ترین مباحثی است که درباره آن صحبت می‌شود، هر چند که همایون سامه یح بخت آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا، درباره واردات واکسن آنفلوانزا و حواشی که پیرامون آن مطرح شده است، می‌گوید: من هم چنین شایعاتی را شنیده‌ام، به طور مثال ویزیتور‌ها عنوان کردند که اگر واکسن آنفلوانزا وارد شود، به داروخانه‌ها ۱۰ تا بیشتر نمی‌دهند که البته بازهم در حد شایعه این را می‌دانم، زیرا تا زمانی که واکسن توزیع نشود، نمی‌دانیم به چه صورتی قرار است به دست مردم برسد، اما دستور عملی که آمده است؛ می‌گوید به هر نفر با کد ملی باید واکسن تحویل داده شود که البته اطفال و سالخوردگان در اولویت هستند.

واکسن ۴۲ هزار تومانی که ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود!

اما فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان نظر دیگری درباره زمان تزریق واکسن آنفلوانزا دارد، او می‌گوید: بر اساس آخرین اطلاعات پژوهشی سال ۲۰۲۰ سازمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از ماه سپتامبر تا اواخر ماه اکتبر (۱۰ آبان ماه) است و حتی اگر کسی نتواند طی این مدت واکسن را تزریق کند تا نیمه زمستان فرصت دارد. اما اگر قبل از ۱۰ شهریور این واکسن تزریق شود ممکن است اثربخشی خود را از دست دهد، چون دو هفته زمان برای اثر بخشی این واکسن نیاز است.

او تاکید می‌کند: سیستم توزیع واکسن از طریق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برای عرضه واکسن به مادران باردار، افراد مسن مقیم مراکز درمانی و کادر درمانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد و داروخانه‌ها وظیفه عرضه واکسن به افراد با شرایط پرخطر را دارند که متاسفانه به نظر می‌رسد که تعداد پیش بینی شده واکسن به دست مردم نخواهد رسید.

نایب رئیس انجمن داروسازان درباره قیمت واکسن آنفلوانزا برای عرضه عمومی در داروخانه‌های خصوصی نیز می‌گوید: فروش این واکسن حدود ۴۲ هزار تومان تخمین زده شده که در صورت واردات آن با ارز نیمایی، این رقم تا بیش ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که البته هنوز اطلاع رسانی شفافی در مورد آن انجام نشده است.

فاطمی تاکید می‌کند: اگر عرضه فقط برای داروخانه‌های منتخب یا دولتی باشد این تعداد واکسن افزایش می‌یابد، ولی آخرین آمار ما حاکی از آن است که حدود ۱۳ هزار داروخانه هستند که باید برای آن‌ها واکسن آنفلوانزا ارسال شود. این اطلاعات از طریق وزارت بهداشت دریافت می‌شود و اطلاعات بیشتری تا این لحظه در اختیار ما قرار نگرفته است. منتظریم تعداد و مبلغ واکسن‌ها به ما اطلاع داده شود.

او، دلیل ورود تعداد ناکافی واکسن به کشور را عدم تخصیص و انتقال ارز می‌داند و می‌گوید: علت ورود ۲ میلیون دوز به جای ۱۴ میلیون دوز به کشور، تغییر ارز و انتقال آن است و همکاران ما در حال رفع این مشکل هستند. از مردم درخواست می‌کنم با هجوم به داروخانه‌ها باعث تشنج در بازار نشوند، چون همچنان برای تزریق این واکسن زمان داریم.

هنوز فردا نشده است!

۳۱ شهریور بود که معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی اعلام می‌کند که واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر وارد شده و از امروز یا فردا تحویل آن‌ها را به معاونت‌های بهداشتی آغاز می‌کنیم تا در اختیار افراد پرخطر قرار گیرد در صورتی‌که هنوز این اتفاق نیفتاده و اینکه امروز و فردایی که آقای معاون از آن صحبت می‌کند چه زمانی است را باید خود پاسخگو باشد، اما به نظر می‌رسد به زعم ایشان هنوز فردا نشده است!

البته این همه حرف آقای معاون نبود، او در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: "باید توجه کرد که ضرورت جدی برای تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه وجود ندارد، زیرا امسال فاصله فیزیکی رعایت می‌شود، استفاده از ماسک، شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها و ... در کاهش ابتلا به آنفلوانزا و کاهش مصرف واکسن موثر است. کمااینکه در نیم کره جنوبی که فصل سرما را پشت سر گذاشتند، همین‌طور بود و شیوع آنفلوانزا خیلی پایین‌تر بود. ضمن اینکه واکسن آنفلوانزا تاثیری روی کرونا ندارد؛ بنابراین اصراری بر تزریق همه مردم نیست. برای گروه‌هایی که ضرورت تزریق دارند، واکسن را تامین می‌کنیم. در عین حال این واکسن‌ها بین ۳۰ تا حداکثر ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین نیاز به تزریق همه نیست. "

باید منتظر بود

برای آگاهی از چند و، چون واردات واکسن آنفلوانزا و اینکه بالاخره این واکسن چه زمانی به دست مردم خواهد رسید به سراغ نمایندگان مجلس و کمیسیون پزشکی رفتیم.

سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون پزشکی مجلس در گفتگو با دیدار با تاکید بر اینکه زمان توزیع واکسن آنفلوانزا معلوم نیست و باید منتظر ماند، می‌گوید: سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به طور جدی دنبال این موضوع هستند و در این مدت هم پاسخگوی افکار عمومی بودند.

او با اشاره به اینکه همه منابع ارزی آن تامین شده است، می‌افزاید: دولت مشکلی برای خرید واکسن نداشته و مشکل فقط مشخص نبودن زمان ورود آن به ایران است.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون پزشکی نیز در این‌باره به دیدار می‌گوید: پیگیری زمان ورود واکسن آنفلوانزا با مجلس نیست، اما مشکل ارزی وجود نداشته و هزینه برای خرید دو میلیون و پانصد هزار دوز آن پرداخت شده است.

او با تاکید بر اینکه قرار است این واکسن‌ها به خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران خاص به صورت رایگان داده شود، می‌گوید: تعداد باقی مانده این واکسن هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و دریافت آن با نظارت بهداشت و کارت ملی انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس یادآور شد: وزارت بهداشت در نظر داشت که تعداد واکسن وارداتی را به ۱۴ تا ۱۶ میلیون دوز برساند که تا امروز این امر محقق نشده و از سوی دیگر همه نگرانی ما این است که دارو بعد از زمان تاثیر گذاری به دست مردم برسد، چون آن وقت دیگر زدن آن فایده‌ای ندارد.

با توجه به صحبت‌های گفته شده گویا کاری از دست کسی بر نمی‌آید و فقط باید منتظر ماند و امید داشت امسال واکسن آنفلوانزا نوشداروی پس از مرگ سهراب نشود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری دیدارنیوز ، تاریخ انتشار 2 مهر 99، کد خبر:   72043، www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین