پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
سال‌ها از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر می‌گذرد و ماجرای پاکسازی محله‌های آلوده به موادمخدر پایتخت نیز همزمان با اجرای این طرح، کلید خورده است، اما «باغ آذری» یا پارک میثاق، همان پاتوقی است که بیش از ده‌ها معتاد متجاهر ظاهرا در حاشیه‌ای امن مواد فروشان و معتادان است.
شعار سال: سال‌ها از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر می‌گذرد و ماجرای پاکسازی محله‌های آلوده به موادمخدر پایتخت نیز همزمان با اجرای این طرح، کلید خورده است.

به گفته سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و سایر فرماندهان انتظامی حوزه مبارزه با مواد مخدر پلیس، قرار بر این است تا محلات آلوده به خرید و فروش موادمخدر تا پاکسازی کامل توسط پلیس به صورت لحظه‌ای رصد شوند و این اقدامات جهت تامین و ارتقاء امنیت شهروندان ساکن در چنین محلاتی صورت می‌گیرند.

حاشیه امن فروشندگان و مصرف کنندگان موادمخدر در جنوب شهر

گزارش فوق گزارشی میدانی از حضور خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو در یکی از پاتوق‌های تجمع معتادان متجاهر در نزدیکی یکی از کلانتری‌های محله شوش است.

پاتوقی که نام آن را حتما شما هم شنیده‌اید و یا حتی گذرتان برای خرید انواع بلور و سایر وسایل آشپزخانه به این محدوده افتاده است. "باغ آذری" یا پارک میثاق، همان پاتوقی است که بیش از ده‌ها معتاد متجاهر ظاهرا در حاشیه‌ای امن و البته در هر ساعت از شبانه روز که به آنجا سر بزنید، به مصرف و خرید و فروش موادمخدر اقدام می‌کنند و شلوغی این پاتوق در ساعات میانی شب تا روشن شدن هوا به اوج می‌رسد.

در این کلونی که سالهاست در بین معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان به باغ آذری مشهور است، از نوجوان ۱۵، ۱۶ ساله تا پیرمرد‌ها و پیرزن‌های ۶۰ تا ۷۰ ساله را هم مشاهده می‌کنید.

افراد بیخانمان و کارتن خواب در حالی در چنین اماکنی تجمع می‌کنند که درست در چند قدمی آن‌ها با فاصله‌ای کوتاه تعداد زیادی از مراکز ارائه خدمات کاهش آسیب، گرمخانه و مددسرا واقع شده است و بعضا وضعیت نامناسب رفتاری برخی از پرسنل را دلیل عدم مراجعه به چنین مراکزی بر می‌شمرند.

نکته قابل توجه در این پاتوق حضور نوجوانان و جوانان معتاد و مصرف کننده موادمخدر دختر و پسر، خرده فروش‌ها و فروشنده‌های گردن کلفت و سابقه‌دار در میان کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان است که متاسفانه بیخ گوش پلیس و کلانتری محله برای خود حاشیه امنی دست و پا کرده‌اند.

بدون تردید موضوع برخورد و دستگیری فروشندگان موادمخدر با ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها دو مسئله متفاوت از یکدیگراست و متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود قوانین بازدارنده، بسیاری از فروشندگان موادمخدر با مسابقه‌های کیفری متعدد در کلونی‌های مصرف و تجمع کارتن خوا‌ب‌ها و افراد بی‌خانمان به راحتی در تردد هستند.

در سال‌های قبل اغلب افراد حاضر در پاتوق‌ها را افراد میانسال و سن و سال داری تشکیل می‌دادند و کمتر جوانی را میشد در بین آن‌ها مشاهده کرد، اما متاسفانه در حال حاضر حضور نوجوانان و جوانان نیز در چنین نقاطی قابل توجه و البته چشمگیر و روبه افزایش است.

دختران و پسران فراری و البته کم سن و سال با یک قلاده سگ، که تازه از خانه بیرون زده‌اند، در بین اهالی پاتوق باغ آذری کم نیستند و برای خود برو بیایی دارند و اگر از درآمد کیف قاپی روزانه و خرده فروشی موادمخدر، چیزی برایشان باقی بماند، بعضی شب‌ها را در اتاقی در آغوش مردانی به صبح می‌رسانند که صاحبخانه بدون هیچ اوراق هویتی یکی از اتاق‌های خانه‌اش را در اختیار چنین اشخاصی قرار می‌دهد.

ترک اعتیاد با جایگزین شبه مخدری به نام متادون!

بسیاری از کارشناسان و فعالان اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر این عقیده هستند که اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر اگر چه در طول سال برای چند روز هم که شده موجب کمرنگ شدن حضور این افراد در پاتوق‌ها و محلات پر آسیب می‌شود، اما انجام آن به شیوه‌ای که در حال حاضر در دست اجرا است، تنها دور باطلی است که بودجه‌ای هنگفت را از بیت المال به هدر می‌دهد.

در حال حاضر معتادان متجاهر در غالب طرح‌های دستگیری و تعقیب و گریزی پلیس توسط عوامل نیروی انتظامی بازداشت و روانه مرکز غربال شده و در نهایت پس از مثبت شدن کیت اعتیادشان، راهی مراکز ماده ۱۶ که نیروی انتظامی و بهزیستی مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند، می‌شوند.

معتادان متجاهر در حالی در مراکز مذکور جهت ترک اعتیاد اجباری نگهداری می‌شوند که هیچ خبری از ترک پرهیز مدار نبوده و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها با مصرف متادون تحت درمان قرار می‌گیرند و البته وابستگی به شبه‌مخدر متادون طبق گفته پزشکان اعتیاد شناس و درمانگران این حوزه به مراتب بیشتر از هروئیین و شیشه و سایر مخدر‌ها و محرک‌ها است.

موضوعاتی، چون اشتغال، توانمندسازی، درآمدزایی و بازگشت به خانواده آن‌ها به عنوان بزرگترین چالش‌های پیش روی زندگی افراد بهبود یافته همچنان حلقه مفقوده این زنجیره به شمار می‌روند و تا کنون کمترین توجهی به تحقق آن‌ها نشده است و اینگونه است که معتادان متجاهر پس از سپری شدن دوره درمانی اولیه که با حکم قاضی تعیین می‌شود، مجددا به پاتوق مصرف قدیم خود بازمی‌گردند و لغزش آن‌ها پس از ترخیص، در بیشتر موارد حتی به یک ساعت هم نمی‌رسد.

در سال‌های نه چندان دور که هنوز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر بدین شکل اجرا نمی‌شد، پاتوق این افراد در چند نقطه مشخص شهر بود، اما با اجرای ناقص طرح تنها تعداد کلونی‌ها و اماکن تجمع معتادان متجاهر تغییر و افزایش پیدا کرده است.

در کنار همه زحماتی که عوامل خدوم پلیس مبارزه با مواد مخدر متحمل می‌شوند و بودجه‌های سنگینی که صرف اجرای طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر می‌شود اجرای چنین طرح‌هایی به بازنگری عمیق و کارشناسانه و البته با هدف گذاری و آینده نگری پس از درمان و قطع مصرف نهایی این افراد نیازمند است.

امنیت شهروندان با حضور فروشندگان و مصرف کنندگان موادمخدر در سطح شهر و در چند قدمی مراکز خرید، کاهش پیدا کرده و همچنین آن‌ها را با خطرات فراوانی روبرو می‌کند.

تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمان معتادان متجاهر و ساماندهی افراد بی‌خانمان که با ورود به پاتوق‌های تجمع فروشندگان و مصرف کنندگان موادمخدر آلوده به مصرف می‌شوند، عزمی جدی و بهره‌مندی از حضور افراد متخصص و البته دلسوز را می‌طلبد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:17ابان1399،کدخبر:
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین