پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
مسئول کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به افکار عمومی جهان است و یکی از ابزارهایی است که در روابط بین الملل از آن استفاده می‌شود.

شعارسال: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، اظهار کرد: دکتر روحانی در سه محور پیامدهای برجام، ناامنی‌های منطقه‌ای، جهانی و مسائل عربستان در سازمان ملل صحبت کردند که با استفاده از این ابزار بین‌المللی و اقناع افکارعمومی جهان تلاش کردند تعهدات غرب را به آن‌ها یادآوری و آنان را به تغییر رفتار و پایبندی به تعهدات مجاب کنند. آقای روحانی از این ابزار و ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کردند اما ای کاش زمان بیشتری را صرف می‌کردند و با دانشگاه‌های آمریکا و شوراهای اثرگذار همانند شورای روابط خارجی آمریکا برای اقناع افکار عمومی بیشتر صحبت می‌کردند.

وی با اشاره به دیپلماسی دولت یازدهم اظهار کرد: در کنار ابزار افکار عمومی، باید عملکرد دیپلماسی منطقه‌ای دولت یازدهم افزایش یابد؛ چراکه نقطه ضعف دولت در سیاست منطقه‌ای است، نقطه قوت دیپلماسی آقای روحانی مدیریت چالش‌ها و تعامل با غرب است که برجام نشان دهنده مدیریت چالش‌های ایران با غرب است.

وی با بیان این‌که «افراط‌گرایی خطرجهانی است و ایران نباید به تنهایی هزینه مبارزه با آن را پرداخت کند و به اجماع جهانی و منطقه‌ای نیاز است» اظهار کرد: برای مبارزه با تروریسم لازم است که اجماع منطقه و جهانی شکل بگیرد تا فشاری که روی ایران است کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس افزود: آقای روحانی به تبدیل گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی اشاره کردند که کاملا بجاست، گروه‌های تروریستی همانند القاعده، طالبان و ... درگذشته از طریق قاچاق مواد مخدر یا روش‌های غیرقانونی دیگر ثروت‌هایی را کسب می‌کردند، اما زمین خاص و شهروندی را در اختیار نداشتند و صرفا عملیات‌های کور را انجام می‌دادند، اما داعش به خود نام دولت اسلامی شام و عراق داده است و زمین، شهروند، حاکمیت، اقتصاد و نفت را در اختیار دارد و در واقع ایران با یک دولت و نه گروه در حال جنگ است و نیاز است که جهان این را ببیند که دکتر روحانی در سخنرانی خود به درستی به این مطلب اشاره کردند.

وی با بیان این‌که «می‌توانیم از ظرفیت‌های مختلفی همچون سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد، سازمان شانگهای و ... استفاده کنیم»، خاطرنشان کرد: درحوزه اقتصادی سازمان اکو و در حوزه مسائل اعتقادی سازمان کنفرانس اسلامی ظرفیت‌های خوبی برای کشور وجود دارد اما ضعف عمده‌ای که در این حدود چهار دهه داشته‌ایم، عدم وجود سازمان منطقه‌ای سیاسی-امنیتی با محوریت ایران است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «ایران قدرت نظامی و سیاسی اول منطقه و با ثبات‌ترین کشور منطقه و دارای فرهنگی و ایدئولوژی اثرگذار است»، خاطرنشان کرد: ایران این ظرفیت را دارد که محور ائتلاف منطقه‌ای قدرتمند باشد ولی متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است. البته بخشی از این موضوع به عملکرد و سیاست نادرست عرب‌ها برمی‌گردد، متاسفانه عربستان سعودی پس از فوت ملک عبدالله عاقلانه و بر اساس واقعیت‌های منطقه تصمیم‌گیری نمی‌کند و دشمن اصلی منطقه یعنی اسرائیل را فراموش کرده و متاسفانه ایران که لنگرگاه ثبات خاورمیانه است و اگر ایران نبود، وضعیت اسراییل این نبود و فشار آن بر کشورهای عربی به شدت افزایش می‌یافت را به‌عنوان خطر منطقه معرفی می‌کنند که نشان دهنده این مطلب است که سعودی‌ها این مطلب را به درستی تحلیل نمی‌کنند و یا نمی‌خواهند تحلیل کنند و در حال رواج نگاه منفی علیه ایران که خواسته صهیونیست هاست و اسراییل پشت آن است هستند.

این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: عربستان رقیب منطقه‌ای ایران است اما پس از مرگ ملک عبدالله این رقابت به چالش و بحرانی جدی تبدیل شده است. اگر بتوانیم چالش خود را با عربستان حل و فصل کنیم، می‌توانیم سازمان منطقه‌ای با حضور ایران و عربستان با نقش محوری ایران ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که «در مسیر روابط ایران و عربستان دو مشکل عمده وجود دارد»، افزود: یک مورد دامن زدن به اختلافات مذهبی است که توسط صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام می‌شود و رواج می‌یابد و دیگری فعالیت غیرعقلانی بخشی از گروه‌های افراطی در داخل است که به دولت فشار وارد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که وزارت امورخارجه آزادانه و عاقلانه تصمیم‌گیری کند.

وی بار دیگر به سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیاست‌های دوگانه‌ای که در جهان وجود دارد اشاره کرد، متاسفانه قراردادهایی مثل NPT که دسترسی کشورها به سلاح هسته‌ای را منع می‌کند درخصوص برخی مثل اسراییل اجرا نمی‌شود که این استاندارد دوگانه تهدید خاورمیانه و جهان است. زمانی اسراییل به هیچ اصول انسانی و دموکراسی پایبند نیست، نمی‌توانید کشورهای دیگر را منع کنید چراکه برای بازدارندگی و دفاع از خود به سلاح ها و ابزارهایی نیاز دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4مهر1395، کدخبر: 95070301312: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین