پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
پس از گذشت حدود 7 ماه از آغاز شیوع کرونا در اصفهان و بیکار شدن بسیاری از هنرمندان، شهرداری اصفهان از طرح حمایتی خود از هنرمندان رونمایی کرده است؛ طرحی که به‌نظر می‌رسد نیازمند چکش‌کاری‌های زیادی است.

شعار سال: از زمان شیوع ویروس کرونا، فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در اصفهان در بخش‌های گوناگون دچار چالش شد؛ چالشی که آن‌ها را بیش از قبل منزوی کرد و به بستری به نام فضای مجازی برای ارائه و نقد و بررسی اثر کشاند. اکنون طرح حمایت از هنرمندان با سفارش اثر و تولید داستان بلند و کوتاه با موضوع اصفهان، گردشگری، تولید متن نمایشنامه و سفارش ترانه برای نویسندگان، ازسوی شهرداری اصفهان رونمایی شده است.

چند روزی از رونمایی از طرح حمایت از هنرمندان اصفهانی در قالب ۶ حوزه هنر‌های تجسمی، موسیقی، سینما، ادبیات، تئاتر و سایر بخش‌ها با انتشار فراخوان موضوعی و جذب آثار هنری و حمایت از هنرمندان می‌گذرد. هرچند در ابتدا نام این طرح جذاب و در این دوره غنیمت است، اما به نظر می‌رسد با چنین طرح‌های مقطعی، حمایتی از نویسندگان حاصل نمی‌شود. مثلاً با نوشتن یک نمایشنامه و به فرض پذیرفته شدن آن در بخش نمایشنامه کدام درد از زخم‌های کرونا بر تن نحیف نمایشنامه‌نویسی که ماه‌هاست بیکاری را تجربه کرده است، دوا خواهد شد؟!

«م. ن» از نویسندگان مطرح اصفهان است و چند داستان بلند منتشرشده دارد. او که نمی‌خواهد نامش منتشر شود در این رابطه به خبرنگار ایبنا می‌گوید: من در کنار کار نویسندگی، دبیر زبان و ادبیات فارسی نیز هستم و مسلّم است که اگر تنها به حق‌التحریر کتاب اکتفا می‌کردم، با وضعیت فعلی گذران زندگی ممکن نبود.

وقتی درباره جزئیات طرح حمایتی شهرداری از نویسندگان می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: این‌گونه طرح‌های مقطعی و منوط به نوشتن یک یا برای نمونه چند اثر را نمی‌توان طرح حامی نامید. بسیاری از نویسندگان ما هنوز بیمه نیستند و حتی پس از تجربه کرونا هزینه درمان خود را به‌صورت شخصی پرداخت کرده‌اند.

جزئیات طرح حمایتی شهرداری اصفهان از ادبیات

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره ابعاد گوناگون این طرح حمایتی می‌گوید: این طرح با عنوان حمایت از هنرمندان در دوران کرونا، شهرداری را در نقش تسهیلگر فرهنگی به‌سوی عمق بخشیدن به ارتباط هنرمندان، شهرداری و مردم سوق می‌دهد. این چرخه شامل هنرمندان، مردم و شهرداری است و هرکدام از این اضلاع به‌صورت فعال در این طرح مشارکت خواهند داشت.

محمد عیدی ادامه داد: ازآنجایی‌که هنرمندان سرمایه‌های فرهنگی و نمادین شهر اصفهان هستند، شهرداری باید طرحی برای حمایت از هنرمندان ارائه می‌کرد. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا این انتظار وجود داشت که با انجام فعالیت‌های گوناگون به‌صورت مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به افزایش نشاط اجتماعی در میان شهروندان کمک کنیم. با این اقدام، افزایش سرمایه اجتماعی میان مردم و هنرمندان، افزایش سرمایه نمادین، افزایش سرانه فعالیت‌های فرهنگی در زمان شیوع کرونا و کاهش تبعات اجتماعی این بیماری در شهر را دنبال می‌کند.

به گفته عیدی، در بخش ادبیات این حمایت به سفارش اثر و تولید داستان بلند و کوتاه با موضوع اصفهان، گردشگری، تولید متن نمایشنامه و سفارش ترانه برای تولید موسیقی پرداخته می‌شود تا گنجینه‌ای از آثار و کالا‌های گوناگون هنری و فرهنگی به‌خصوص در بخش هنر‌های تجسمی و ادبیات فراهم شود.

وی گفت: تولید و انتشار ۵۰ اپیزود نمایش کوتاه با محتوای فرهنگی، فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک، سفارش تولید ۱۰۰ عنوان نمایش محیطی و خیابانی و برگزاری جشنواره نمایشی طنز و جشنواره نمایشنامه‌نویسی اصفهان از محور‌های این طرح در بخش تئاتر است. امیدوارم با رخت بربستن ویروس کرونا شاهد اجرای این تولیدات و برنامه‌ها در شهر اصفهان باشیم.

عیدی افزود: تولید برنامه دیگری با بهره‌گیری از فرهنگ‌عامه را در دستور کار داریم. در این برنامه با حضور هنرمندان هنر‌های تجسمی، موسیقی و تئاتر و ترکیب آن‌ها به تولید کالای فرهنگی پرداخته و به معرفی آوا و نوا‌های کار که در فرهنگ عامه ما وجود داشته است و فعالان مشاغل مختلف این نوا‌ها را بر زبان داشتند می‌پردازیم. در این برنامه که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، به دنبال احیا و تولید اثر با محوریت فرهنگ‌عامه و آوا و نوا‌های کار هستیم.

آن‌طور که در جزئیات این طرح مشخص است، حمایت این طرح از هنرمندانی خواهد بود که طرح آن‌ها پذیرفته شود و اگر نوشته‌ای با نظر سفارش‌گیرندگان مطابقت نداشته باشد، از قافله حمایت جا می‌ماند. با این حال و به‌رغم نقد‌های مطرح شده، همین طرح‌های مقطعی نیز اندک دریچه‌ای رو به اصلاح است؛ اما باید منتظر ماند و دید که کرونا تا چه زمان در شهر اصفهان و ایران یکه‌تاز است و اندک رونق کتاب و کتاب‌فروشان و نویسندگان را می‌رباید؟!

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کتاب ایران ایبنا ، تاریخ انتشار 21 مهر    99، کد خبر:   297082، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
هرچقدر حمایت از قشر هنری بخصوص ادبیاتی و نویسنده ها بشه بازم کمه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
كانون نويسندگان در ايران واقعا خيلي مهجور مونده مخصوصا در اصفهان كه مهد فرهنگ و هنره انچنان توجهي به معيشت تنويسنده هم نميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
نويسنده هاي اصفهاني كه خيلي هم خوش ذوق هستن و كتاب هاي زيادي هم در دست تدوين دارن واقعا نياز به حمايت هاي ويژه دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین