پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۰۰۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
به‌دنبال رد لایحه الحاق واسپاری بخشی از صنعت چاپ به وزارت صمت، باید آیین‌نامه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کند و بخشی از اختیارات به اتحادیه چاپخانه‌داران تهران واگذار شود.
شعار سال: احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به رد لایحه الحاق بخشی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با این موضوع اتفاق خاصی نیفتاده و کار‌ها به روال سابق برگشته است که با توجه به شرایط امروز، به‌نظر من بهتر هم شد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی باقی ماند.

وی افزود: اکنون باید یک‌سری از آیین‌نامه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کند و یک‌سری از اختیارات به اتحادیه چاپخانه‌داران تهران واگذار شود؛ زیرا تعریف اختیارات اتحادیه اکنون دو مشکل دارد؛ اول اینکه در بسیاری از موارد کمرنگ است و مشکل دیگر این است جایی که کمرنگ نبوده، به‌علت عدم پیگیری کمرنگ شده است.

ابوالحسنی در این زمینه توضیح داد: اگر اتحادیه به درستی کار‌ها و مطالبات خود را پیگیری کرده و نظرات کارشناسی درستی بدهد، با توجه به مدیریت و تفکری که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، می‌تواند خیلی از اختیارات را از وزارتخانه به اتحادیه واگذار کند.

وی با اشاره به برخی از این موارد گفت: اگرچه آزمون صلاحیت فنی تاسیس چاپخانه توسط اتحادیه چاپخانه‌داران انجام می‌شود، اما برای جابجایی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها هنوز هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر می‌دهد؛ درحالی که این کار با توجه به تخصص و مهارت‌های فنی، همچنین ثبت آمار، باید با نظر اتحادیه باشد.

ابوالحسنی تاکید کرد: یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که در وزارتخانه این تصور وجود داشته که وقتی پروانه تاسیس به چاپخانه‌ای داده می‌شود و او ماشین‌های خود را نصب کرده، دیگر نیازی به تایید اتحادیه نیست و این موضوع موجب شده سردرگمی بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد شود و تخلفات زیادی هم انجام شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال فردی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروانه تاسیس چاپخانه گرفته و دستگاه آورده، بعد از مدتی تصمیم به تعطیلی واحد خود می‌کند و دستگاه را به فرد دیگری فروخته است. فرد جدید هم دستگاه‌ها را به یک منطقه حاشیه‌ای برده و بدون مجوز به انجام کار‌های خلاف مشغول است و نظارتی نیز بر فعالیت آن‌ها نیست.

ابوالحسنی با بیان اینکه اگرچه از نظر قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پروانه تاسیس چاپخانه بدهد، اما زمان نصب ماشین حتما باید نظر اتحادیه چاپخانه‌داران اعمال شود، گفت: در این زمینه اتحادیه باید در جریان نوع و مدل دستگاه باشد، همچنین باید از جابجایی و فروش ماشین‌ها مطلع باشد و زمانی که چاپخانه‌دار قصد فروش دارد قبل از اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دفترخانه نامه بگیرد، باید به اتحادیه مراجعه کند.
 
 
همه تخلفات را نمی‌توان به صنعت چاپ تعمیم داد!
 
وی درباره تبعات عدم بی‌توجهی به این موضوع یادآور شد: سال‌ها است که این کار انجام نمی‌شود و متاسفانه نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه اتحادیه هیچ آماری از تعداد ماشین‌ها و دستگاه‌های موجود در چاپخانه‌ها ندارد و اطلاعات با واقعیت تناقض دارد.

ابوالحسنی با اشاره به دلایل این تناقض توضیح داد: مساله اینجا است که گاهی در آمار آمده که فلان چاپخانه سه دستگاه چهار رنگ دارد، اما در واقع چاپخانه‌دار تصمیم می‌گیرد از میان سه دستگاه خود یکی از آن‌ها را بفروشد، اما این خرید و فروش نه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در اتحادیه ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به این موارد مشکلات و معضلاتی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه چاپخانه‌داران ایجاد کرده است، ادامه داد: اگر کنترل بر وضعیت دستگاه‌های چاپ دیجیتال انجام می‌شد، بخش زیادی از تخلفات چاپ کتاب غیرمجاز و قاچاق در جامعه نشر ما رخ نمی‌داد یا اینکه از چاپ جعبه‌های دارویی و لوازم یدکی بدون مجوز جلوگیری می‌شد.

ابوالحسنی با اشاره به انگشت‌شمار بودن این تخلفات و متخلفان گفت: نمی‌توان تخلفاتی که اکنون رخ می‌دهد را به همه جامعه صنعت چاپ تعمیم داد، اما تلاش داریم در اتحادیه با همین افراد محدود هم برخورد کنیم تا صنایع و حوزه‌های مختلف کمترین آسیب را از این موضوع ببینند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری کتاب، تاریخ انتشار:۴ آبان ۱۳۹۹، کدخبر:ibna.ir، ۲۹۷۴۵۰
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
واقعا صنعت چاپ در ایران و در اکثر استان هایی که پرچم دار این صنعت بودن رو به افول شده و کسی دیگه استقبال چندانی ازش نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
ما تو چیزهای مهم تر از این نظارت نداریم بعد بیایم کشور رو بسیج کنیم بیان روی این مانور بدن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
0
0
بايد وزارت فرهنگ و ارشاد در اين زمينه ورود كنه و به بهترين شكل ممكن به اين صنعت روحي تازه ببخشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
ایران یکی از کشور هایی بود که داشت تو منطقه تو این صنعت به اوج خودش میرسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
نظارت همیشه تو ایران یک حلقه مفقوده بوده که دستگاه ها نیاز داشتن بهش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
0
فرایند چاپ در ایران خیلی وقته به فنا رفته باید بیشتر از این ها پیگیر موضوع باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین